סגן שר החוץ של איראן: "לא נסכים להעברת האורניום"

בצל הדיווחים על הסכם מתגבש בין איראן לבין המעצמות על טיוטת הסכם בסוגיית הגרעין, הכחיש סגן שר החוץ האיראני את הידיעות בנושא והבהיר כי לארצו אין כל כוונה להעביר את מאגרי האורניום המועשר שברשותה לרוסיה, מהלך שנטען שהתחייבה לו

שיחות הגרעין - מוחמד זריף / צילום: רויטרס
שיחות הגרעין - מוחמד זריף / צילום: רויטרס

לאחר הפרסומים על חתימת טיוטת הסדר בין איראן לבין המעצמות סביב תוכניתה הגרעינית, מכחיש הערב (א') סגן שר החוץ האיראני את הדיווחים ומבהיר כי לטהרן אין כל כוונה לוותר על מאגרי האורניום המועשר שברשותה וכן לא להעביר אותם לרוסיה.

בהתייחסותו לתנאים שלהם הסכימה לכאורה איראן במסגרת החתימה על טיוטת הסכם הגרעין מול מדינות המערב, דחה הערב סגן שר החוץ האיראני עבאס ארקצ'י את הדיווחים בנושא והבהיר נחרצות כי לארצו אין כל כוונה לוותר על מאגרי האורניום שהספיקה להעשיר בשנים האחרונות.

על פי הדיווחים בסוכנות הידיעות רויטרס מוקדם יותר, הביעו נציגי איראן נכונות לצמצם את מספר הצנטריפוגות שברשותה לפחות מ-6,000 וכן התחייבו להעביר את מרבית האורניום המועשר שברשותה לאחסון במתקנים ייעודיים ברוסיה השכנה.

כמו כן, מלבד המחלוקות על הפחתת כמות הצנטריפוגות והוצאת האורניום משטחה, טרם הושגה הסכמה על עתידו של כור הפלוטוניום באראק והפסקת פיתוח הצנטריפוגות מהדור החדש. "עדיין אין הסכם", אמר בכיר בצוות המשא ומתן האיראני לסוכנות AFP. "הסוגיות שעל הפרק חייבות להיפתר קודם לכן".

בשלב זה ישנו מאמץ גדול מאוד של שני הצדדים להגיע לטקס חגיגי בז'נבה ביום שלישי, אך עם זאת בין המעצמות נשמעים גם קולות פחות אופטימיים לגבי המועד הסופי. "ייתכנו עוד משברים רבים בדרך", הבהיר שר החוץ הגרמני פרנק וולטר שטיינמאייר.