גרנובסקי מנסה למכור שדה תעופה באודסה

האחים ויליגר טוענים להפרה של הסכם ההלוואה; גרנובסקי מכחיש ■ על פי הערכות, מציעה טורקיש איירליינס כ-150 מיליון דולר על 50% משדה התעופה

אלכסנדר גרנובסקי, בעל השליטה בחברת המזון ויליפוד, ממשיך לחפש מקורות שיסייעו לו לעמוד בהתחייבויותיו. ל"גלובס" נודע כי גרנובסקי מנהל מגעים למכירת חלקו (50%) בשדה התעופה של עיר מגוריו - אודסה שבאוקראינה. היקף העסקה צפוי להיות מעל 150 מיליון דולר, כלומר ישקף לשדה התעופה כולו שווי של יותר מ-300 מיליון דולר.

הרוכשת הפוטנציאלית היא חברת התעופה הטורקית Turkish Airlines, שמציעה ככל הידוע כ-150 מיליון דולר, אך נראה שגרנובסקי מבקש יותר. זאת, בין היתר, על רקע השקעה בסך כ-80 מיליון דולר שבוצעה באחרונה בשדה התעופה, במסגרתה הוקם טרמינל נוסף.

ממשרדו של גרנובסקי בישראל נמסר, מבלי להתייחס ספציפית לשדה התעופה כי "גרנובסקי מחויב לתמוך בעסקיו בישראל, ואכן פועל למימוש נכסים פרטיים לצורך תשלום כל התחייבויותיו בארץ".

שותפו של גרנובסקי בהחזקה בשדה התעופה הוא בוריס קאופמן. השניים שותפים בחברה המחזיקה בין היתר בבתי מלון ואתר חדשות באינטרנט.

פלונטר בהלוואות

בד בבד, גובר הספק בנוגע לביצוע הסכם ההלוואה בין האחים ויליגר וגרנובסקי, במסגרתו היו אמורים יוסי וצביקה ויליגר להלוות לגרנובסקי 83 מיליון שקל, סכום שנועד לסייע לו לעמוד בהתחייבויותיו לנושים השונים (כרגע הכסף נמצא בנאמנות).

מדיווח שהעבירה היום לבורסה בת"א חברת BGI שבשליטת גרנובסקי, עולה כי האחים ויליגר שלחו מכתב לחברת ישראל 18 - חברה פרטית במעלה הפירמידה שבאמצעותה שולט גרנובסקי בחברות הציבוריות. במכתב נטען כי ישראל 18 הפרה את הסכם ההלוואה ועל כן דורשים האחים את השבת כספי ההלוואה לידיהם לאלתר. ישראל 18 מצידה דוחה את הטענות על הסף. במקביל, BGI ממשיכה לקדם נטילת הלוואה בנקאית שתאפשר לה לבצע תשלום למחזיקי האג"ח שלה.

עם חתימת הסכם ההלוואה, בסוף פברואר, היה נראה שהאחים ויליגר עשויים להפוך שוב לבעלי השליטה בחברת המזון ויליפוד, שאת השליטה בה מכרו לגרנובסקי בשנה שעברה. זאת מכיוון שכבטוחות להלוואה התחייב גרנובסקי לשעבד את מלוא החזקותיו ב-BGI - החברה הציבורית שבאמצעותה הוא שולט בחברות אמבלייז (או בשמה החדש - בי.אס.די. קראון) ו-ויליפוד.

להסכם ההלוואה קדם ניסיון של גרנובסקי לקדם מהלך של הכנסת שותפים לעסקיו. אנשי העסקים אהרון בלום ומשה פוטש היו אמורים להזרים 20 מיליון דולר תמורת 50% מחברה חדשה שתחזיק בהחזקות הפרטיות של גרנובסקי ב-BGI ואמבלייז. אולם הליך משפטי שנפתח בישראל כנגד גרנובסקי, מצד הנושה אלפא בנק בשל חוב של 15 מיליון דולר, טרף את הקלפים והוביל לביטול ההשקעה. במקום ההשקעה, גרנובסקי חתם על הסכם לקבלת ההלוואה מצד האחים ויליגר, שמהם רכש את השליטה בוויליפוד.

אלא שאלפא בנק פעל בהמשך גם לטרפד את הסכם ההלוואה עם האחים ויליגר, ובשבוע שעבר הוציא בית המשפט צו שמונע את שיעבוד מניות השליטה בוויליפוד לטובת האחים ויליגר. בית המשפט הוציא גם צו איסור דיספוזיציה בכספי ההלוואה, שכאמור, הופקדו בחשבון נאמנות והעברתם לצדדים שלישיים.

צניחה ברווח הנקי

גרנובסקי נקלע בשנה האחרונה למצוקה תזרימית - בין היתר על רקע המשבר באוקראינה - ואינו עומד בהתחייבויותיו הפרטיות. איש העסקים האוקראיני עלה לכותרות כשבקיץ 2013 עמד לצד נוחי דנקנר בראש קבוצת משקיעים שתכננה להשקיע בקונצרן אי.די.בי. ההשקעה לא יצאה אל הפועל, ובהמשך רכש גרנובסקי את השליטה בוויליפוד מידי האחים ויליגר (שנמנו אף הם עם קבוצת המשקיעים שגיבש דנקנר) בהשקעה של 268 מיליון שקל. נכון להיום, החזקותיו בויליפוד שוות פחות מחצי.

ויליפוד נסחרת לפי שווי של 218 מיליון שקל. החברה פרסמה בשבוע שעבר את דוחותיה הכספיים לשנת 2014, והציגה ירידה הן בהכנסות והן ברווח הנקי. הכנסות ויליפוד ירדו ב-2.2% והסתכמו ב-329 מיליון שקל, והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות נפל ב-65% לרמה של 18.9 מיליון שקל. בחברה הסבירו את הירידה בהכנסות בהשפעה השלילית של מבצע צוק איתן ובירידה בצריכת המזון בישראל. שכרם של האחים ויליגר, שעל פי הסכם העברת השליטה ממשיכים לנהל את החברה במשך שלוש שנים, עמד אשתקד על 4.2 מיליון שקל כ"א.