צאו לטייל: 50 מסלולי שטח חדשים מצפון עד דרום

רשות הטבע והגנים חוגגת 50, ולרגל המאורע יצרו 50 מסלולי טיול חדשים ומחודשים מצפון ועד דרום, למשפחות ולמיטיבי לכת, ברגל ובאופניים, לבעלי מוגבלויות ולבעלי 4X4

חאן בארות חלק משביל ישראל לאופניים/ צילום:עלה ברהום

הגן הלאומי אשקלון היה הגן הלאומי הראשון שהוכרז בישראל, אי-שם בשנת 1965. מאז חלפו חמישים שנה, ורשות הטבע והגנים, שנולדה ב-1998 מאיחוד בין רשות שמורות הטבע ורשות הגנים הלאומיים, הפכה לתיירן הגדול במדינה, ובאתריה נרשמות כ-20 מיליון כניסות בשנה. עם אחריות על שטח של 5,000 קילומטרים רבועים, העיסוק בשמירת טבע הוא מקצוע ייחודי לה, כששיתוף הציבור הוא חלק נכבד בתהליך.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל הרשות, אומר ש"אם אדם אוהב טבע ומכיר טבע, הוא גם שומר עליו, ולכן החיבור של האדם לנוף, לטבע ולמורשת הופך אותו להיות חלק מהם ויוצר שייכות". לפיכך, ולצורך הגדרת הזהות המחודשת, נעשה חיבור בין האדם לטבע דרך אהבת הארץ, ידיעת הארץ ודרך ארץ. כך נבחר הסלוגן המחודש, "בן אדם למקום", ובסמל הפכה קרן היעל לקשת שמרמזת על אתרי מורשת, אבל נראית גם כמו שביל הליכה.

אחד הפרויקטים שנעשו לכבוד החגיגות היה "50 דרכים לחגוג 50" - מבחר של 50 מסלולי טיול חדשים ומתחדשים ברחבי הגנים הלאומיים ושמורות הטבע, מצפון ועד דרום, ברגל, ברכב ובאופניים. חג הפסח הוא זמן נפלא לטעום ולהתבשם מהטבע, וכך, מובאים כאן לראשונה חמישה מסלולים בעלי אופי וסגנון שונים באופיים - למשפחות ולרוכבי אופניים, למחפשי אתגרים ולבעלי מוגבלויות, למיטיבי לכת ולכאלה שרק רוצים לעשות סיבוב קצר. אלה ואלה ימצאו את מבוקשם.

צפון: לכל המשפחה, מצפור הר אדיר בשמורת הטבע הר מירון

בגובה 1008 מטרים, התצפית מהר אדיר עוצרת נשימה. הגליל העליון נפרס למרגלות ההר כמו גם דרום לבנון, והירוק שולט בכול. כאן נבנה מצפור עם מרפסת, אל מול הנוף ה"הורס", והוצבו גם שלטי הסבר, ולרווחת המבקרים הוכשרה גם רחבת חניה נוחה. הביקור במקום יכול להיות קצר או ארוך. האופציה הקצרה היא להגיע עם הרכב לחניה, לצעוד בשביל (משולט) שאורכו כמאתיים מטרים ולפסוע בתוך חורש ים תיכוני יפהפה עד למצפור.

המקום הוקם בסיוע קק"ל, אבל גם לבקשתן של משפחות נופלים במלחמת לבנון השנייה. מכאן נשקף נוף מרהיב שצופה גם על אתרים בלבנון שבהם נערכו קרבות עקובים מדם. במצפור הוצבו שלטים ומפות התמצאות והונצחו שמותיהם של 121 הנופלים בקרבות.

האופציה הארוכה מתאימה למיטיבי לכת - מהמצפור גולש שביל ירוק באורך קילומטר וחצי שמגיע עד לכביש 899. השביל תלול ודורש משנה זהירות. בסופו תזדקקו להקפצת מכוניות שתחזיר אתכם אל החניון.

מרכז: אתר מונגש, גן משחקים חדש, "שדה תלם" בגן לאומי עינות תלם

אחד הדגשים הערכיים ברשות הוא הנגשת אתרים לבעלי מוגבלויות. בגן משחקים חדש שהוקם בעמק ארזים שבפארק ירושלים, הוצבו לאורך שביל טיול נגיש שאורכו 300 מטרים משחקי קופסה המוכרים מהילדות הרחוקה, מפוסלים באבן ובממדים גדולים מהמקור.

חלקם פזורים בשטח, אחרים ניצבים על שולחן משחקים ארוך עם שרפרפי אבן. יש בהם חדשים ועתיקים, והם כוללים הסברים מעניינים, הנחיות וכללי משחק - כאשר כלי המשחק הם אבנים מהסביבה או בני המשפחה.

המתחם נמצא בגן הלאומי עינות תלם, שחודש אף הוא. מקור הנביעה של המעיינות המקומיים שוקם ונוקה, נחשפו שרידי מבנים עתיקים מהתקופה הביזנטית והרשות הכשירה רחבת חניה וחניון לפיקניקים. השביל הנגיש (המכונה השביל התחתון) מתאים לבעלי כיסאות גלגלים ולעגלות ילדים.

בקעת הירדן וים המלח: מיטיבי לכת - ממעלה מזין למעלה ראש צוקים בשמורת טבע מצוק העתקים

כשים המלח מצד אחד ומצוק ההעתקים מצד שני, היופי בדרך למעלה ראש צוקים דרמטי ומיוחד במינו. הנוף המדברי הפוגש בים תכול מתעתע, מרהיב ומרגש. שביל ההליכה המחבר את כביש 90 אל ראש צוקים סומן, המעלה שופץ ובראש צוקים הוקמה סככה מקסימה הצופה אל שמורת הטבע עינות צוקים. הדרך שאורכה כשני קילומטרים היא האלטרנטיבה הקצרה, ומיטיבי לכת מוזמנים למצות את האופציה הארוכה - מסלול כמעט מעגלי של כשבעה קילומטרים. הנתיב שמתחיל בסימון שבילים ירוק יוצא מאנדרטה הנמצאת כחמישה קילומטרים דרומית לשמורת עינות צוקים, מול חורבת מזין.

השביל מטפס בהדרגה דרך מדרגות סלע ומתמזג בהמשך עם שביל כחול שממשיך צפונה. השביל מתמתן מעט, אך בהמשך חוזר ומאתגר, וכאשר הוא מתחבר אל השביל השחור, כבר אפשר לראות את הסככה שבראש צוקים.

לכאן כדאי להגיע בשעות אחר הצהריים, ליהנות משמיים שמחליפים צבעים לקראת שקיעה, כדי להספיק ולהתגלגל מטה במסלול המחודש.

דרום: אופניים - מחאן בארות למואה - שביל ישראל לאופניים

את שביל ישראל לאופניים תכננה, הכשירה והחלה לסלול הרשות כבר לפני כמה שנים. 300 קילומטרים הוכשרו בשביל, שמתחיל באילת ומגיע למצפה רמון, והוא מחולק לשמונה ימי רכיבה. הקטע מחאן בארות שבלב המכתש אל נווה המדבר מואה משחזר למעשה את מסען של שיירות הנבטים, שחלפו בדרכי הבשמים באזור הזה לפני כאלפיים שנה, והתמודדו עם תוואי שטח אכזרי ועם תנאים קשים. כיום הדרך הזו היא סינגל נהדר לאופניים, שמתעמת עם מהמורות הדרך וגורם לרוכבים להגיר זיעה וליהנות שבעתיים.

בחאן בארות - נקודת הזינוק, הכשירה הרשות חניון לינה מסודר עם מאהל אירוח בדווי וכן שטחי קמפינג לצד שירותים ומקלחות. שביל האופניים מסומן בכחול, וחולף בנחל ארדון דרך נחל נקרות עבור בחורבת קצרה (תחנת דרכים נבטית עתיקה) למואה. אורכו של המסלול כ-35 קילומטרים. יש בו קטעי ירידה, אך גם קטעי עלייה טכניים (קטעי שבילים שבהם יש התמודדות עם סלעים, מדרגות סלע וכדומה) והוא מלווה בנופים המרהיבים של המדבר במיטבו. שימו לב שנדרשת הקפצה של מכוניות או הסעה בחזרה לנקודת ההתחלה.

אילת: מסלול 4X4 - מקדש הנמרים וגב עשרון בשמורת טבע צוקי שיירות

המסלול, שמתאים לרכבי שטח בלבד, מגלם בתוכו היסטוריה, פולחן וטבע במיטבו, והוא קצר ומרתק. נקודת ההתחלה היא במקדש הנמרים (מעט לפני הכניסה לבסיס עובדה) - אתר פולחן פרהיסטורי שבו נראות דמויות נמרים העשויות מאבנים וגם ראם. הרשות הכשירה את האתר לביקורים, הוא מוקף גדר שמבחינה בגבולותיו ויש שלט הסבר מפורט.

מכאן ממשיכה הדרך לכיוון היישוב שחרות, שמתחלפת בדרך מסומנת בשחור לנחל זוגן וממנו פונה לשביל הכחול שמאלה. בדרך מתמוגגים מעצי שיטה יפים, ואחרי כשני קילומטרים מגיעים לשטח החניה של גב עשרון.

עוד כמאתיים מטרים ברגל מגיעים אל הגב, שבו אפשר לבלות ככל שתחפצו. הגב משמש את בעלי החיים ולכן אין לטבול בו. בימי חורף מגיעה הבריכה לקוטר של 15 מטרים והיא נקווית מתחת למפל סלע בגובה עשרה מטרים. השבילים אל הגב סומנו מחדש וכעת ניתן ליהנות ממנו בקלות רבה.

פסטיבל בקצרין פארק קצרין מארח שלושה ימים של פעילות לציבור הרחב ללא תשלום, שתכלול סיורים לכל המשפחה, תיאטרון רחוב, נגנים ויריד אמנים. בערב יתקיימו הופעות (בתשלום) של אהוד בנאי, אמיר בניון, רבקה זוהר ועוד. ביום השלישי של הפסטיבל יתקיים "הלל" חגיגי באווירת קרליבך בבית הכנסת העתיק, בליווי כלי נגינה. הקהל מוזמן לנגן, לשיר ולפזז (ללא תשלום, מ-9:00). פארק קצרין, 5-8.4, www.golan.org.il/1469 /1184.htm