הרצל עוזר: "אחת מחברות הסלולר תקרוס"

יו"ר הוט הפורש מנתח את שוק התקשורת העתידי בראיון בלעדי ל"גלובס": "בעולם מבינים שלעתים מספר שחקנים גדול מחליש את השוק. אצלנו הרגולטורים עוד לא הפנימו את זה" ■ "בסוף שוק התקשורת יתייצב על 3 קבוצות"

הרצל עוזר / צילום: איל יצהר
הרצל עוזר / צילום: איל יצהר

ההודעה בסוף השבוע האחרון על פרישתו של יו"ר דירקטוריון הוט, הרצל עוזר, לא באמת הייתה מפתיעה. לאורך כל השנה האחרונה כמעט היו הערכות שעוזר - שעבר לכהן כיו"ר לאחר שכיהן כמנכ"ל החברה במשך כ-5.5 שנים - לא יישאר עוד זמן רב בקבוצת התקשורת.

אחרי הכול, הוט היום היא חלק מקבוצת תקשורת בינלאומית ונמצאת בבעלות פרטית, כך שאין צורך של ממש ביו"ר פעיל. למעשה, ניתן לומר שהשנה האחרונה של עוזר בהוט הייתה מעין שנת הסתגלות שאפשרה לו פרישה מכובדת, שנה שבה הוא ישב במשרדי חברת i24news, ערוץ החדשות והאקטואליה הבינלאומי שבנמל יפו, יותר מאשר בהוט.

עם פרישתו יקבל עוזר מהוט מענק פרישה של כ-5.6 מיליון שקל, ובסך-הכול לאורך שנותיו בהוט הצטברו עלויות העסקתו, כולל המענק, לסכום מרשים של יותר מ-41 מיליון שקל.

בהודעת החברה נכתב כי מענק הפרישה "משקף את כל הסכומים והתנאים הנלווים המגיעים לו על-פי ההסכם שעליו חתם עם הוט, לרבות תשלום בגין 6 חודשי הסתגלות ולמעט תשלום מענק שנתי בגין השנים 2015 ו-2016 ותשלום מענק טווח ארוך בגין השנים 2015-2016, שעליהם ויתר".

הרצל עוזר והוט
 הרצל עוזר והוט

- מה קרה? למה לקום ולעזוב פתאום?

"אני כבר 6.5 שנים בחברה, ואת הפעילות העיקרית שלי עשיתי כמנכ"ל. הגיע הזמן לפנות את הבמה לדור הבא".

- מה זה אומר על המינוי שלך לתפקיד היו"ר?

"הלכתי להיות יו"ר כי רציתי ללוות את החברה ורציתי ללוות את ההנהלה. יצאתי בכבוד הכי גדול שאפשר".

- אז למה לא סיימת את תקופת הכהונה שהתחייבת לה?

"כי יש שם פחות עשייה ופחות עניין מבחינתי. זו גם לא חברה ציבורית רגילה, אלא חברה מדווחת. לדירקטוריון יש תפקיד אחר בחברה כזאת, שהיא חלק מקבוצה בינלאומית, והיא לא עצמאית כמו שהייתה בעבר. צירוף כל הנסיבות הללו הוביל להחלטה".

"אסטרטגיית הטריפל הוכחה"

- אתה 6.5 שנים בקבוצת הוט. האם דמיינת שכך החברה תיראה כאשר נכנסת אליה, אחרי כל המהפכים והשינויים שעברה?

"קודם כל, אין ספק שבאמת היו מהלכים דרמטיים ב-6 השנים האחרונות. בוא נזכור שניבאו לחברה הזאת שלא תשרוד אם לא תמוזג לתוך פרטנר או סלקום. כשקיבלתי אותה המצב שלה היה לא טוב מכל ההיבטים. היום החברה היא מספר 2 אחרי בזק. היא השקיעה בטכנולוגיות והשתפרה באופן דרמטי. אתה זוכר את הדיונים לפני כמה שנים על ה-100 מגה שיהיה לבזק ומה זה יעשה להוט? כל שוק התקשורת דיבר על זה, והנה אנחנו עברנו אותם, השקנו מהירות של 100 מגה וגם 200 מגה בכל הארץ לפניהם.

"נכנסנו לשוק הסלולר, לשוק השיחות הבינלאומיות, לתחום אספקת שירותי האינטרנט. בנינו את התשתיות באופן נכון, והחברה ערוכה בצורה מיטבית לאתגרים שרק הולכים ומתגברים מהכיוון של סלקום ושל גולן טלקום (שתי החברות מתכוונות לספק חבילות טריפל, הכוללות שירותי טלוויזיה, אינטרנט וטלפון - ג"פ)".

- זה הרגע להזכיר גם את נושא השירות.

"אני חושב שהחברה עשתה כל מה שאפשר, ויש עוד מה לשפר בנושא השירות. לצערי, בשנה האחרונה הייתה הרעה, אבל היא תוקנה. אין ספק שנדרשות שנים כדי לשנות תדמית, ויש עוד מה לעשות בעניין הזה, וכמובן להיערך לתחרות, אבל את הבנייה והנחת התשתיות לטובת התחרות החברה עשתה. היא בנתה את עצמה היטב.

"עכשיו הוט נמצאת בשיא שממנו היא רק תמשיך ותעלה, ולא תרד. העובדה שהיא שייכת לקבוצה בינלאומית היא יתרון אדיר ועוצמה, כי אם החברה רוצה להשקיע בתשתיות פיזיות, כבלים או סלולר, יש פה מאמץ מרוכז של החברה-האם והקבוצות. הן נותנות לנו גיבוי במחירים הרבה יותר טובים".

- בעל הבית, פטריק דרהי, אמר פעם שהוא רוצה להיות בזק 2, שהוא לא ממש רוצה לכבוש את שוק התקשורת בישראל. זהו, נגמרו השאיפות להיות מספר 1?

"פטריק הוא אחד האנשים המבינים ביותר בתקשורת בעולם. באמת לאיש הזה יש חזון מדהים. נחשפתי ליכולות שלו ברמה האישית, ואני מאוד מתפעל ממנו. אתה יודע, היכולת לזהות טרנדים 4 שנים מראש לא ניתנה להרבה אנשים, ולו יש את זה. חברות מגיבות לשינויים בשוק ובדיעבד טוענות שזיהו טרנד מסוים. הוא מתכנן קדימה. כשהוא בא לחברה, היינו מספר 4 בשוק והתקדמנו למספר 2. בטלוויזיה אנחנו מספר אחת, במהירויות הגלישה באינטרנט אנחנו מובילים. יש עדיין תהליכים שלא הבשילו, אבל נראה את התוצאות בהמשך.

"אנחנו לא רוצים להיות החברה עם המחזור הכי גדול. כמו שכולם יודעים, ויתרנו על מחזורים ובחלק מהמקרים גם על לקוחות, כדי לייעל את החברה ולשפר אותה. אז הוא לא רוצה להיות מספר 2, אבל הוא חי טוב עם העובדה שהחברה עדיין לא מחזיקה בתואר החברה הכי גדולה בשוק".

- מבחינה אסטרטגית, ניכר שאתם שואפים להיות החברה הכי חזקה בחבילות טריפל, כלומר שירות משולב של טלוויזיה, אינטרנט וטלפון. אתם פועלים פחות לגיוס מנויי אינטרנט או טלוויזיה בלבד.

"החברה כן רוצה לקוחות אינטרנט, גם אם זה השירות היחיד שיקחו ממנה. נכון שהוט שמה פחות דגש על לקוחות במהירויות גלישה נמוכות כמו 1.5 מגה או 5 מגה, שבזק המשיכה להחזיק, כי חשבנו שזה לא מעניין. בעוד שבזק החליטה לגייס אותם ואז לשדרג אותם במהירויות, אנחנו העדפנו לקוחות שמלכתחילה חיפשו מהירויות יותר גבוהות. אבל האינטרנט הוא חשוב מאוד, והוא מנוע צמיחה עיקרי של החברה.

"הטריפל הוא האמצעי. הטלוויזיה בקיפאון, הסלולר גדל לאט, והאינטרנט הוא הצומח. אמנם זה לא בא לידי ביטוי במספר הלקוחות, אבל האסטרטגיה של הטריפל הוכחה כנכונה. היום, 70% מהמצטרפים החדשים עושים זאת דרך הטריפל. האסטרטגיה הזאת אומרת שאנחנו נותנים טריפל, והלקוחות מקבלים הנחה, אבל הם משלמים יותר, והם לקוחות שחשובים יותר לחברה.

"yes יכולה למכור טריפל זה שנים, אבל האסטרטגיה של בזק היא למקסם את הרווח מכל מוצר, ולכן כל עוד הם יכולים להוציא את המחיר המרבי, הם יעדיפו פחות את הטריפל. האסטרטגיה שלנו שונה, וכולם מרוצים".

- בוא נדבר על הסלולר. הוט היא מהחברות הזולות בשוק, שני קווים וספק אינטרנט ב-60 שקל. האם אלה מחירים שניתן להרוויח בהם בטווח הארוך?

"קודם כל, העלויות בסלולר הרבה יותר נמוכות היום לעומת מה שהיה כאן לפני 3 שנים. זו הרי הייתה שערורייה. אני אז התבטאתי ואמרתי שחברות הסלולר הוותיקות הן לא חברות סלולר אלא בנקי סלולר. ידענו מהן העלויות וכמה כסף החברות לוקחות, וברגע שזה התאפשר, הורדנו מחיר.

"אנחנו התחלנו בהפסד, כי היו לנו הוצאות רבות על תשתית, והיינו חברה קטנה שרק התחילה את דרכה. כולם ציפו שאחרי שניקח נתח שוק השפיות תחזור לשוק, אז הנה, השפיות, מתברר, נמצאת במחירים הנמוכים. לכן אני מעריך שהמחיר הממוצע בחברות הוותיקות יירד. המחיר שלהן עדיין גבוה מהמחיר של עסקאות אצל המתחרים החדשים, אז אני לא צופה שינוי בעוצמת התחרות".

- כלומר, להערכתך המחירים יהיו נמוכים?

"כן".

האם כל החברות יוכלו לשרוד בתנאי מחיר כאלה? עוזר מעריך שלא. "אמרתי זאת מזמן - יש כאן יותר מדי שחקנים, וכל הרגולטורים בעולם מבינים זאת", הוא מזכיר. "מספר שחקנים גדול לעתים מחליש את השוק, ולכן רגולטורים כמו בצרפת מעודדים מיזוגים ורכישות. אצלנו הרגולטורים עוד לא הפנימו. הם יבינו רק כשהמצב יחמיר וכשלא תהיה ברירה - וחבל".

- להערכתך, אחת מחברות הסלולר הוותיקות תפסיד השנה?

"בהחלט. הן ירדו ב-EBITDA (רווח לפני פחת ומסים), מ-2.8 מיליארד שקל בשנה טרום התחרות לפחות ממיליארד ב-2014, וזה ימשיך ויירד כיוון שההכנסה הממוצעת בחברות הללו למנוי גבוהה יותר מהמחיר הממוצע בשוק לעסקה חדשה. ללקוחות לוקח זמן להפנים. תזכור היכן היו המחירים בשוק ובאילו מחירים נכנסנו אנחנו וגולן טלקום. אז מדובר בתהליך, אבל המחיר אצל הוותיקות יירד. התהליך יסתיים ביום שבו ההכנסה הממוצעת שלהם תפגוש עסקה חדשה.

"להערכתי, ה-EBITDA יירד ל-600 מיליון שקל בשנה, וברווח כזה אי-אפשר לקיים חברה מפני שזה לפני השקעות. לכן, לדעתי, לא יהיה מנוס מהפסדים או ממיזוגים. זה קורה בכל העולם. רבים אמרו שהזעקות האפוקליפטיות מוקדמות, ושהחברות עדיין מרוויחות, ושיש להן תזרים מזומנים חזק. ראינו מה קרה ברבעון הרביעי, את הירידה בתזרים המזומנים. בעוד חצי שנה זה יהיה שונה לגמרי. לצערי המצב הולך בכיוון אחד".

- במקרה של הוט, קיבלתם רוח גבית מהרגולטור, שיזם את הסכם איחוד רשתות הסלולר. הוא חסך מכם את הצורך להקים רשת בפריסה מלאה. ההסכם עם פרטנר לאיחוד רשתות עוזר לכם בעניין המחירים הנמוכים.

"נכון. אני חושב שבעניין הזה הרגולטור עשה את הצעד המתבקש ולגלעד ארדן מגיע קרדיט על איחוד הרשתות".

- אתה מסכים להנחה בשוק שהסכם איחוד הרשתות שלכם ושל פרטנר הוא ששבר את השוק, ובזכותו אתם יכולים למכור בזול?

"הוא אחד הגורמים. לא לבדו. היינו מוכרים בזול גם בלי ההסכם. עם זאת, ההסכם קיצר את התקופה שבה אנחנו מפסידים כסף. תזכור שחלק מהעניין היה מספר המנויים שגדל, הרווחיות שעלתה וההתייעלות וההתגברות על חבלי הלידה, אבל אין ספק שההסכם היה אחד הגורמים".

"לא תהיה מהפכה בטלוויזיה"

בסוף 2014 השיקה קבוצת התקשורת סלקום שירות טלוויזיה, אבל עוזר לא מתרגש מהתחרות החדשה.

"ציפו שבטלוויזיה יקרה מה שקרה בסלולר, שהמחירים יירדו, אבל אמרתי מראש שזה לא יקרה", הוא מסביר. "בסלולר סף הרווחיות היה מטורף, והיה מספיק שומן לחתוך לטובת שחקנים חדשים. בטלוויזיה אין. מי שרצה להיכנס יכול היה לעשות זאת מזמן.

"תוכן עולה כסף. כשאתה מדבר בסלולר, כל שיחה לא מייצרת עלות למפעיל. כשאתה צופה ב-VOD, כל מנוי נוסף מייצר עלות לחברה. מי שרוצה להתחרות צריך לבוא עם כיסים עמוקים. כשלא רוצים לבוא עם כיסים עמוקים, באים עם פתרון עקום. מה זה עקום? נותנים DTT (ממיר הקולט את שידורי הטלוויזיה החינמיים - ג"פ), אינטרנט בחינם ועוד כמה תכנים ב-VOD. זה לא מה שהלקוחות מחפשים.

"נקודה נוספת היא שבטלוויזיה יש היקשרות לתוכן. אנחנו יודעים עד כמה השיקול הזה במעברים מאיתנו ל-yes הוא קריטי. כשלוקחים את כל הדברים האלה יחד, אתה מגיע למסקנה שמהפכה דרמטית כמו בסלולר לא יכולה להיות, כי אין היתכנות כלכלית".

- ומה יקרה כאשר התחרות תיגרר לטריפל, בעקבות הרפורמה בשוק הסיטונאי? הרי הרפורמה תאפשר לכל חברות התקשורת לרכוש תשתית אינטרנט וטלפון מבזק במחיר סיטונאי ולהציע חבילת שירותים מלאה, ללא ההפרדה בין ספק אינטרנט לספק תשתית.

"בנושא השוק הסיטונאי, העניין יותר מטריד, כי אז התחרות תהיה בליבת העסקים ובאינטרנט, וכרגע מחירי השימוש בתשתיות מאוד נמוכים. אבל טלוויזיה לבד... לא שאני אדיש, ואנחנו מתייחסים לכל איום קטן כגדול בשוק, אבל אני חושב שהטלוויזיה לבדה לא תעשה מהפכות גדולות בשוק".

- הוט התנגדה לרפורמה בשוק הסיטונאי. אתה לא חושב שהיה נכון יותר לשתף פעולה ולהתחרות על לקוחות מאשר להקשות על התהליך?

"היו לנו שתי טענות לגבי השוק הסיטונאי. האחת היא רמות המחירים שבהן דרש מאיתנו משרד התקשורת למכור תשתיות, מתחת לעלות. הטענה השנייה היא שמבנה השוק הסיטונאי לא מתאים לרשת שלנו. אבל עכשיו עומדים לשנות את המודל, כך שיצמצם את הכניסה לרשת שלנו, ולכן אולי הוא יהיה ישים יותר.

"נורא חששנו ממודל שבו ייכנסו לנו לתשתיות. יש לנו ניסיון מר מכך שנוגעים לנו בתשתיות בלי תיאום איתנו. עברנו חוויה כואבת כאשר yes נכנסה לתחום ה-VOD, וכל לקוח שלהם שיבש את הצפייה למאות לקוחות שלנו. לזכותה של yes ייאמר שהיא קיבלה אחריות ותיקנה. כעיקרון, אנחנו לא מתנגדים לשוק הסיטונאי, רק רוצים שהוא יהיה בתנאים הנכונים".

- איך אתה רואה את שוק התקשורת בשנים הקרובות?

"דיברנו כל הזמן על 4 קבוצות תקשורת, אבל לדעתי נרד ל-3 בסוף. יש כרגע שתי חברות שבנו את עצמן לתחרות - בזק ואנחנו. אני חושב שחברות הסלולר העדיפו למשוך דיבידנדים במקום לבנות חברות, והיום הן משלמות את המחיר. החליבה של המזומנים והיעדר ההשקעה בתשתיות יביאו לכך שאחת החברות תקרוס ויתחיל תהליך מיזוג. להערכתי, לבסוף השוק יתייצב על 3 חברות שייתנו את כל השירותים. תהיה עוד ירידה במחירי השירותים, אבל לא באופן דרמטי".

- אתה מעריך שהוט תרכוש את אחת החברות, נוכח העובדה שאתה רואה את הוט כחברה שנבנתה לטווח ארוך?

"לא הסתרנו את רצוננו לרכוש. לצערי, כרגע מבחינת הרגולטור זה בלתי אפשרי, אבל האלטרנטיבה תהיה רעה לשוק".

פרטנר וסלקום: "לדבוק בעובדות"

בתגובה לדבריו של עוזר נמסר מחברת פרטנר: "מומלץ לדבוק בעובדות. בחברה לא משכו דיבידנדים כ-3 שנים, הורידו את רמת החוב באופן משמעותי, ובמקביל השקיעו ברשת המתקדמת ביותר בישראל, ברשת דור 4 בפריסה ארצית, במערכות מידע בפלטפורמות שירותיות ובשירות הלקוח, הזוכה מדי שנה במקום הראשון בין חברות התקשורת".

מסלקום נמסר: "אנחנו מעריכים ומכבדים את הרצל עוזר ומאחלים לו הצלחה, אולם כל העובדות מוכיחות אחרת: סלקום גייסה 20 אלף מנויים ברבעון ומסיימת את הרבעון הראשון של 2015 עם יותר מ-20 אלף לקוחות TV, וזה הישג פנומנלי. בנוסף, הוט ו-yes מורידות מחירים בשימור לקוחות, ועל-פי סקר 'גלובס', 40% שוקלים לעבור לסלקום TV. כל אלה מעידים שמדובר בהצלחה יוצאת מהכלל, עם השפעה גדולה על השוק בתקופה כל-כך קצרה, וכל זאת עוד בטרם השקת חבילות הטריפל".