יועץ לכל חולה: עולם הרפואה עובר שינוי מהותי

האיש שינחה אותנו בסבך הביורוקרטיה הרפואית, המהנדס שיפתח שתלים מותאמים אישית והחקלאי שיגדל במעבדה צמחים לצרכים רפואיים - עולם הרפואה עובר שינוי מהותי באופן שבו אנחנו חושבים על מחלות, ומקצועות הרפואה משתנים בהתאם

 רופאים / צלם: shutterstock
רופאים / צלם: shutterstock

עולם הרפואה עובר שינויים מפליגים בשנים האחרונות בכל פן שהוא כמעט. אם לפני שני עשורים השתנה האופן שבו מייצרים תרופות ועברנו מסינתזה של חומרים כימיים פשוטים לשימוש בתהליכים ביולוגיים מורכבים, היום אנחנו בעיצומו של שינוי מהותי הרבה יותר: האופן שבו אנחנו חושבים על מחלות. כך, עולם הרפואה עובר מטיפול המותאם למחלה לטיפול מותאם אישית, משימת דגש על ריפוי להדגשת חשיבות המניעה והתמקדות במחלות המושפעות מסגנון חיים במקום מחלות הנובעות מזיהום, פגמים גנטיים או תאונות. בדיקות מעבדה שנהגו לבצע רק כשמטופל חש ברע מפנות את מקומן לניטור רציף והתרעה מוקדמת, ולא רק תוצאות הטיפול במוקד העניין, אלא גם עלויותיו.

השינויים האלה משפיעים על מערך הכוחות. הרופא כבר איבד חלק מהבלעדיות על הידע הרפואי לטובת החולה, וחלק מהבלעדיות על החלטות רפואיות לטובת חברות הביטוח ואנשי הכספים של בית החולים. חברות התרופות והמכשור הרפואי עדיין מובילות את העולם הרפואי, אך במקביל להן צומחות חברות טכנולוגיה כמו גוגל וקוואלקום שמעוניינות לשחק במשחק הבריאות, בתחומי הניטור הרציף וניהול וניתוח מידע רפואי.

אילו מקצועות ישגשגו בעולם כזה? תפקידי הרופא והאחות הקלאסיים כנראה ימשיכו להיות משמעותיים, והדבר ברור גם מתחזיות משרד העבודה האמריקאי לשוק העבודה ב-2022, אבל שגרת היומיום שלהם עשויה להשתנות. הרופא יצטרך להתמודד עם הרבה יותר מידע רפואי, ולכן יתבסס יותר על מערכות מומחה תומכות החלטה; האחות תעסוק פחות בעבודה פיזית, הודות לרובוטים, ותהיה פנויה יותר לפנים הרפואיות והרגשיות של הסיעוד.

מעמדם של אנשי הרכש וחברות הביטוח בתוך בית החולים ימשיך להתחזק. עבודת המעבדה גם היא צפויה להשתנות. הלבורנט של הדור הבא יהיה זה שישגיח על האוטומציה ולא מי שמערבב את החומרים בפועל. במקביל לכל אלה מתחילים לצמוח מקצועות חדשים, שיהיו ייעודיים להתמודדות עם הרפואה במתכונתה העתידית. חלקם כבר קיימים פה ושם בגרסה בוסרית, והם צפויים להתבסס הרבה יותר בעשורים הקרובים.

תחזית הביקוש בארה
 תחזית הביקוש בארה