"אופ"ק בסכנת התפרקות; הפסגה ביוני תהיה מאוד מעניינת"

מאמר מיוחד ב-Oilprice.com חושף את הצרות של קרטל הנפט אופ"ק, שעלולות להוביל לפירוקו ולגרום לשינוי דרמטי בשוק האנרגיה העולמי

עלי אל–נעימי / צילום: רויטרס
עלי אל–נעימי / צילום: רויטרס

"אופ"ק בסכנת התפרקות" - כך נטען במאמר שפורסם באתר Oilprice.com, המרכז חדשות מתחום האנרגיה. המאמר, שפורסם גם ב"ביזנס אינסיידר", מונה בעיות קשות המאיימות על עתידו של ארגון אופ"ק, על רקע צניחת מחירי הנפט מיותר מ-100 דולר לחבית לכ-50 דולר לחבית.

אותה צניחה במחירי הנפט הובילה כבר לירידה של 11% ברווחי אופ"ק מיצוא נפט ב-2014, לרמה של 730 מיליארד דולר. אבל המכה האמיתית צפויה להגיע השנה, בעוד הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה מעריכה כי רווחי אופ"ק מיצוא נפט ייפלו ל-380 מיליארד דולר.

המאמר מתרכז באתגרים העיקריים של קרטל הנפט:

■ איראן - הסכם הגרעין עם איראן צפוי להביא להגדלת יצוא הנפט ממנה. לפי כותבי המאמר, אחרי חתימה על הסכם סופי ביוני, איראן תוכל להציף את שוק הנפט העולמי בכמעט 300 מיליון חביות, מה שיכול ללחוץ עוד יותר את מחירי הנפט מטה.

■ ונצואלה - כלכלת ונצואלה, התלויה מאוד בהכנסות מנפט, שקעה במיתון עמוק מאז הנפילה במחירים, והאינפלציה במדינה משתוללת ועומדת על 68.5% (נכון לסוף 2014). 95% מסך ההכנסות במט"ח של ונצואלה מקורם בנפט. חברת הנפט PDVSA, שאחראית למכירת הנפט, היא חברה ממשלתית, והמדינה מפסידה 700 מיליון דולר בשנה עבור כל ירידה של דולר אחד במחיר חבית נפט.

"עבור מדינה שסובלת ממחסור במוצרים בסיסיים כמו מזון או נייר טואלט, כל ירידה נוספת במחיר הנפט מעמידה על הכלכלה בסכנת התמוטטות. לפיכך, לוונצואלה יש אינטרס להקטין את יצוא הנפט שלה, בייחוד אחרי חתימה על הסכם סופי עם איראן", נכתב במאמר.

■ ניגריה - יצואנית הנפט הכי גדולה באפריקה וחברה באופ"ק משנת 1971. הנפט אחראי ל-75% מסך הכנסות ממשלת ניגריה ול-95% מסך הכנסותיה מיצוא. לפיכך, כלכלת ניגריה מאוד תלויה בנפט וספגה מכה קשה מאוד בעקבות הצניחה במחירים. כמו ונצואלה, ניגריה זקוקה לנפט ברמות של 90-100 דולר לחבית, ואלה רמות בלתי אפשריות אלא אם אופ"ק יקצץ בתפוקה שלו.

■ עיראק - אחרי סעודיה, עיראק היא מפיקת הנפט השנייה בגודלה באופ"ק. נוכח הוצאות גבוהות של ממשלת עיראק, היא זקוקה למחיר נפט בגובה 105 דולר לחבית כדי להשיג איזון תקציבי.

מצד שני, סעודיה ומדינות המפרץ מעוניינות להחזיק את מחיר הנפט נמוך על מנת לרסק את תעשיית פצלי השמן בארה"ב. למדינות אלה יש מספיק מזומנים כדי להתמודד עם מחירי נפט נמוכים במשך שנים, כך שנוצר מצב של ניגוד אינטרסים ברור בינן לבין שאר החברות באופ"ק.

"אופ"ק, כקבוצה, נחלש", נכתב במאמר. "הוא נחלק לשתי סיעון; האחת בהובלת סעודיה שדורשת אפילו להגדיל את תפוקת הנפט כדי ללחוץ את המחירים מטה, ואילו השנייה כוללת את ונצואלה, ניגריה, עיראק, איראן ואלג'יריה, הדורשות בדיוק ההיפך. בשנה שעבר אמר שר הנפט הסעודי ש'זה לא אינטרס של אופ"ק להוריד את התפוקה, לא משנה כמה המחירים יהיו נמוכים'. השנה צצו גורמים שיהפכו את הפגישה הקרובה של נציגי אופ"ק בחודש יוני למעניינת ביותר אי-פעם".