בלגן כספי באפריקה תעשיות לאחר ההפסד ופיטורי המנכ"ל

לאחר שלאחרונה פוטר המנכ"ל אבי מוטולה, הובילה תלונה של עובד על אי סדרים כספיים בחברה הבת, נגב קרמיקה, לבדיקה, שבעקבותיה התגלה כי החברה הכירה בהכנסות יתר בהיקף של 14 מיליון שקל

אבי מוטולה / צילום: תמר מצפי
אבי מוטולה / צילום: תמר מצפי

פחות משבועיים לאחר פרסום דוחות כספיים גרועים ופיטוריו של המנכ"ל אבי מוטולה, הבעיות בחברת אפריקה תעשיות ממשיכות להיחשף. היום דיווחה החברה כי תלונה מצד עובד על אי סדרים כספיים (שהגיעה לאחר פיטוריו של מוטולה) הובילה לבדיקה שבעקבותיה התגלתה הכרת יתר בהכנסות בהיקף של 14 מיליון שקל, שגררה גם ירידה מלאכותית בהפסד השנתי לפני מס.

הבעיות התגלו בחברה הנכדה, ויה ארקדיה, שנרכשה לפני כארבע שנים על ידי נגב קרמיקה (החברה הבת של אפריקה תעשיות), לאחר שנקלעה לחדלות פירעון. עם זאת, ייתכן שהבעיות יתרחבו גם לחלקים נוספים בנגב קרמיקה, שמוטולה, המנכ"ל המפוטר, ניהל במשך קרוב לעשור, כשבשלוש השנים האחרונות הוא עשה זאת במקביל לניהול אפריקה תעשיות.

בעקבות הממצאים, שהוגדרו בינתיים כראשוניים בלבד, צפויה אפריקה תעשיות לתקן לאחור את דוחותיה הכספיים ל-2014, ואולי אף לשנים שלפני כן. ביום חמישי האחרון התכנס דירקטוריון החברה לישיבה דחופה בה עודכנו הדירקטורים בממצאי הבדיקה הראשוניים של מבקר החברה, והחליטו על מינוי בודק חיצוני שימשיך לבחון את ספרי החברה. בהנהלת אפריקה תעשיות לא שללו היום את עירוב המשטרה בנושא, אם הממצאים יעלו חשדות לפלילים מצד מי מהמעורבים.

היום כבר התכנס דירקטוריון החברה האם, אפריקה ישראל, לדיון בדוחות השנתיים של החברה, ואלו כבר יכללו את ממצאי הבדיקה הראשוניים לגבי הפחתה של 14 מיליון שקל מהכנסות אפריקה תעשיות, והעלייה בהפסד בהתאם.

"הבן החורג" של אפריקה ישראל

אפריקה תעשיות, ש-73% ממניותיה מוחזקות בידי אפריקה ישראל, היא "הבן החורג" של קבוצת ההשקעות והנדל"ן שבשליטת לב לבייב. החברה, הנסחרת בשווי של 350 מיליון שקל, פועלת בתחום המוצרים לשוק הבנייה והיא למעשה יצור כלאיים בעל שתי פעילויות שונות שיכולות להיקרא משלימות, אולם אינן קשורות זו בזו.

הפעילות הראשונה מרוכזת בחברה הבת נגב קרמיקה. פעילות זו כוללת יבוא ושיווק אריחי קרמיקה וגרניט פורצלן, שיווק ברזים ומוצרי גמר אחרים לבית, ייצור אריחי גרניט פורצלן לריצוף, וכן בעלות על רשת ויה ארקדיה שמוכרת מוצרי קרמיקה לעיצוב הבית.

ממצאי הבדיקה הראשונית העלו כי בוויה ארקדיה התגלו חשבוניות עבור עסקאות שבוצעו לכאורה ב-2014 ושבפועל לא היו צריכות להיות מופקות. באפריקה החלו לבחון את כל החשבוניות שהוציאה ויה ארקדיה ללקוחותיה אשתקד ולבדוק האם מדובר רק בהקדמת עסקאות שהיו אמורות להירשם ב-2015, או שהוצאו גם חשבוניות כפולות על אותן עסקאות, כלומר חשבוניות פיקטיביות.

הבדיקה מתרכזת בשאלה מי ידע על רישום העסקאות שלא כשורה, ומי הורה על כך. בדירקטוריון אפריקה תעשיות פנו למוטולה בנושא, והוא טען בפניהם כי לא ידע על כך. יש לציין כי הלקוחות בעסקאות אלו אינם מעורבים בנושא ואינם צד לבדיקה.

את נגב קרמיקה ניהל כאמור מוטולה במשך קרוב לעשור, ולאור הצלחתו בתפקיד הוא מונה ב-2012 במקביל גם למנכ"ל החברה האם, אפריקה תעשיות, זאת לאחר שהמנכ"ל הקודם, אברהם נובוגרוצקי, מונה למנכ"ל אפריקה ישראל. לאחרונה הציגה אפריקה תעשיות הפסד עצום וחריג של 61.3 מיליון שקל לשנת 2014, מה שהוביל כאמור לפיטורי מוטולה, בשל מה שהוגדר על ידי החברה כ"אי עמידה ביעדים העסקיים שהציב הדירקטוריון למנכ"ל". עקב כך, קיבל נובוגרוצקי חזרה גם את המושכות באפריקה תעשיות והוא ימשיך לאחוז בהן עד למינוי מנכ"לים חדשים לנגב קרמיקה ובהמשך גם לאפריקה תעשיות.

נגב קרמיקה הציגה ב-2014 ירידה של 8% בהכנסות לעומת 2013 ל-815 מיליון שקל, והפסד שנתי של 20.8 מיליון שקל. אחת הבעיות הגדולות שאיתן התמודדה החברה בשנים האחרונות, נגעה לתכנון לקוי של הקמת מפעל הייצור החדש שלה בירוחם, שגרר עמו גם עיכוב בהשלמת הפרויקט ועלויות כפולות מהצפוי.

לפני כארבע שנים אישר דירקטוריון נגב השקעה של 140 מיליון שקל בהקמת מפעל חדש לייצור אריחים, אלא שבפועל עלתה הקמתו של המפעל כ-300 מיליון שקל והשלמתו התארכה הרבה מעבר לצפוי. רק בחודשיים האחרונים הסתיימה תקופת ההרצה שלו והוא החל בייצור מלא של אריחים.

חולשה גם בפעילות פקר פלדה

הפעילות השנייה של אפריקה תעשיות, שמרוכזת בחברה הבת פקר פלדה, כוללת עיבוד ושיווק מוצרי פח, גלילי פלדה, פרופילים וצינורות, וכן מסחר באלומיניום, נירוסטה וברזל, לצד ציפוי מוטות פלדה וייצור רשתות מרותכות, ארונות תקשורת, עמודי תאורה ומבנים לחממות.

בפעילות זו נרשמה ב-2014 ירידה של 8% בהכנסות לעומת 2013, ואלה הסתכמו ב-1.06 מיליארד שקל. בנוסף רשמה החברה והפסד שנתי של 23.2 מיליון שקל, שנגרם לאחר שהיא נדרשה לבצע הפחתה של 27 מיליון שקל בערך המוניטין שבמאזנה.

לפקר פלדה הלוואות בנקאיות בהיקף של 826 מיליון שקל לבנקים וכנגדן היא נדרשת לשמור על הון עצמי של לפחות 120 מיליון שקל ולעמוד ביחס של הון עצמי למאזן שלא יפחת מ-22%.

בסוף 2014 הציגה החברה יחס הון עצמי למאזן של 25%, אלא שחלק מהבנקים דורשים כי יחס זה יתבסס על הון עצמי מוחשי בלבד (בניכוי נכסים בלתי מוחשיים) ולפי דרישה זו עמד היחס על 17.3% בלבד.

עקב כך, נדרשה החברה לקבל מהבנקים כתב ויתור לעמידה בהתניה זו.

לנגב קרמיקה אין התניות פיננסיות בקשר עם הלוואותיה מהבנקים, אולם לאפריקה תעשיות הלוואות שנטלה מגופים מוסדיים בהיקף של 200 מיליון שקל, הקשורות לביצועים של נגב. כנגד ההלוואה שיעבדה אפריקה את מלוא מניות נגב והתחייבה כי יחס ההון העצמי למאזן של נגב לא יפחת מ-13%, וכי החוב הכולל של אפריקה תעשיות לא יעלה על פי 6 מהרווח התפעולי-תזרימי (EBITDA) של נגב.

אפריקה תעשיות לא עמדה בסוף 2014 בהתניית ה-EBITDA ולאחר מגעים מול המוסדיים סוכם כי התניה זו לא תימחק עד סוף ספטמבר, כשלאחר מכן תידרש החברה להציג בסוף 2015 יחס גבוה יותר של 8.5, לפני שתידרש לעמוד בהתניה המקורית ביוני 2016.