ענקית מזון חדשה: קראפט והיינץ יתמזגו בעסקה בהיקף של כ-40 מיליארד דולר

חברת האקוויטי הפרטי הברזילאית G3 קפיטל, בעלת השליטה בקראפט, חוברת זו הפעם השלישית לברקשייר האתאווי כדי ליצור את אחת מענקיות מוצרי הצריכה הגדולות בעולם, עם הכנסות מצרפיות של 28 מיליארד דולר המהלך נועד לצמצם עלויות ולשפר את הצמיחה של שתי החברות בשוק הביתי שלהן, וכן לאפשר לקראפט לנצל את פריסתה העולמית של היינץ

ענקית מזון חדשה נולדה: 3G קפיטל הברזילאית ו-וורן באפט ישתלטו על קראפט פודס וימזגו אותה עם היינץ בעסקה שתיצור את אחת מיצרניות מוצרי הצריכה הגדולות בעולם שסך הכנסותיה יגיע ל-28 מיליארד דולר.

על פי תנאי העסקה שהוכרזה הבוקר (ד') ותתבצע במניות ובמזומן, יחזיקו בעלי המניות של קראפט ב-49% מהחברה המשולבת, שתיקרא קראפט היינץ, והיתרה תוחזק בידי היינץ, שתהיה בבעלות השותפות 3G-באפט.

העסקה כוללת דיבידנד מיוחד בסך 16.50 דולר למניה לבעלי המניות של קראפט, ועלות הדיבידנד לברקשייר האתאוויי של באפט תהיה 10 מיליארד דולר.

"זו עסקה כלבבי שמאחדת שני ארגונים עולמיים ומניבה ערך לבעלי המניות", נאמר בהודעה שפרסם באפט. "אני נרגש מההזדמנויות שייצור הארגון המשולב החדש הזה".

המהלך נועד לצמצם עלויות ולשפר את הצמיחה של שתי החברות בשוק הביתי שלהן, וכן לאפשר לקראפט לנצל את פריסתה העולמית של היינץ. העסקה הוסכמה בתקופה שבה מתקשות חברות מזון אמריקאיות כמו קראפט - חברה בעלת מסורת ארוכה שמתחילה ב-1903 - להסתגל לדרישתם החדשה של הצרכנים למוצרי מזון טריים יותר ומעובדים פחות.

העסקה צפויה להאיץ את פעילות המיזוגים במגזר המזון האמריקאי, לאחר פרץ העסקאות שבוצעו אשתקד במסגרת הקונסולידציה בקרב חברות המזון הבינוניות, כולל העסקה שבמסגרתה רכשה יצרנית המזון האמריקאית טייסון פודס את יריבתה, הילשייר ברנדס.

ג'ון קאהיל, יו"ר ומנכ"ל קראפט, אמר כי המיזוג ייצור "ערך משמעותי במזומן" לבעלי המניות, שאף יזכו בהזדמנות להפוך למשקיעים בחברה ממוצבת היטב לצמיחה, בייחוד מחוץ לארה"ב.

מניית קראפט זינקה ב-16.5% ל-71.44 דולר במסחר שלאחר הסגירה אתמול (ג'), בתגובה לידיעה ב"וול סטריט ג'ורנל" על הסיכוי לחתימת עסקה בשווי של יותר מ-40 מיליארד דולר. עם סגירת המסחר הרשמי בבורסה אתמול נסחרה מניית קראפט ב-61.32 דולר, ושיקפה שווי שוק של 36 מיליארד דולר לחברה.

המיזוג ייצור את חברת המזון והמשקאות השלישית בגודלה בצפון אמריקה והחמישית בגודלה בעולם כולו. העסקה כבר אושרה בידי מועצות המנהלים של שתי החברות.

"המותגים והפעילות העסקית המשולבת שלנו יגדילו את ההיקף והרלבנטיות שלנו גם בארה"ב וגם בזירה הבינלאומית", אמר אלכס בהרינג, יו"ר היינץ ושותף מנהל ב-.3G

החברה חובבת הרכישות, בהנהגת ז'ורז'ה פאולו למאן, שחיפשה במשך כמה חודשים את יעד הרכישה הבא שלה בארה"ב, חברה בעבר לברקשייר האתאוויי של וורן באפט ברכישת יצרנית הקטשופ היינץ תמורת 23.2 מיליארד דולר ב-2013. קופתה גדושת המזומנים של ברקשייר האתאוויי סייעה אשתקד לבורגר קינג לקנות את רשת בתי הקפה טים הורטונס תמורת 11.4 מיליארד דולר.

תיק המותגים של קראפט כולל מגוון מוצרי צריכה ביתיים, החל ממשקאות ותבלינים וכלה בחטיפים. בין המותגים הבולטים: האבקה להכנת משקה קל קול-אייד, גבינת השמנת פילדלפיה, פיצוחי פלנטרס ושוקולד קדבורי.

ההשתלטות על קראפט תחולל שינוי גדול נוסף בחברה, שפוצלה מאלטריה ב-2007. בהנהגת המנכ"לית דאז, איירין רוזנפלד, רכשה קראפט את יצרנית השוקולד הבריטית קדבורי בעסקת השתלטות עוינת ב-2010.

עסקת קדבורי סיפקה לרוזנפלד את המומנטום הדרוש לפיצול החברה ב-2012. במסגרת ממהלך זה הוקמה חברה ממוקדת-חטיפים בשם מונדלז, שבראשה עומדת כעת רוזנפלד, ושמוצריה כוללים את מסטיק טרידנט ועוגיות אוריאו.

קראפט הפכה לחברה צפון אמריקאית שמתמקדת במוצרי מכולת, ובראשה עומד ג'ון קאהיל בתפקיד היו"ר. בסוף 2014 התווסף לקאהיל גם תואר מנכ"ל החברה.

בעשר השנים האחרונות הובילו למאן ומייסדיה הברזילאים האחרים של 3G כמה מהעסקאות הגדולות ביותר בתעשיית מוצרי הצריכה בעולם.

למאן, בוגר אוניברסיטת הרווארד ולשעבר אלוף טניס, עבר להתגורר בשווייץ לאחר שחמושים ניסו לחטוף את ילדיו בשנות התשעים. הוא זוכה לכבוד רב במולדתו בזכות יכולתו לשפר את יעילותן של חברות רב-לאומיות ובזכות אסטרטגיית ההשקעות הלעומתית שלו, שמנוגדת למגמת השוק. בעקבות נפילתו של איל הנפט והכרייה אייק בטיסטה ב-2013, הפך למאן לאיש העשיר ביותר בברזיל, והונו הנקי נאמד ב-25.2 מיליארד דולר, לדברי "פורבס".