הגידו כן לעובדים הזרים

הישראלים לא מוכנים לעבוד בבניין. חובה להביא עובדים זרים

בנייה חדשה / צילום: איל יצהר
בנייה חדשה / צילום: איל יצהר

כעת, לאחר סיום הבחירות והשמעת הבטחות מצד המועמדים על הדרכים בהם יפעלו להורדת מחירי הדיור בישראל, הגיע שלב המעשים. אחד מאותם מעשים הוא מתן פתרון לבעיה חמורה, שאחראית במידה רבה לעליית מחירי הדירות בישראל ובו זמנית מורידה את איכות הבניה - היעדר כוח עבודה מקצועי ומיומן.

כבר שנים שאנו, הגורמים המומחים בענף הבניה בישראל, אלו שנמצאים בשטח יום יום, מנסים למצוא דרכים יצירתיות להתמודד עם הירידה שחלה בשנים האחרונות במספר העובדים הזרים ואי לכך, בכוח אדם מקצועי בענף הבנייה בישראל. כולנו קוראים בעיתונים על "תקלות" כאלו ואחרות שאירעו במקומות שונים ברחבי הארץ. החל מליקוי בנייה למיניהם ועד לקריסה של מרפסות וקירות ממבנים שנמצאים בשלבי בנייה מתקדמים ואפילו במבנים שכבר אוכלסו.

עפ"י נתונים של התאחדות תאגידי כוח אדם מקצועי לבנייה באיגוד לשכות המסחר, מתברר שמאז סוף 2005 נחתכה ב-70% מכסת העובדים הזרים בשוק הבנייה בישראל. לפני 10 שנים עמד מספר העובדים על 20 אלף וכיום עומד מספר העובדים הזרים שענף הבנייה יכול להעסיק על כ- 6,000 איש בלבד.

לאור נתונים אלה, אין זה מפתיע שחברות הבנייה והקבלנים נאלצים להתמודד עם מציאות בלתי אפשרית של גידול בביקושים לצד מחסור חמור בעובדים מקצועיים בענף שיספקו את ההיצע. התוצאה היא סחבת ואיחור ממוצע של 3 שנים בבניית דירות.

היום, בשנת 2015, כמעט ואין עובדים זרים בתחום. עיקר העובדים בעבודות רטובות בישראל עליהם נשען ענף הבנייה הם פועלים פלסטינים שחלק גדול מהם אינם בעלי הכשרה מקצועית מתאימה לעבודה בתחום ועלות העסקתם גבוה משמעותית מהעסקתם של העובדים הזרים. כתוצאה מכך, איכות הבנייה יורדת ובמקביל עלויות הבנייה עולות.

משרד הביטחון השכיל להבין בעיה זו ולכן פועל לקדם העסקה של 1,500 עובדים זרים בבניית מחנות צה"ל בנגב. מתנגדי התוכנית יבואו כעת ויגידו שדווקא עתה, בתקופה שבה מאות עובדים בדרום הארץ נכנסים למעגל האבטלה, פועלים במשרד הביטחון לקדם את העסקתם של אלפי פועלים זרים לענף הבנייה שיסייעו בבניית מחנות ובסיס צה"ל בדרום הארץ, על חשבון עובדים ישראלים.

אך האמת צריכה להיאמר, והיא שההחלטה של משרד הביטחון להעסיק פועלים זרים מקצועיים היא טובה ונכונה לענף. חשוב מכך, היא אינה פוגעת בעובדים הישראלים. למרות תמריצי התמדה שמעניקים לעובדים במסגרת מספר תוכניות שנועדו לקדם ולעודד את שיעור העובדים המקומיים, שיעור ההישארות בענף אינו גבוה, שכן אין זה סוד שתנאי העבודה בענף הבנייה אינם קלים. מדובר בעבודה קשה ושוחקת שאינה פופולארית.

השורה התחתונה היא שדווקא העובדים הישראלים הם אלו שאינם מוכנים ללכת לעבוד בענף הבנייה, למרות השכר המתגמל. לכן, טוב יעשה שר הבינוי והשיכון הבא ומי שיעמוד בראש משרד הכלכלה אם יפעלו בכל יכולתם על מנת להביא כוח עבודה זר ומקצועי לענף כדי שחברות הבנייה והקבלנים יוכלו לעמוד ביעדי הבנייה ולהמשיך לספק לאזרח הישראלי דירות איכותיות, ללא תקלות או ליקויים. החזרתם של העובדים הזרים תוכל להחזיר את ימי התהילה לענף הבנייה ולהוות את החמצן לו הוא זקוק כדי להתפתח.

הכותב הוא סמנכ"ל הנדסה בחברת בוני בניין