בני זוג הגיעו לפארק עפולה עם חמץ - ולא הורשו להיכנס

בני זוג תושבי עפולה שהגיעו לפארק בעיר ראו כי מי שהביא עימו חמץ לפארק, גם אם מדובר בלא-יהודים, נאלץ לאכול בחוץ מאחר שהכנסת חמץ למקום אסורה ■ בני הזוג זעמו: "זאת אפליה בכניסה למקום ציבורי, החוק אוסר רק מכירת חמץ"

"חוק החמץ" חוקק כדי לא לפגוע ברגשות הרוב היהודי שמקפיד לשמור על הלכות החג, אך האם עיריית עפולה הלכה צעד אחד רחוק מדי באכיפתו? בני זוג תושבי עפולה טוענים כי השומר בכניסה לפארק העירוני לא מאפשר למי שמגיע עם חמץ להיכנס לפארק - גם אם מדובר באזרחי ישראל שאינם יהודים.

ברק ומיכל אביבי, בני זוג תושבי העיר, הגיעו אתמול לפארק. "בכניסה עמד שומר והוא בדק לאורחים את התיקים. כששאלנו אותו מדוע אנשים עומדים בחוץ הוא ענה לנו שהוא קיבל הוראה שאסור להכניס אנשים שברשותם חמץ לפארק. אני חושבת שזה מעבר למה שהחוק קובע, כי לא מדובר במכירה. למשל, אם הילדה שלי בת השנתיים לא אוכלת מצות, אז אוסרים עלי לתת לה לחמנייה?", אומרת מיכל.

"הסיטואציה יצרה מצב אבסורדי כי יש הרבה מוסלמים ונוצרים בסביבה, והם היו צריכים לאכול את האוכל שלהם בכניסה לפארק כי לא נתנו להם להיכנס. זה היה מצב ממש לא נעים לראות את זה, וזה הרגיש כמו אפליה נגד ערבים. בתור בן אדם זה לא נעים לראות. אני ובעלי ניסינו לדבר עם הגברת שאכלה בכניסה ומצולמת בכניסה, אך היא הרגישה לא בנוח והיה לה לא נעים עם כל המצב".

בעלה ברק, עורך דין במקצועו, הוסיף: "הרבה אנשים דיברו עם השומר לפני שהגענו והוא ענה שאלה ההוראות. זה מצב אבסורדי לחפש אוכל בתיקים. יש איסור למכור חמץ, אך אין איסור לאכול חמץ. יש חוק האוסר אפליה על כניסה למקומות ציבוריים, לדעתי עם עברו עליו. חוק החמץ מדבר רק על מכירה". אביבי הוסיף כי הוא ישלח מכתב לעירייה עקב מה שהוא מכנה "האפליה, הפגיעה בחופש הפרט, הפעולה המנוגדת לחוק ולערכי הדמוקרטיה והפגיעה בציבור הרחב".

בעיריית עפולה הודו כי זו המדיניות, אך טענו כי מדובר בקיום מדויק של חוקי הכנסת: "על-פי חוזר מנכ"ל משרד הפנים משנת 2008 תכליתו של "חוק החמץ" נועדה למנוע הצגת חמץ במרחב הציבורי, בכדי להימנע מפגיעה ברגשות הציבור ולמען שמירה על צביון החג. הפארק העירוני בעפולה הינו מתקן ציבורי, המשרת את תושבי העיר והסביבה, ועל כן, מתבקשים המבקרים להימנע מלהכניס חמץ אל שטחו במהלך ימי החג, כפי שנהוג במוסדות ציבור רבים נוספים".