מהנדס מכשור רפואי: האיש שאחראי על ניתוח מותאם אישית

מקצועות העתיד: על מתכנן המכשור הרפואי של הדור הבא להיות בעל ידע רב-תחומי - הנדסה, אנטומיה וביולוגיה

המכשיר הרפואי האולטימטיבי של סוף המאה ה-20 היה הסטנט - אותו תומכן ששומר שכלי הדם יישארו פתוחים. זהו רכיב זעיר אך עמיד בפני כוחות עצומים, המוחדר לגוף דרך חור קטן בעורק הירך. ללא ספק מדובר בפלא, אבל הדור הבא צוחק על מכשירים כאלה. הסטנט של העולם החדש ייבנה כך שיתאים במדויק לכלי הדם הספציפי של המטופל. הוא יניע את עצמו בהנעה קדמית למקומו, וכשיגיע לסביבה הרלוונטית הוא יאסוף סימנים כדי לוודא שהוא אכן במקום הנכון.

אם לא די בזה, גם לאחר שיתמקם הוא ימשיך לחוש את סביבתו ולבדוק שהוא מבצע את פעולת הריפוי כמו שצריך. כשיגיע זמנו, הוא יתכלה בהדרגה בלי להשאיר סימן. טוב, אולי לא יהיה בעתיד סטנט כזה בדיוק, אולם התכונות שתיארנו מתבססות על קונספטים שנבחנים כבר היום בשוק המכשור הרפואי.

על מתכנן המכשור הרפואי של הדור הבא להיות בעל ידע רב-תחומי: הנדסה, אנטומיה וביולוגיה. אחת החברות שמנסות לחבר בין תחום הרפואה המותאמת אישית לבין הדפסה תלת-ממדית, למשל, היא חברת 3dsystems האמריקאית, שרכשה השנה את סימביוניקס הישראלית, המפתחת סימולטורים לניתוחים, ולאחרונה החלה לפעול בתחום של בניית סימולציה מותאמת אישית. השילוב עם 3dsystems עשוי לאפשר בעתיד הדפסת מכשירים להשתלה המותאמים אישית.

"בזכות הדפסת התלת-ממד, המהנדס מפסיק לעבוד בעולם הפיזי בלבד, והוא עובר יותר ויותר לפעול בעולם הממוחשב", אומר רן ברונשטיין, מייסד סימביוניקס. "מהנדס המכשור הרפואי הופך יותר ויותר למתכנן בעולם וירטואלי תחילה של גוף האדם. התהליכים שהוא צריך לדעת מערבים ידע במכאניקה, באנטומיה, בחומרים ובביולוגיה, וגם ידע דיגיטלי. קשה מאוד לכסות את הטווח הזה, ולכן כנראה יהיו מומחים לכל תת-תחום, ואיש צוות מאוד מולטי-דיסציפלינרי שינהל את כולם".

ד"ר רועי צזנה, עתידן ומחבר הספר "המדריך לעתיד", מדבר על ממשקים נוספים בין הנדסה לביולוגיה. "אני יכול לראות מקצוע חדש שנקרא ביולוג של מחשבים, שזה מהנדס המומחה במחשבי דנ"א ובננו-רובוטים העשויים מחומרים ביולוגיים ותפקידם להסתובב בגוף ולבצע כל מיני פעולות, כולל פעולות חישוביות. נצטרך לשם כך אנשים שהם מתכנתים, מהנדסים וגם ביולוגים".

לדבריו, נצטרך גם "פסיכולוגים של מחשבים", כיוון שמערכות מחשוב רבות היום הן מערכות לומדות, המשכללות את עצמן בכל מגע עם הסביבה. "נצטרך להעסיק אנשים ש'חושבים כמו מחשב' ויכולים לנסות ולנחש מראש היכן מחשבים עלולים לטעות בתהליך כזה ולהגיע לתוצאה שבני אדם אינם מעוניינים בה, או לחקור בדיעבד, אחרי שכבר הייתה תקלה, היכן הם טעו", הוא אומר.

איך נעשים מהנדס מכשור רפואי?

מהנדס מכשור רפואי יתחיל לרוב בלימודי הנדסה קלאסית, אולי עם התמחות בהדסה ביו-רפואית, ויוסיף על כך יכולות בתחום התכנות. ככל שיאסוף התמחויות רבות יותר - כגון אנטומיה, הנדסת חומרים וננטוכנולוגיה, מעמדו בשוק יעלה.

ומה עם השכר?

להערכת ברונשטיין, למהנדס עם התמחות דיגיטלית יהיה יתרון כלכלי של כ-10% על מהנדסים ביו-רפואיים אחרים, ואילו למנהל רב-תחומי של צוות מהנדסים יהיה יתרון גדול אף עוד יותר. בארה"ב הנדסה ביו-רפואית סומנה כאחד המקצועות מהירי הצמיחה, ולפי נתוני משרד העבודה האמריקאי השכר החציוני ב-2012 במקצוע זה עמד על 86,960 בשנה.