אולטרה אקוויטי תשלם ריבית של 12% לבן ש"ך ו-KCPS

ביטול עסקת גרינסטון הותיר בחברה חוב של 4.3 מיליון שקל שאמור להיות משולם עד סוף החודש

אהוד בן ש"ך  וירון ייני / צילומים: תמר מצפי
אהוד בן ש"ך וירון ייני / צילומים: תמר מצפי

לא הרבה נשאר ממפעלותיו של ירון ייני בשוק ההון, ונראה כי מי שנודע כ"אספן שלדים בורסאיים", מתקשה לעמוד בהתחייבויות שנטלה חברת אולטרה אקוויטי שבשליטתו. לאחר הסאגה הממושכת של החזר החוב שלקחה על עצמה החברה לרכישת השליטה בחברת גרינסטון מידי לידר השקעות, לפני יותר משנתיים, מתברר כי חוב נוסף, של 4.3 מיליון שקל, מעיק עליה.

אתמול (א') הודיעה אולטרה אקוויטי , הנסחרת בשווי של פחות מ-6 מיליון שקל, כי לאחר שעסקה למכירת השליטה בגרינסטון לא יצאה לפועל, היא תשיב לשתי הרוכשות המיועדות - חברת גלובל פאוור וקרן המנוף KCPS, את יתרת ההלוואה שהעמידו לה, עד לסוף החודש הנוכחי. עד אז נושאת ההלוואה ריבית של לא פחות מ-12%.

על מה מדובר? ב-11 ביוני 2014 הודיעה אולטרה אקוויטי על חתימת הסכם למכירת השליטה בגרינסטון לידי KCPS וגלובל פאוור, שבשליטת אהוד בן ש"ך וניסן כספי, תמורת כ-40 מיליון שקל, פרמיה נדיבה על מחיר השוק. הרוכשות אמורות היו לצקת לשלד הבורסאי של גרינסטון, כנגד הקצאת מניות, פרויקטים משותפים בתחום תחנות כח על בסיס גז טבעי וביו גז, אשר מתוכננות להיות ממוקמות בחצרי מפעלים ברחבי הארץ.

הסיבה למכירה הייתה יתרת חוב כספי של כ-16.5 מיליון שקל של אולטרה אקוויטי ללידר השקעות, בגין רכישת השליטה בגרינסטון. אחד מסעיפי העסקה עם גלובל פאוור ו-KCPS, קבע כי הרוכשות ישלמו "לא יאוחר מיום 17 ביוני 2014 , וללא כל התניה, סך של 10.5 מיליון שקל על חשבון התמורה לאולטרה, בדרך של העברת סכום זה ללידר השקעות, לפרעון חלקי של הלוואה שהעמידה האחרונה לאולטרה אקוויטי...".

שבוע לאחר מכן הודיעה לידר כי התקבל אצלה תשלום המקדמה על סך 10 מיליון שקל על חשבון החוב של אולטרה אקוויטי. האחרונה התחייבה כי יתרת החוב, 6.5 מיליון שקל, תשולם ללידר עד ל-30 בנובמבר 2014. בפועל, סולקה יתרת החוב רק בינואר השנה.

רשות ני"ע התנגדה

יש לציין כי הדירקטורים החיצוניים באולטרה אקוויטי התנגדו לאישור העיסקה, שכן לדעתם התקיים עניין אישי לחלק מנושאי המשרה בחברה שאישרו את העיסקה כאמור לעיל. ב-30 בספטמבר 2014 הודיעה החברה כי המועד האחרון להשלמת העסקה נדחה ל-30 בנובמבר. בדוחותיה לרבעון השלישי של 2014, פירטה אולטרה אקוויטי כי רשות ני"ע פנתה לחברה במכתב, לפיו עמדת סגל הרשות הינה כי העסקה לא אושרה במוסדות החברה כדין. באולטרה אקוויטי חלקו על עמדת הרשות, ואולם ההסכם פקע ולא הושלם. לפיכך, הצדדים לעסקה גיבשו הסכם חדש ביניהם, שבין היתר כלל מועד אחרון מאוחר יותר - סוף 2014.

ב-18 בדצמבר 2014 החליט דירקטוריון אולטרה אקוויטי שלא להמשיך במגעים לעסקת מכירת מניות גרינסטון, וזאת בשל "החשיפה העצומה לסיכונים אשר נוצרה לחברה בשל ההתמשכות הקיצונית של התהליך והסיכויים הקלושים להשלמת העסקה, בין היתר לאור אילוצי לוחות הזמנים".

יתרת החוב של אולטרה אקוויטי כלפי גלובל פאוור ו-KCPS עמדה במועד הביטול על כ-11 מיליון שקל, בגין תשלום המקדמה. בינואר השנה דיווחה החברה על "פירעון חוב חלקי לגלובל פאוור ו-KCPS ומגעים לדחיית פרעון היתרה". במסגרת זו שולמו לגלובל פאוור ול-KCPS למעלה מ-7 מיליון שקל, כשלאולטרה אקוויטי נותרה יתרת חוב לתשלום בהיקף של למעלה מ-4 מיליון שקל, שהמועד לתשלומה נדון כבר אז בין הצדדים.

אתמול, כאמור, הושלם המו"מ בנוגע למועד החדש של תשלום יתרת החוב של אולטרה אקוויטי לגלובל פאוור ו-KCPS, שיהיה בסוף החודש הנוכחי, כשהצדדים הללו קבעו ש"יתרת החוב תמשיך לשאת עד למועד פרעונה ריבית שנתית של 12%" - ריבית גבוהה בעולם של ריביות אפסיות.

הצדדים הסכימו כי אם אולטרה אקוויטי תחפוץ בכך, היא תורשה לפרוע עוד קודם את ההלוואה ללא כל עמלת פרעון מוקדם. כמו כן, אולטרה אקוויטי תשלם למלווים כ-20 אלף שקל על הוצאות בגין ההסכם החדש, כשגלובל פאוור וקרן המנוף יקבלו בטוחות בדמות שעבוד קבוע על מניות גרינסטון שבידי אולטרה אקוויטי.