הנתון המרתיח שמסביר למה מחירי הדירות כל-כך גבוהים

הוועדה המחוזית האיטית ביותר היא של מחוז מרכז, עם זמן ממוצע של כ-5 שנים לאישור תוכנית בנייה ■ בת"א הזמן הקצר ביותר - כשנתיים

שכונה חדשה / צילום: איל יצהר
שכונה חדשה / צילום: איל יצהר

אחד הנושאים הבוערים שבהם ייאלץ לטפל שר הפנים הנכנס הוא משך הזמן הממוצע של טיפול הוועדות המחוזיות בתוכנית בנייה.

על פי שנתון התכנון של משרד הפנים ל-2014, המסכם את פעילות מוסדות התכנון בישראל בשנה החולפת ובשנים הקודמות, הממוצע הארצי של משך זמן טיפול בתוכנית מקבלתה בוועדה המחוזית ועד אישורה עומד על לא פחות משלוש שנים וחודש. מדובר בנתון בלתי נתפס, של משך זמן ארוך ביותר לאישור תוכנית שכידוע אינו כולל את התקופה שבה מתקיימים דיונים בוועדה המקומית בעניין התוכנית - חודשים ארוכים ולפעמים שנים.

בחלוקה למחוזות, הוועדה המחוזית האיטית ביותר באישור תוכניות היא זו של מחוז מרכז - שם עומד משך הזמן הממוצע לאישור תוכנית על לא פחות מארבע שנים ושמונה חודשים. במחוז ירושלים ממוצע משך זמן אישור התוכניות הוא שלוש שנים וחמישה חודשים בממוצע.

עוד על פי הנתונים, במחוזות הדרום, חיפה, צפון ותל אביב, משך הזמן הממוצע לאישור תוכנית עומד על שנים ארוכות, אף על פי שהוא נמוך מהממוצע הארצי. כך, במחוז חיפה מדובר על שנתיים ושמונה חודשים, במחוז צפון על משך זמן ממוצע של שנתיים ושבעה חודשים, במחוז הדרום על שנתיים ושישה חודשים ובתל אביב נראה שמדובר במשך הזמן הקצר ביותר, "רק" שנתיים וחודשיים.

הוועדות המחוזיות כורעות תחת עומד רב, שמסביר את משכי הזמן הארוכים, וכן מדיניות ההתנגדות תורמת להתמשכות תהליכים. את תוצאות התמשכות התהליכים בועדות המחוזיות ניתן לראות היטב בשורה התחתונה - מספר התוכניות שאושרו במהלך שנת 2014 כולה לעומת מספר התוכניות שנמצאות בטיפול או שנדחו על ידי הוועדות: בעוד מספר התוכניות הכולל שטופל על ידי הוועדות המחוזיות בשנת 2014 עמד על 6,141, רק 1,256 מהן אושרו.

מדובר בכ-20% מכלל התוכניות שבטיפול. באותו הזמן, כ-1,000 תוכניות נדחו על ידי הוועדות המחוזיות או הוחזרו שלב אחד אחורה בשל אי עמידה בתנאים ולא פחות מ-3,882 תוכניות נמצאות עדיין בטיפול הועדות. כלומר 63% מהתוכניות עדיין ממתינות להכרעה.

תוכניות בטיפול הוועדות המחוזיות
 תוכניות בטיפול הוועדות המחוזיות