תרחיש האימים למלחמה בצפון: בין 1,000 ל-1,500 טילים ביום

צה"ל מפרסם את תרחיש האימים למלחמה עם חיזבאללה, ובימים הקרובים יקבלו ראשי הרשויות המקומיות את הערכת הנזק המשוער והנפגעים ■ מה עומד מאחורי ההחלטה לפרסם את התסריט המבהיל?

חיזבאללה / צילום: רויטרס
חיזבאללה / צילום: רויטרס

בימים הקרובים יקבלו ראשי הראשויות המקומיות ברחבי הארץ את הערכת פיקוד העורף, למידת הנזק המשוער והנפגעים במקרה של מלחמה בחזית הצפונית. מדובר בהערכה שלא עודכנה מאז 2007, ומאז חיזבאללה עשה קפיצת דרך משמעותית ביכולותיו, מבחינת כמויות, טווחים ודיוק. לכן, על בסיס הערכות שמבוצעות בצה"ל, פיקוד העורף גזר את המשמעויות לכל רשות מקומית, במטרה שתכין את עצמה. כך פורסם היום (ד') בגלי צה"ל.

התרחישים מבוססים על תרחיש אמין, אך על תרחיש הקיצון - הציפייה מהרשויות היא ההכנה לגרוע ביותר. מפקד פיקוד העורף היוצא מאתמול, האלוף אייל אייזנברג, אמר: "בימים האחרונים עדכנו את תרחישי הייחוס, התרחישים האלה נועדו בראש ובראשונה לבנות את הכח אל מול האיום הרלוונטי, אל מול האיום כפי שאנחנו מזהים אותו היום. היה ונדע לבנות את הכח שלנו אל מול התרחיש הזה - אנחנו נדע לעמוד באתגר".

בנוסף, בצה"ל גם יש אנשי מקצוע שתפקידם להעריך את אומדן הנזק הכללי. ההערכה שמספר הטילים שיפלו ביממת לחימה בשטח ישראל בעימות נתון בזירה הצפונית, עומד על בין 1,000-1,500 טילים, ומספר ההרוגים עלול להגיע לבין עשרות עד מאות. בניתוח נלקחו בחשבון גם יכולות ההגנה האווירית ומאמצי ההתקפה. מדובר בנתון חשוב, כי בהינתן שחיזבאללה יורה לעבר ישראל כמות כזו, ברור שגם התגובה של צה"ל לא תהיה דומה לזו של מלחמת לבנון השניה.

תרחיש המלחמה של קרית ביאליק למשל, עיר קטנה יחסית בישראל, מתאר עשרות טילים מדי יום, אלפי בתים שייפגעו, מאות מהם באופן בינוני עד כבד. סומנו מתקנים אסטרטגיים שיהוו מטרה, וגם התייחסות למספר הנפגעים, מחרדה ועוד הרוגים, במקרה הזה בודדים.

בטרם מלחמת לבנון השניה, הציבור בישראל לא ידע כמעט כלום. העובדה שלחיזבאללה היו טילים עד חיפה, נשמרה הרחק מעיני הציבור. כעת, כדאי שהציבור ידע את האמת - כיפת ברזל לא תספק פיתרון קסם. עבור 27% מהאזרחים שאין להם מיגון, יש דברים שהרשות המקומית חייבת לעשות והתושבים טוב שיפקחו עליהם, יש משרדים ממשלתיים שצריכים לעשות עוד הרבה יותר.

עם זאת, החיבור בין הגופים השונים עדיין לא מספק. אין ספק שיש התקדמות במוכנות של העורף הישראלי, אבל יש גם קצב התקדמות מהיר בצד השני, ולמפקד פיקוד העורף הנכנס האלוף יואל סטריק צפויה עוד עבודה רבה.