תיק ההשקעות המומלץ של אורי מי-דן מיובנק בכיכר המדינה

מי-דן, ראש צוות יועצים, מסביר כי "כמעט כל הרווחים הגדולים והנפילות הגדולות בשוק המניות מתרכזים במספר מצומצם של ימי מסחר", ולכן מומלץ לנקוט באסטרטגיית Buy and Hold ■ "בלתי אפשרי לתזמן את השוק"

אורי מי-דן / צילום: תמר מצפי
אורי מי-דן / צילום: תמר מצפי

על רקע רמות השיא בהן נסחר מדד המעו"ף, בדומה למדדים מובילים אחרים ברחבי העולם, ביובנק מציינים כי "לאחר שש שנים של עליות מרשימות בשוקי המניות, אנו נתקלים ביותר ויותר משקיעים אשר חוששים מכניסה להשקעה במניות. רבים אחרים מתלבטים האם זה הזמן לממש את החזקתם".

אורי מי-דן, ראש צוות יועצים ביובנק - סניף כיכר המדינה, מפנה זרקור אל היתרונות שיש לשיטת ההשקעה של Buy and Hold לעומת אסטרטגיית תזמון השוק, ואומר כי "הימים הטובים ביותר בהיסטוריה של שוק המניות הגיעו בפרץ מרוכז, שאפילו במבט לאחור אינם חושפים דפוס חיזוי".

לדבריו, "רווח שנתי ממוצע לטווח ארוך של 10% לא מושג בקצב קבוע של 0.8% לחודש. ימי המסחר הטובים ביותר נוטים להיות מרוכזים. כמעט כל הרווחים הגדולים והנפילות הגדולות בשוק המניות, מתרכזים במספר מצומצם של ימי מסחר בכל שנה. זו הסיבה שבלתי אפשרי לתזמן את השוק".

מי-דן מוסיף כי "להחמצה של ימי מסחר בודדים יכולה להיות השפעה דרמטית על התשואה", ומציג כמה דוגמאות המעידות כי השקעה במדד ה-S&P 500 ב-20 השנים האחרונות (1995-2014) הייתה מניבה תשואה שנתית ממוצעת של כ-10%, אך במקרה בו מנטרלים את חמשת ימי הביצועים הטובים ביותר בתקופה זו, התשואה השנתית מתכווצת ל-7.6%.

"אם משקיע החמיץ את 20 הימים עם הרווחים הגדולים", הוא אומר, "התשואה הממוצעת לשנה הסתכמה רק ב-3.6%. כאשר משקיע החמיץ את 40 ימי המסחר בעלי הביצועים הטובים ביותר, השקעה במדד ה-S&P 500 הפכה לשלילית".

"ב-71 מ-100 שנים הבורסה עלתה"

מי-דן מציג מחקר שבוצע באוניברסיטת מישיגן, שניתח את ימי המסחר בין השנים 1963-1993, ומסקנתו הייתה כי "90 ימים בלבד סיפקו 95% מכלל הרווחים בשנים הללו - ממוצע של שלושה ימים בלבד בשנה".

יחד עם זאת, הוא אומר כי "בכל זאת חשוב לדעת שבמאה השנים האחרונות, הבורסה עלתה ב-71 שנים מתוכן".

מי-דן מוסיף כי "גם בטווחי זמן קצרים יותר אסטרטגיית Buy and Hold מוכיחה את עצמה. בבחינת מדד S&P 500 בוול סטריט משנת 1926 ועד היום, ניתן לראות כי בבדיקת כלל התקופות בנות חמש שנים, השוק עלה ב-86% מהמקרים.

"אפילו אם נבחן תקופה שכוללת את אחד המשברים הגדולים בהיסטוריה הפיננסית המודרנית, אסטרטגיית Buy and Hold מ-2007 ועד 2013 סיפקה תשואה שנתית חיובית של מעל ל-6% בשנה".

מי-דן סבור כי "עבור אנשי מקצוע בודדים, תזמון שוק מוצלח אינו חמקמק כפי שאנשי אקדמיה רבים מציגים. אבל עבור רוב המשקיעים, זוהי משימה יקרה שצפויה להניב תוצאות שאינן משביעות רצון, ואשר בסופו של דבר יחווירו בהשוואה לאלה שיתקבלו על ידי אסטרטגיית 'קנייה והחזקה' פשוטה על פני אופק ארוך-טווח".

"סדרה של מהלכים מקריים"

לדברי מי-דן, "כשדנים בכיוון של השוק, חשוב להשתמש בפועל עבר. בתקופות של תנודתיות גבוהה בשוק, אנשים בדרך כלל טועים ואומרים כי השוק הולך למטה או למעלה. למרות שזה נראה לא מזיק, מהצהרה זו משתמע כי הכיוון של מחירי השוק ידוע".

מי-דן סבור כי "הצהרה זו לעתים קרובות משמשת כמניע לקבלת החלטות השקעה. החלטות כאלה בדרך כלל לא מסתדרות היטב, משום שהן מבוססות על ההנחה הכושלת שאפשר לחזות את הכיוון של תנועות מחירים בעתיד. משקיעים יכולים להימנע ממלכודת זו על ידי הבנת הממצא של יוג'ין פאמה, כי מחירי ניירות ערך נעים בסדרה של מהלכים מקריים (Random walk)".

לדברי מי-דן, "בכל נקודת זמן, אנחנו יודעים רק את המחיר הנוכחי והקודם של נייר ערך כלשהו. מה יהיה מחירו אפילו שבריר שנייה אחר כך - אינו ידוע. זהו צעד חשוב לקראת ההבנה כי לא ניתן לתזמן את השוק".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

תיק ההשקעות של אורי מי-דן
 תיק ההשקעות של אורי מי-דן