צימרים וחבילות אירוח ייעודיות לטבעונים ולמתעניינים

אחרי המסעדות, מחלחל הטרנד הטבעוני גם לעולם התיירות

הבית של שירי באמירים / צילום: אורלי גנוסר

נורה פותחת את המקרר ומראה לי מה יש בו: מעדני סויה, מגוון מטבלים וממרחים שהכינה, פוקצ'ות, פטריות ממולאות פסטו ואגוזים, מאפה גבינת סויה, ריבות וממרחים מתוקים תוצרת בית, וממולאים שהכינה בשלנית מגוש חלב. על השיש היו לחם שאור בריא ממאפייה סמוכה, פירות, גרנולה, עוגה ועוגיות טבעוניות, אגוזים ופירות יבשים. ועוד לא הזכרתי חלב סויה, גלידות מיוחדות של עין כמונים, ואין-סוף כיבודים נוספים. "הבית של שירי" במושב אמירים שבגליל, מושב צמחוני-טבעוני בהגדרתו, הוא אחד מאתרי התיירות והנופש בארץ המאפשרים, לצד אירוח צמחוני שגרתי, גם אירוח טבעוני למי שטבעונות היא דרך חיים עבורו, אבל גם למי שרוצה לחוות ולטעום אירוח בטעם אחר.

אלברט איינשטיין אמר פעם "אין דבר שיועיל לבריאות האדם ויגדיל את יכולת ההישרדות על-פני כדור הארץ כמו היפתחות לתזונה צמחית", ואם לשפוט לפי הפתיחות לטבעונות - אז אנחנו בדרך לשם. הז'אנר מחלחל בהדרגה גם לתחומי הנופש והתיירות - אולי גם כדי להישאר. מכיוון שעיקר התפיסה הטבעונית נוגעת באוכל, תחום ההסעדה היה הראשון שהושפע. יותר ויותר מסעדות טבעוניות פלשו לתודעה, ובאחרות הוכנסו מנות טבעוניות לתפריט, למען קהל היעד הגדל בהתמדה, ואולי גם כדי להיות שותפים למהפכה.

עולם התיירות, שעד לאחרונה לא נתן פתרונות לטבעונים (חוץ ממושב אמירים הוותיק), הצטרף לאחרונה גם הוא למגמה. אלון וגלעד שוורצמן הקימו את אתר "הפסגה" שמרכז אתרי אירוח רומנטיים לזוגות ברמה גבוהה. העובדה ששניהם טבעונים לא השפיעה על עבודתם היומיומית, אבל כשעלתה דרישה מהשטח ונרשמה התעניינות, הם התחילו לבדוק. אלון מספר שישראל נחשבת למדינה השנייה בעולם עם ריכוז הטבעונים הגבוה ביותר ביחס לאוכלוסייה. לפי נתון אחר, יש 5% שהם טבעונים ועוד 12% מתלבטים - עלייה מטאורית בהתפתחות המודעות.

כדי לתת מענה הם יצרו קטגוריה של חבילות אירוח טבעוניות משולבות, ומאז שעלו לאוויר, קצב ההתעניינות מתגבר ויש רצון לנסות ולחוות. כיוון שהתהליך ראשוני, יש עדיין למידה, אך הציפייה היא לפריחה של התחום. החבילה כוללת אירוח בצימר על בסיס טבעוני לצד סדנאות עם ערך מוסף. כך הגענו לבית של שירי באמירים, והוארנו.

ראשית, מדובר באחד הצימרים המושקעים והמפנקים שחוויתי. החלל מרווח, העיצוב כפרי ולא מפונפן אבל מטופח, והסוד הוא שיש בו הכול: פינות ישיבה לרוב, מרפסת נהדרת לנוף, ג'קוזי-ספא פרטי בחצר, בוסתן שופע וצמחייה פראית. המטבח מאובזר לעילא, עם ערב רב של פינוקים בטוב טעם ומכל סוג. יש סרטים, חוברות, משחקים, ותחושה שמישהו דואג למלא את רצונכם בכל רגע נתון. האירוח הטבעוני היה נדיב כיד המלך, עשיר ומגוון, שעשה חשק גם ללא-טבעונים. גם ארוחת הבוקר הטבעונית הייתה מפתיעה באיכותה, ומרבית התחליפים היו מוצלחים ביותר, למעט היוגורט שהיה מעט תפל (1,600-1,400 שקלים ללילה, טל' 04-6989628).

הערך המוסף היה סדנת בישול טבעונית, עם שף אלון שוחט, מוצר תיירותי נהדר. במשך שלוש-ארבע שעות ספגנו בשקיקה מהידע שלו, והרחבנו אופקים. למדנו עקרונות בבישול מעשי כשהכנו ציר ירקות כבסיס למרק עדשים כתומות, בישלנו ארטישוק עם רוטב מדליק, סלט קינואה וטופו, חציל קלוי בטחינה, ואפילו קינוח אגסים ביין ועוגת שוקולד טבעונית. אלון הסביר בסבלנות ובנועם, נתן עצות וטיפים, וסיימנו בארוחה קלה להכנה, מזינה וטעימה. המתכונים הגיעו למחרת במייל - שנשחזר בבית. אלון מארח זוגות/קבוצות קטנות ופעם בחודש יש סדנה פתוחה בהרשמה מראש. המחיר נוח (300 שקלים לאדם,. טל' 054-8133139).

הניצוץ פשט גם לאתרים נוספים שמציעים חבילות על אותו בסיס רעיוני. "בקתה ביער" באבירים מציעה גם היא סדנאות מזון בריאות; ב"שקט בזיכרון" בזיכרון יעקב יש גינה אורגנית ועוד; רונית לב, "פיית השוקולד", עורכת סדנאות לא שגרתיות של שוקולד טבעוני, שיש בהן גם מאפיין טיפולי שובב, שיעור נפלא על שוקולד ועל זוגיות, אבל מהסדנאות שלה אפשר ליהנות בכל הרכב, וגם מהתוצרת (טל' 052-4505064).

תיירן נוסף שמציע חוויה טבעונית אתגרית נמצא באשלים שבנגב. משפחת בן-אור היא טבעונית, ודרור, האב, שהפך את תחביב הטיולים לעסק, מציע תיירות מדברית טבעונית. דרור מוביל טיולי ג'יפים אבל גם באגים (בנהיגה עצמית), שבהם הוא מגלה למטייליו את רזי המדבר באזור פתחת ניצנה - חבל ארץ אזוטרי לרובנו. השוס הוא האירוח הקולינרי הטבעוני המתלווה לטיול באמצע המדבר. אפשר להזמין ארוחה קלה, גדולה, או אירוח מלא של כמה ימים גדושים באקשן, וליהנות ממטעמים טבעוניים שמכינה רעייתו דליה ("דרור במדבר, חוויות ייחודיות" (טל' 057-7892251).

גם מיזם Vegan Friendly בחר בטבעונות כדרך חיים, ובאתר האינטרנט של הפרויקט, הטרי יחסית, יש כבר כמה עשרות אפשרויות לנופש טבעוני. אפשר למצוא שם לינה, אוכל ואתגרים, ומעגל משתמשים מתרחב (www.vegan-friendly.co.il).

האלטרנטיבה החדשה לנופש טבעוני איכותי היא הזדמנות פז להתחבר לדבר האמיתי ולחוות חופשה עם ערך מוסף.