הסינים לא שמים ברקס: רוכשים את יצרנית הצמיגים האיטלקית פירלי ב-7.7 מיליארד ד'

פירלי, יצרנית הצמיגים החמישית בעולם, תקבל מרחב פעולה להרחבת פעילותה בסין

הסינים ממשיכים להשתלט על העולם. כם-צ'יינה תרכוש את פירלי (Pirelli), יצרנית הצמיגים החמישית בגודלה בעולם, בעסקה בת 7.1 מיליארד אירו (7.7 מיליארד דולר) שתעביר את אחד מסמלי התעשייה האיטלקית לידיים סיניות.

העסקה שסוכמה אתמול (א') עם בעלי המניות של פירלי היא האחרונה בשורת השתלטויות שמבצעים באיטליה רוכשים סינים עתירי מזומנים שמנצלים את היחלשות האירו בדיוק עם הופעתם של סימנים שאירופה מתחילה להיחלץ מהקיפאון הכלכלי.

העסקה תעניק לחברה הסינית הממשלתית, כם-צ'יינה, בהנהגת היו"ר חובב הרכישות רן ג'יאנשין, גישה לטכנולוגיה לייצור צמיגים איכותיים שמניבים שולי רווח גבוהים. במקביל תעניק העסקה ליצרנית הצמיגים האיטלקית זריקת עידוד בהרחבת פעילותה בשוק הסיני הענק.

הצעת הרכש עבור פירלי מחדשת את עידן העסקאות העולמיות של החברות הסיניות הממשלתיות שהתנזרו מעסקאות כאלה במשך זמן מה בעקבות מדיניות היד הקשה שנקט נשיא סין, שי ג'ינפינג, נגד השחיתות, ושבמסגרתה נענשו כמה בכירים בעבר ובהווה בחברות סיניות ממשלתיות. רכישת פירלי תהיה העסקה החמישית בגודלה של חברה ממשלתית סינית בחו"ל, על פי נתוני תומסון רויטרס. כמו כן תהיה זו עסקת הרכישה הגדולה הראשונה מאז הובילה החברה הסינית MMG אשתקד קונסורציום לרכישת מכרה הנחושת הענקי לאס במבס בפרו מגלנקור.

פירלי, שצמיגיה מותקנים במכוניות המשתתפות במרוץ המכוניות פורמולה 1, תיהנה ממרחב פעולה גדול יותר בתחרות נגד יריבות גדולות ממנה כמו מישלין וקונטיננטל, המבקשות גם הן להצמיח את פעילויותיהן באסיה.

הבעלים הסינים החדשים יבחרו יו"ר חדש לחברה, אך תפקיד המנכ"ל יישאר בידיו של טרונצ'טי פרוברה, שהחל לעבוד בפירלי ב-1986 לאחר נישואיו עם אחת מבנות המשפחה האיטלקית שהקימה את החברה.

הרכישות הקודמות שביצעו סינים באיטליה, בעלת הכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו, כללו החזקות בחברות החשמל טרנה (Terna) וסנאם (Snam), יצרנית הטורבינות אנסלדו (Ansaldo) ויצרנית יאכטות הפאר פרטי (Ferretti).

למעט מגזר השירותים הפיננסיים, איטליה היא שוק הרכישות השני בגודלו של סין באירופה, והחמישי בגודלו בעולם. מתחילת 2014 הושלמו 10 עסקאות על פי נתוני תומסון רויטרס.