סתיו שפיר הגישה שוב לכנסת את הצעת חוק שכירות הוגנת

מבקשת הוראת שעה המגבילה את אפשרות העלאת שכר הדירה על-ידי בעל הדירה במשך 3 שנים

סתיו שפיר / צילום: איליה מלניקוב
סתיו שפיר / צילום: איליה מלניקוב

רק אתמול הושבעה הכנסת ה-20, וח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) כבר הספיקה להגיש את הצעת החוק החדשה-ישנה לשכירות הוגנת. מדובר בהצעת חוק שקודמה גם בכנסת הקודמת, ואף זכתה לתמיכת חברי כנסת רבים ולתמיכתם של שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד ושרת המשפטים לשעבר ציפי לבני.

אולם, בשל העובדה שהצעת החוק לא הצליחה להגיע לשלב הקריאה הטרומית ולעבור אותה, דין הרציפות לא חל עליה, והיא תצטרך לעבור את כל מסלול האישור מחדש בכנסת הנוכחית.

הצעת החוק שהגישה אתמול חברת הכנסת שפיר זהה להצעת החוק המקורית שלגביה כבר פורסם תזכיר חוק בכנסת הקודמת. תזכיר החוק הציע לקבוע הוראת שעה המגבילה את אפשרות העלאת שכר הדירה על-ידי בעל הדירה במשך 3 שנים.

כך, המשכיר לא יוכל להעלות את שכר הדירה מעבר לפעם אחת בשנה בשיעור שלא יעלה על 2% וזאת גם אם התחלף השוכר באותה התקופה. לאחר תום 3 השנים יוכל המשכיר להעלות את שכר הדירה ללא מגבלה, וזה יהיה שכר הדירה ל-3 השנים הבאות. תזכיר החוק מציע גם קנס כספי לבעל דירה שיחרוג מהוראות הצעת החוק בגובה 2,000 שקל על כל חודש בו גבה בעל הדירה יותר שכירות ממה שמאפשר לו החוק, זאת בתוספת החזרת התשלומים שנגבו ביתר.

תזכיר החוק גם הציע להחריג מספר סוגי דירות להשכרה מחובת העמידה בתנאי החוק. כך הוחרגו מגורים בדירה בבית מלון, בדירה המשמשת לצרכי נופש או תיירות, מגורים של חוסה במעון, מגורים בבית דיור מוגן, במעונות תלמידים, בדירה שחוק הגנת הדייר חל עליה, בדירות שהושכרו לתקופה ארוכה במיוחד או לתקופה קצרה במיוחד ובדירות יוקרה.

עוד סעיפים בתזכיר החוק התייחסו לקביעת סטנדרט לחוזה להשכרה, לקבוע מערכת יחסים בין השוכר למשכיר וגם לקבוע באופן חד משמעי כי משכיר הדירה לא יהיה רשאי לדרוש מהשוכר לשלם על ביטוח המבנה. עוד הוצע כי החוק יקבע שהמשכיר יודיע לשוכר לא יאוחר מ-90 יום לפני תום תקופת השכירות אם ברצונו להאריך את תקופת החוזה ובאילו תנאים.

לבסוף, עוד שינוי משמעותי שהציע תזכיר החוק לערוך בשוק הדירות להשכרה הוא סטנדרטים קבועים לדירה הראויה למגורים ולהשכרה. סטנדרטים אלו מפורטים בתזכיר החוק וקובעים כי מדובר בדירה ששטחה אינו קטן מ-26 מ"ר; דירה שבנייתה הושלמה; גישה חופשית של השוכר לדירה; דירה הכוללת מטבח, חדר שירותים ורחצה, כיור, אסלה ומתקן רחצה; מים זורמים בדירה; אספקת מים חמים; מערכת נקזים לרבות מערכת לסילוק סדיר של שפכים ודלוחין; דירה הכוללת מערכת חשמל ותאורה; פתחי אוורור, תאורה, מכלולים לסגירת פתחים אלו ודלת כניסה עם מנגנון נעילה; אין בדירה גורם סיכון בלתי סביר לבטיחות או לבריאות השוכר.

"אחרי מאבק של שנה וחצי הצלחנו, אני וחברי חיליק בר ואורלי לוי אבקסיס, להביא לאימוץ ההצעה על-ידי הממשלה, ואם הכנסת לא הייתה מתפרקת, כבר היינו נהנים ממש עוד מעט מחוזים הוגנים", כך אמרה חברת הכנסת שפיר, "היום כבר ברור לכולם ששכירות הוגנת היא לא רק אפשרית, היא הכרחית ולא נרפה מהמאבק עד שההצעה תיכנס לספר החוקים של ישראל. כבר ביום הראשון של הכנסת החדשה אנחנו מתחילים לעבוד כדי שהחוק יעבור כמה שיותר מהר למען 2 מיליון שוכרי הדירות בישראל". תזכיר החוק המקורי היה אמור להוביל להפעלת החוק החדש, במידה והיה עובר את כל מסוכות הכנסת והחקיקה, בפברואר 2015.