יבואניות מוצרי החשמל הבורסאיות המשיכו להישחק גם ב-2014

אלקטרה מוצרי צריכה בולטת לרעה, רווח שמן לברימאג בשל מכירת פעילות ■ הסיבות להתגברות המגמה השלילית בענף: ההאטה הכלכלית, התחרות הגוברת ומבצע "צוק איתן"

חנות מוצרי חשמל / צלם: תמר מצפי
חנות מוצרי חשמל / צלם: תמר מצפי

ההאטה הכלכלית, התחרות הגוברת והפגיעה ממבצע "צוק איתן" העיקו על תוצאותיהן של יבואניות ומשווקות מוצרי החשמל בשנת 2014 - כך עולה מהדוחות הכספיים השנתיים של חברות המגזר. לאחר שבשנה שקדמה לה הציגו החברות הללו מגמת שחיקה ברווחיות, ומרביתן סיכמו אותה במגמה שלילית, התגברה זו ב-2014 ובאה לידי ביטוי גם בשורת המכירות.

החברות השונות מתייחסות בדוחותיהן לתחרות העזה הקיימת בענף, לקונסולידציה בשוק ולעלייה מתונה בפעילות הצרכנים באינטרנט. מוזכרות שם גם מגמות גלובליות, המשפיעות לשלילה על הפעילות - מעבר לייצור מותגים רבים במדינות בהן עלות הייצור נמוכה יחסית, כניסת מותגים חדשים, עודף כושר ייצור ושינויים בשערי מט"ח. בנוסף נפגעו החברות כאמור מהמבצע הצבאי "צוק איתן" שהתרחש בקיץ האחרון.

תוצאותיהן של חלק מהחברות הושפעו בצורה ניכרת מאירועים חד-פעמיים - אירועים שמשכו מטה את תוצאותיה של אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), החברה בעלת מחזור הפעילות הגדול ביותר מבין החברות הבורסאיות, וסייעו לברימאג, אשר הציגה שיפור בשורה התחתונה.

תוצאות משווקות מוצרי החשמל2
 תוצאות משווקות מוצרי החשמל2

66 מיליון שקל - הוא ההפסד שהציגה אמ"צ בסיכום שנתי, התוצאות הגרועות ביותר מבין 4 החברות הציבוריות הפועלות בענף. עיקר ההפסד נרשם ברבעון הרביעי, בסיכומו הצטברו הפסדיה של החברה מקבוצת אלקו של משפחת זלקינד ל-49 מיליון שקל.

אמ"צ לא מצליחה להרוויח מאז מהרבעון הרביעי של 2013, וחלק ניכר מההפסד אשתקד מיוחס לתוכנית התייעלות אגרסיבית, עליה הודיעה החברה בראשות המנכ"ל זאב קלימי לפני מספר חודשים. תוכנית זו גררה הוצאות של 42 מיליון שקל בגין שינוי מבני, שכלל בין היתר עלויות בגין פרישת עובדים, סגירת סניפים ושינוי מודל עסקי בחו"ל.

גם בניטרול הוצאות אלה, המגמה השלילית המובהקת ניכרת בתוצאות אמ"צ, עם הפסד תפעולי (לפני הוצאות שינוי מבני) של כ-19 מיליון שקל, אחרי שחיקה משמעותית ברווחי מגזרי הפעילות השונים שלה.

בנוסף ליבוא ושיווק מוצרי חשמל, אמ"צ מפעילה רשתות שיווק למכירת מוצריה (מחסני חשמל ושקם אלקטריק) ומחזיקה ברשתות "עשה זאת בעצמך" - אייס ואוטו דיפו.

הפסדי אמ"צ העבירו את השורה התחתונה הכוללת של 4 החברות הציבוריות להפסד שנתי של 22 מיליון שקל, אחרי רווח נקי מצטבר של 93 מיליון שקל שהציגו בסיכום 2013. רווחיה של תדיראן נחתכו אשתקד בשיעור חד של 43% ל-21 מיליון שקל, ורווחי ראלקו ירדו ב-10% ל-8 מיליון שקל.

לעומתן, בולטת כאמור לחיוב השורה התחתונה של ברימאג שבשליטת שאול זילברשטיין, שרווחיה אשתקד קפצו ב-21% ל-15 מיליון שקל. ברימאג סבלה משחיקה ניכרת בפעילות השוטפת, אולם רשמה רווח הון חד-פעמי של יותר מ-40 מיליון שקל ממכירת פעילות סולארית (ברימאג אנרגיה) בה החזיקה (כ-150 מערכות פוטו-וולטאיות קטנות) לחברת הנדל"ן אספן תמורת כ-130 מיליון שקל - חלק ניכר מהסכום כלקיחת התחייבויות של הפעילות הנרכשת.

30% הוא שיעור הירידה ברווח הגולמי של ברימאג, שעמד על 112 מיליון שקל ומהווה את הירידה הגולמית החדה ביותר מבין 4 החברות. בברימאג מייחסים את הצניחה ברווחיות בעיקר להיעדר מכירות במסגרת מכרזים ממשלתיים, שלפי החברה "אופיינו ברווח גולמי גבוה יחסית". זאת בנוסף להאטה בסך פעילות השוק, שחיקת מחירי מכירה והתחזקות הדולר.

הכנסותיה של ברימאג צנחו ב-21% ל-504 מיליון שקל. לצד ההרעה בפעילות השוטפת, החברה מעדכנת כי בעקבות ביקורת שביצעה רשות ניירות ערך לגבי ירידת ערך המוניטין של החברה-הבת ישפאר ל-2013, בוצעה בחברה זו הפחתה של 7.5 מיליון שקל.

ברימאג מחזיקה ב-50% מישפאר, יבואנית מותגי סוני ולנקו. עוד היא מציינת לגביה כי "תחזיות ישפאר מצביעות על קיטון בתחזיות המכירות של טלוויזיות סוני ביחס לתחזית בהערכת השווי הקודמת (שנערכה ביוני 2014)". גם יתר החברות בענף סבלו משחיקה ברווחיות הגולמית, בשיעורים של 7%-9%.

8% היא הירידה המצרפית בהכנסות החברות, שהצטברו לסך של 4.15 מיליארד שקל. הדומיננטיות של אמ"צ ממשיכה להשפיע בצורה ניכרת על התוצאות המצרפיות, וב-2014 היא הייתה אחראית על 64% מהמחזור הכולל, עם מכירות של כ-2.7 מיליארד שקל, המשקפות ירידה של 4% ביחס ל-2013. את הירידה המתונה ביותר במכירות, של כ-2%, הציגה ראלקו, עם מחזור של 218 מיליון שקל, ומחזור המכירות של תדיראן נשחק ב-12% ל-753 מיליון שקל.

פעילותה של תדיראן, שבשליטת משה ממרוד, נמצאת באחרונה תחת שינוי מהותי, ובדוחות מזכירים את החלטת הדירקטוריון מהחודש שעבר לצאת מתחום שיווק מוצרי חשמל ביתיים ולהתמקד ביבוא ושיווק מזגנים, במקביל להרחבת פעילות תחום ההתייעלות האנרגטית, מוצרי תאורה ותחומים משיקים נוספים.

כחלק מכך, תדיראן כבר חתמה על מזכר הבנות למכירת זכויות היבוא והשיווק של מוצרי המותג בלומברג (Blomberg) למתחרה ראלקו תמורת 24 מיליון שקל. תדיראן החלה לפעול בתחום התאורה בתחילת השנה הנוכחית, ובסיכום 2014 הכנסותיה מכך ומפעילות ההתייעלות האנרגטית לא היו מהותיות.

3.1 מיליון שקל הייתה עלות העסקתו של אילן מזרחי, מנכ"ל ראלקו, שהפך לשיאן השכר בענף בשנה החולפת. מזרחי נהנה אשתקד מדמי ניהול של 1.3 מיליון שקל, בנוסף למענק של כ-1 מיליון שקל, ותגמולים נוספים. מזרחי גם מחזיק בכ-6% מהונה של ראלקו, בשווי נוכחי של כ-3.5 מיליון שקל.

עלות העסקת בעל השליטה בראלקו, ירון רוזיאק כיו"ר החברה, עמדה אשתקד על 1.5 מיליון שקל ואשתו זיוה הסתפקה ב-400 אלף שקל בתפקידה כמנהלת תקשורת שיווקית והדרכה בחברה.

שיאן השכר בתדיראן אשתקד היה משה ממרוד, בעל השליטה ומנכ"ל החברה, שעלות העסקתו הגיעה ל-2.9 מיליון שקל. שיאן השכר באמ"צ היה המנכ"ל הקודם, יקי ודמני, שעזב את תפקידו במאי 2014, ועלות העסקתו הצטברה ל-2.5 מיליון שקל - מרבית הסכום כמענק.