שעון קטן, כסף גדול: השעון החכם של אפל כבר כאן

אפל תתחיל למכור ביום שישי את השעון שלה במכירה מוקדמת, ומפתחי אפליקציות מקווים להצליח בשוק החדש: "מחפשים דרכים לצפות מה מחפש המשתמש"

אפל הזמינה קבוצות קטנות של מפתחים למשרדיה בעמק הסיליקון, כדי לסייע להם להתאים את האפליקציות שפיתחו עבור השעון החכם של החברה, זאת לקראת השקת המוצר בסוף החודש.

על כמה עשרות המעצבים והמהנדסים, שנבחרו על-ידי אפל בקפידה, הופקדה שמירה. אנשי האבטחה הורו להם לכסות את המצלמות שעל גבי הטלפונים החכמים. כל אחד מהם בילה יום אחד במעבדות של אפל בסאניווייל שבקליפורניה, שבמהלכו הם בדקו את האפליקציות שלהם על גבי הגאדג'ט החדש.

אלפי מפתחים עושים מאמץ רב לסיים את עבודתם לפני שהלקוחות הראשונים יחלו לעמוד בתור מחוץ לחנויות של אפל כדי לבדוק את השעון החדש. הדבר יתרחש ביום שישי, ובאותו יום ניתן יהיה להזמין את השעון, שיסופק במועד מאוחר יותר.

האפליקציות נעות בין מעקב אחר תוכניות אימונים לבין שירותים להזמנת נסיעות כמו Uber, ועד לגרסה דיגיטלית של פאלטת ציירים ואפליקציה לשליחת ציוצים לאסטרונאוטים הטסים בחלל בתחנת החלל הבינלאומית - והכול מפרק היד של המשתמש.

בנוסף לשירותי המסרים והכושר שמספקת אפל עצמה, החברה מקווה לבנות חנות אפליקציות תוססת, שתסייע לשכנע לקוחות להוציא בין 350 דולר ל-17 אלף דולר על השעון - המכשיר החדש הראשון של החברה מאז אייפד.

מפתחים אומרים כי האתגר הטכני והיצירתי גדול יותר כיום מאשר כשהיו צריכים להתאים את אפליקציות האייפון שלהם לאייפד לפני חמש שנים - זאת בשל המסך הזעיר של השעון ומנגנון השליטה בו.

אולם בשל הסודיות הסובבת את ההשקה, רוב המפתחים נאלצו לעבוד על האפליקציות שלהם מבלי לגעת במכשירים, והם הסתמכו על סימולטור מבוסס מקינטוש שאפל השיקה כחלק מפיתוח כלי ה-Watchkit בשנה שעברה.

חלק מהמפתחים יכולים להישען על הניסיון שלהם עם שעונים חכמים אחרים, כמו ה-Pebble החלוצי או ה-Android Wear של גוגל. רבים מהם משתמשים בשיטות הרבה יותר בסיסיות, כמו הדבקת דגמי נייר של השעון על גבי הזרוע, כדי לבחון מה יתאים ביותר למסכים של השעון, שגודלם 38 מ"מ ו-42 מ"מ.

"כשמדפיסים ומניחים את ההדפסה על פרק היד רואים מיד שזה קטן מאוד", אומר קייל יוגאווה, המוביל את העיצוב למובייל בחברת Strava, המפתחת אפליציה למעקב אחרי ריצה ורכיבת אופניים, "קשה להבין את זה אם העיצוב מתחיל ונגמר במחשב שלך".

לפני מסיבת העיתונאים שערכה אפל בחודש מרס, רק מפתחים מובילים עבור האייפון - כמו אובר ופייסבוק - הוזמנו למשרדים של אפל כדי לבדוק את האפליקציות שפיתחו עבור השעון החדש. אולם בשבועות שחלפו מאז, הוזמנו למעבדות מפתחים נוספים - כ-20 מהם מבקרים במעבדות מדי יום.

גם לאחר חשיפת השעון, האבטחה במפגשים הללו "מוקפדת מאוד", וכל מפתח נדרש לחתום על הסכם סודיות. אפל סירבה להגיב על המפגשים הללו.

יצרני האפליקציות מהמרים שאפל תצליח במקום שבו נכשלו יצרני שעונים חכמים אחרים ותמכור מיליונים רבים של שעונים.

"אפל באמת חושבת על כל הפרטים", כך אומר אזמט יוסוף, מנכ"ל חברת Citymapper, אפליקציה לתחבורה ציבורית. "למרות שצריך לחשוב פעמיים על כמות הזמן והאנרגיה שמושקעת במשהו לפני שהוא יוצא לשוק, במקרה הזה זה עובד מצוין", הוא מוסיף. האפליקציה של Citymapper תספק לבעל השעון שירות של ניווט באוטובוסים ורכבות, ותשדר להם כעין "לחיצה" על פרק היד כשיגיעו לתחנה.

"לא צריך לחטט בתיק"

ג'יימי האל, סגנית נשיא למוצרי מובייל בחברת Evernote, אומרת כי יצירת האפליקציה לכתיבת הערות של החברה היתה "מאמץ מסדר גודל בינוני", למרות שהצוות שלה חשב על הרעיון גם לפני שהמכשיר נחשף.

האפליקציה תאפשר למשתמשים להכתיב הערות או לערוך חיפוש ברישומים קודמים. "זה נוח יותר עם השעון - לא צריך לחטט בתיק ולפתוח את הנעילה כדי שזה יתחיל לעבוד", היא אומרת. "אנחנו מחפשים דרכים לצפות מה מחפש המשתמש".

כמו לגבי האייפון, אפל מכתיבה כללים לגבי התכנון עבור השעון החכם, לרבות אזהרות על תכיפות המשלוח של התראות רטט ומגבלות אחרות שמטרתן לשמר את חיי הסוללה. חלק מהמפתחים מתלונן שהמגבלות מחמירות מדי, אך אחרים מקבלים בברכה את ההנחיות בתחום חדש זה.

"ישנן מגבלות לגבי הפיתוח עבור השעון, כדי שלמשתמשים תהיה חוויה מעולה בכל מחיר", אומר יוגאווה מחברת Strava, שהאפליקציה שלה תציג מידע עדכני לגבי ריצה או רכיבת אופניים. "למעשה, העובדה שאפל מציבה את סדר העדיפויות הזה היא שימושית מאוד".