סלינגר מרככת מאוד את עמדתה בנוגע לעמלות סוכני הביטוח

בהבהרה שפרסמה היום אמרה כי אינה נגד דמי ניהול דיפרנציאליים ושלא תפעיל את סמכויות האכיפה שבידיה בעניין זה

דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי
דורית סלינגר / צילום: תמר מצפי

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון באוצר,דורית סלינגר, מרככת את נייר העמדה המהפכני שהוציאה בינואר השנה ביחס לאופן "תשלום גוף מוסדי לבעל רישיון (סוכן ביטוח)", באופן שמרמז שעמדתה בנושא אולי היתה דרמטית יותר מדי.

לאחר שנייר העמדה עורר ביקורת חריפה מצד החברות המנהלות את החיסכון הפנסיוני, מבהירה היום סלינגר כי "חברה מנהלת של גוף מוסדי רשאית לקבוע דמי ניהול דיפרנציאליים, וזאת עד לגובה התקרה המרבית הקבועה בדין. בנוסף, בנסיבות העניין, ובהתחשב, בין השאר, בהיקפה של הפרקטיקה הקיימת והצורך בשינוי מערך החוזים הקיים, אציין כי אין בכוונתי להפעיל את סמכויות האכיפה הנתונות לי בכל הקשור לפעולת הגופים המוסדיים וסוכני הביטוח הפנסיוני ביחס ללקוחות שצורפו לגופים המוסדיים לפני פרסום העמדה ואף בתקופה הסמוכה שלאחריה לפי מערך החוזים שהיה קיים במועד פרסומה".

לפני כחודשיים הפתיעה הממונה סלינגר את הגופים המוסדיים וסוכני הביטוח כשקבעה בנייר עמדה שלא קדמה לו טיוטה כי אין לקשור את גובה העמלות לסוכנים לגובה דמי הניהול שמשלם הלקוח. או אז היא קבעה בנייר העמדה כי קשירה כאמור בין גובה דמי הניהול לגבוה העמלה היא נוהג לא ראוי, שאינו עומד בחוק, ובכך קבעה למעשה כי הסכמי העמלות הנהוגים בין חברות הביטוח ובתי השקעות לסוכני הביטוח אינם תקינים, כמעט באופן גורף.

נציין כי נייר העמדה יצא אגב מהלך מתמשך לניסוח הוראות רגולטוריות חדשות ביחס לעמלות הסוכנים - ושטרם הושלם (ושעד שהליך זה יושלם לא תאכוף המפקחת הסכמי עמלות שאינם עומדים ברוח העמדה שפרסמה). כך או אחרת, בנייר העמדה קבעה הממונה כי על החברות המנהלות את החיסכון הפנסיוני ועל הסוכנים להעדיף תמיד את האינטרס של הלקוח ולא להעדיף שיקולי רווחיות משל עצמם.

מהלך מפתיע זה - של פרסום עמדה כה גורפת וחד משמעית ללא הליך מקדים וללא טיוטה מקדימה - עורר זעם רב בשוק ביחס למפקחת. כחלק מכך, חברות הביטוח אף החלו במהלכים משפטיים לפניה לבג"צ כנגד המפקחת, תוך שהשמיעו ביקורת חריפה וחריגה על אופן קבלת ההחלטות והניסוח בעניין נייר העמדה האמור. בניגוד לחברות המנהלות, נציין, לשכת סוכני ביטוח תמכה בנייר העמדה של סלינגר בניסוחו המקורי.]

עתה, סלינגר מבהירה כי הגם שלעמדתה "על הגופים המוסדיים וסוכני הביטוח הפנסיוני לפעול באופן מידי לשם תיקון החוזים שמסדירים את תשלום דמי העמילות באופן שעולה בקנה אחד עם הוראות הדין, ומובן שלא ניתן לחתום על הסכמים חדשים באופן שמנוגד להוראות האמורות", הרי שאין היא מצפה לרעידות אדמה ושינויים מידיים של הסכמי ההתקשרות הנהוגים בענפי הביטוח והחיסכון הפנסיוני.

עוד ציינה היום המפקחת כי גם עתה, עם ההבהרה האמורה, "בכל הנוגע להפרת החובות של החברות המנהלות מצאתי לנכון להבהיר את עמדתי לפיה במצב דברים שבו חברה מנהלת משלמת דמי עמילות באופן שיוצר העדפה מובנית של האינטרס האישי של בעל הרישיון על פני האינטרס של הלקוח לשלם בעבור מוצר מסוים דמי ניהול נמוכים ככל שניתן, יש משום הפרת החובות שמוטלות על החברה המנהלת בכל הקשור למתן שירותים לעמיתים ולמילוי שאר תפקידיו של הגוף המוסדי, ובכלל זה: קביעת דמי העמילות שמשולמים לבעל רישיון".