"הסכם" עם איראן: מאגר האורניום יוגבל; הסנקציות יוסרו

אין הסכם - אבל יש הסכמות ■ המתקן בפורדו יומר למרכז טכנולוגי, והקהילה הבינלאומית תסייע לשנות את ייעודו של הכור בעראק כדי שלא ישמש לייצור נשק גרעיני

פדריקה מוגריני  ומוחמד זריף / צילום: רויטרס
פדריקה מוגריני ומוחמד זריף / צילום: רויטרס

אין הסכם - אבל יש הסכמות: שרת החוץ של האיחוד האירופי ושר החוץ של איראן כינסו הערב (ה') מסיבת עיתונאים, ומסרו הצהרה על הסכמות שהושגו בין איראן למעצמות.

"אני מקריאה הצהרה שניסחנו עם זריף וכל שאר הצדדים", פתחה שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, את מסיבת העיתונאים. "נפגשנו בשווייץ כדי למצוא פתרון לתכנית הגרעין. מצאנו פתרונות לנושאים המרכזיים, החלטנו על נושאים קריטיים ועכשיו אנחנו יכולים להתחיל לפעול על פי הפתרונות שמצאנו".

מוגריני ציינה כי מאגר האורניום של האיראנים יוגבל, מספר הצנטריפוגות הפעילות של אירן יצומצם גם הוא, המתקן בפורדו יומר למרכז טכנולוגי והקהילה הבינלאומית תסייע לשנות את ייעודו של הכור בעראק כדי שלא ישמש לייצור נשק גרעיני.

"האורניום המועשר יועבר למתקני מחקר", אמרה מוגריני. "לא יהיה שום חומר מועשר בפורדו, ועל איראן תחול האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. יהיה פיקוח רציף ועקבי של פעולות איראן בשטחה, וכל הסנקציות נגד איראן יוסרו ברגע שאיראן תבצע את המחויבויות הגרעיניות שלה".

השיחות בין איראן למעצמות יימשכו עד 30 ביוני

מוגריני אישרה כי השיחות בין הצדדים יימשכו עד 30 ביוני על מנת לאפשר למומחים להעלות על הכתב את פרטי העקרונות שהוסכמו בחודשים הקרובים.

גם מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי ומנהיגים נוספים של המעצמות נכחו באירוע הערב. עוד לפני האירוע, הודיע שר החוץ הגרמני פרנק וולטר שטיינמאייר בעמוד הטוויטר שלו כי "הושג הסכם מסגרת לקראת הסכם סופי".

על פי דיווחים בסוכנויות הידיעות, הסכם המסגרת שהושג הוא ל-10 שנים בלבד. הצדדים הסכימו שרוב האורנים המועשר של איראן ידולל או יישלח לחו"ל. כמו כן, הוחלט כי איראן תמשיך להפעיל כ-6,000 צנטריפוגות.

כרבע שעה לפני מסיבת העיתונאים, הודיעה מוגריני בעמוד הטוויטר שלה כי היא בדרכה לפגוש את העיתונאים יחד עם זריף ורמזה כי יש בידיה "חדשות טובות". גם זריף צייץ בטוויטר: "נמצאו פתרונות. מוכנים להתחיל מיד בניסוח". נשיא איראן רוחאני צייץ גם הוא את הפרטים שדווחו.