נעילה חיובית באירופה; מדד הדאקס סביב שיא כל הזמנים

בסין מכינים את הקרקע לתמרוץ ממשלתי נוסף לכלכלה - והמניות הסיניות רשמו עליות חדות בהונג קונג ■ מחיר הנפט ממשיך ליפול על רקע הערכות כי הסכם אם איראן יביא להגדלה נוספת של ההיצע העולמי

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בעליות שערים בצל הדיווחים על הסכם בין 6 המעצמות לאיראן וברקע האופטימיות בשווקים לגבי המדיניות המוניטארית של הבנקים המרכזיים בעולם. הסוחרים עוקבים בדריכות גם אחר ההתפתחויות ביוון ובמזה"ת.

מדד הסטוקס 600 עלה בכ-1.1% ל-400 נקודות, שיא של 12 שנה. מתחילת השנה מדד הבנצ'מרק האזורי הוסיף לערכו כ-16%. מדד הדאקס טיפס בכ-1.7% אל מעל ל-12,000 נקודות, שיא כל הזמנים.

ביום שישי המסחר בוול סטריט ננעל בעליות חרף דבריה של יו"ר הפד ג'נט ילן שאמרה כי היא צופה שהבנק המרכזי יעלה את הריביות עוד השנה אך באופן הדרגתי.

מחיר הנפט צונח לאור הדיווחים על הסכם המסתמן עם איראן, מה שיוביל להקלה בסנקציות והלגדלת יצוא הנפט מהמדינה, מה שיוביל להגדלה נוספת של היצע הנפט בעולם במצב שבו כבר היום יש עודף היצע של 1.6-1.8 מיליון חביות ביום.

יוון עדיין עומדת במוקד. ראש הממשלה אלכסיס ציפראס ממשיך היום לנהל מו"מ עם נושיה של המדינה בגוש האירו לגבי צעדי הצנע והרפורמות שיהיה עליה לבצע בתמורה להמשך תוכנית הסיוע וכדי להימנע מפשיטת רגל.

בין המניות הבולטות היום במסחר נציין את מניות Holcim ו-Lafarge שיורדות עד 2%. מניית Dufry AG מזנקות עד כ-4% לאחר שהודיעה כי תרכוש את חברת World Duty Free SpA תמורת 1.3 מיליארד אירו.

שנגחאי זינקה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ב') בעליות חדות לאור הדיווחים על הסכם המסתמן בין 6 המעצמות לבין איראן על תוכנית הגרעין שלה. במקביל, מחיר הנפט ממשיך ליפול והיום הוא יורד ב-1.8% ל-48 דולר לחבית בהמשך לצניחה של 5% ביום שישי. הדולר מתחזק מול המטבעות העיקריים.

הבורסה בסין זינקה בחדות לאור ספקולציות לפיהן הממשל הסיני יקל על חברות סיניות שרוצות להנפיק בבורסת הונג קונג. נגיד הבנק המרכזי של סין אמר שהצמיחה הכלכלית במדינה ירדה "מעט" יותר מדי וכי לממשל יש דרכי פעולה כדי להאיץ את הצמיחה. בכך הוא הגביר את ההערכות לתמרוץ כלכלי נוסף בכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

לפי סוכנות הידיעות בלומברג, אנליסטים מעריכים שהבנק המרכזי הסיני ימשיך להוריד את הריביות במשק ויוריד גם את יחס רזרבות ההון שהבנקים צריכים להקצות כנגד מתן אשראי, בדומה לצעדים בהם נקט בחודשים האחרונים.

מבין המניות שבלטו היום באסיה, מניות התשתיות והרכבות הסיניות בהונג קונג טיפסו בחדות, כגון China Railway Group, China Railway Construction ו-Zhuzhou CSR Times Electric.

גם מניות משלוחים סיניות רשמו עליות כמו למשל China Shipping Container Lines או China Cosco Holdings.