איראן ורוסיה: הגענו להסכם; במערב אין עדיין אישור רשמי

שר החוץ האיראני מוחמד זריף אמר כי חלה התקדמות ■ שר החוץ הרוסי הצהיר כי המעצמות ואיראן הגיעו לסיכום "בנושאים המרכזיים" ■ מנגד טוען דיפלומט המקורב לשיחות כי הדבר "לא נכון"

שיחות הגרעין - ג'ון קרי מוחמד זריף / צילום: רויטרס
שיחות הגרעין - ג'ון קרי מוחמד זריף / צילום: רויטרס

דיווחים סותרים על השגת הסכם בשיחות הגרעין: שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר במהלך הלילה כי הושג הסכם "בנושאים המרכזיים", בשיחות הגרעין בין 6 המעצמות לבין איראן. גם שר החוץ של איראן, מוחמד זריף, סיפק הצהרה דומה ואמר כי ישנה התקדמות רבה בין הצדדים, וכי הוא מקווה שבמהלך היום (ד') תחל ניסוח הסכם המסגרת. עם זאת מנגד טוען דיפלומט אמריקאי המקורב לשיחות כי הדיווח "אינו נכון".

"אני יכול לומר בביטחון מלא כי הושגה הסכמה כללית בכל הסוגיות המרכזיות", אמר לברוב והוסיף כי בימים הקרובים ינסחו הצדדים את ההסכם הראשוני. יחד עם זאת, לברוב הוסיף כי ההסכם הסופי יתגבש רק בסבב השיחות הבא בחודש יוני.

שר החוץ האיראני מוחמד זריף אמר לכתבים בצאתו מהשיחות כי חלה התקדמות משמעותית, וכי כבר מחר משלחתו מקווה להתחיל בניסוח המסמך. יחד עם זאת, על-פי הערכות הסכם בכתב לא צפוי להיחתם, אולם הצהרה משותפת בין הצדדים תצא במהלך שעות הבוקר.

למרות ההצהרות החיוביות מצד רוסיה ואיראן ישנם גורמים במו"מ שמנסים לצנן מעט את האווירה. על-פי סוכנות הידיעות רויטרס, דיפלומט אמריקאי המקורב לשיחות הגרעין אומר כי הדיווחים האחרונים "אינם נכונים" וכי לא הושג הסכם על הנושאים המרכזיים. כמו כן לורן פביוס, שר החוץ של צרפת, עזב את השיחות, וגורם בצוות המו"מ הצרפתי אמר כי הוא ישוב "רק כאשר יוכל להועיל".

עוד דווח בסוכניות כי נשיא ארה"ב ברק אובמה קיים שיחת ועידה עם חברי הצוות לביטחון לאומי המנהלים את המו"מ עם איראן על פרויקט הגרעין. בהודעה שפרסם הבית הלבן נמסר כי אובמה קיבל עדכון על השיחות, אולם לא נמסרו עוד פרטים.