המספרים שמראים עד כמה רותח השוק הקונצרני בישראל

גם בחודש מארס הוכפלו הגיוסים בשוק הקונצרני והסתכמו ב-7.5 מיליארד שקל ■ המגייסים הגדולים: בנקים, חברות נדל"ן ורכבת ישראל

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

הפעילות האינטנסיבית שמאפיינת את שוק גיוסי האג"ח הקונצרני נמשכה גם בחודש מארס, שבסיכומו קפץ היקף הגיוסים ביותר מפי 2, לסכום של 7.5 מיליארד שקל, לעומת גיוסים של 3.5 מיליארד שקל במארס 2013 - כך עולה מנתוני חברת S&P מעלות. במעלות מציינים בהתייחסות, כי "את הגידול בהיקף הגיוסים ניתן לייחס, בין היתר, למספר קטן יחסית של הנפקות בהיקפים גבוהים".

בין אלה שוב בלטו הבנקים - בהם הפועלים והבינלאומי - שגייסו בימים האחרונים 3 מיליארד שקל ו-670 מיליון שקל בהתאמה, וחברות הנדל"ן. עם האחרונות נמנות מליסרון, שעדכנה הבוקר על השלמת גיוס של 930 מיליון שקל, וחברת הנדל"ן האמריקאית אקסטל, שהגדילה גיוס אג"ח מתוכנן לכ-450 מיליון שקל. הנפקת ענק נוספת, בהיקף של 1 מיליארד שקל, ביצעה לאחרונה רכבת ישראל (הנפקה ראשונה בתולדותיה).

במעלות מוסיפים כי במהלך החודש החולף "היינו עדים לירידה נוספת במרווחי הסיכון, בעיקר בקבוצת הדירוג BBB ובאג"ח הלא מדורגות. עדיין, רמת המרווחים של אג"ח בקבוצת ה-BBB היא גבוהה יחסית, ברמה של כ-4.7%, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, שבה רמת מרווחי הסיכון בהן הייתה סביב 3% בלבד". מנתוני S&P מעלות עולה, כי בסיכום הרבעון הראשון של 2015 קפץ היקף הגיוסים ביותר מפי שניים לעומת הרבעון המקביל, לסכום של 17.5 מיליארד שקל.

רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P מעלות, מעריכה כי "הפעילות הערה בשוק האג"ח תימשך גם בהמשך 2015. כל עוד סביבת הריבית נותרת נמוכה, וצורכי המיחזור נשארים גבוהים, אנו מעריכים שחברות ימשיכו לפנות לשוק הראשוני כדי לנצל את תנאי המימון הנוחים". עוד היא הוסיפה, כי "לצד הריבית הנמוכה, עודפי הנזילות מצד המשקיעים ואלטרנטיבות ההשקעה המקומיות המוגבלות יחסית, נמשכה בחודשים האחרונים סלקטיביות מסוימת, המשתקפת בהעדפה של הנפקות איכותיות יותר".

חלק הבנקים - 50%

את נתוני הרבעון הראשון משכו למעלה הבנקים, וחלקם מסך ההנפקות עמד על קרוב ל-50%, לעומת 26% ברבעון המקביל של 2014. במעלות מציינים, כי "הבנקים ממשיכים להנפיק בשל תנאי השוק האטרקטיביים וכחלק מניהול הנזילות במסגרת באזל 3 להארכת פרופיל המקורות. להערכתנו, מגמה זו צפויה להמשיך ואף לגדול בחודשים הבאים".

גם סקטור הנדל"ן המשיך להיות דומיננטי בפעילות, והיה אחראי על כ-30% מסך ההנפקות, לעומת 36% ברבעון אשתקד.

במעלות מוסיפים, כי נרשמה עלייה חדה בריכוזיות בהנפקות האג"ח, ולפי הנתונים שמציגה החברה, חמשת המנפיקים הגדולים ריכזו כמחצית מסך ההנפקות ו"עשרת המנפיקים הגדולים ריכזו ברבעון כ-75% מסך היקף ההנפקות, גידול חד בהשוואה לכ-43% ב-2014 ול-38% ב-2013".

מלבד ההנפקות שהוזכרו בחודש מארס, המנפיק הבולט הנוסף במהלך הרבעון היה בנק מזרחי-טפחות, שגייס 3.1 מיליארד שקל, וקבוצות דלק וגזית גלוב, שגייסו כ-800 מיליון שקל כל אחת.

מנפיקות האג
 מנפיקות האג