כחלון, לטיפולך: נכסים ב-15 מיליארד שקל ברשות החברות

שר האוצר הבא, וכפי הנראה יהיה זה משה כחלון, חייב לדרוש את הוצאתה לפועל של התוכנית להפרטה של רשות החברות ■ הנה כל הסיבות הטובות לכך

משה כחלון  / צילום: רויטרס
משה כחלון / צילום: רויטרס

באוקטובר 2014, שבועות ספורים לפני פיזור הממשלה והיציאה לבחירות, אישר הקבינט החברתי-כלכלי, שבראשות רוה"מ בנימין נתניהו, תוכנית אסטרטגית להפרטה ולהנפקה חלקית (אקוויטי) של חברות ממשלתיות בבורסה בת"א. כעת, כ-3 שבועות לאחר היוודע תוצאות הבחירות והרכב הממשלה המסתמן - על שר האוצר הבא לדרוש את הוצאתה לפועל של התוכנית ההפרטה.

בין החברות המועמדות להפרטה ניתן למצוא את התעשייה הצבאית, חברת החשמל, מקורות, רכבת ישראל, מע"צ, דואר ישראל, רפא"ל, עמידר, התעשייה האווירית, נמל אשדוד ועוד. הנפקת החברות הללו צפויה לשפר בהן את רמת היעילות ואולי אף להעבירן לרווחיות, להשביח את רמת השירות לציבור, לתרום להוזלת מחירים ולירידה בתעריפים לצרכן, ומעל לכול - להגביר את רמת השקיפות.

על-פי הערכות, קידום התוכנית צפוי להניב לקופת המדינה תקבולים והכנסות בהיקף של כ-15 מיליארד שקל, שרובם יועברו לכיסוי הגירעון הקיים ולמימון רפורמות כלכליות-חברתיות. יתרה מכך, לאחר תקופה של "שעמום" מתמשך בתעשיית שוק ההון המקומי, וכמות לא מבוטלת של ניסיונות כושלים להגביר את מחזורי המסחר, נוצרה עבור קברניטי הבורסה לני"ע הזדמנות מעניינת המקנה סיכויים טובים להחזיר את האטרקטיביות לבורסה של תל אביב.

חיזוק שוק ההון המדשדש

הנפקתן של החברות הממשלתיות תניב רווחים מרשימים לתעשיית החיתום המקומית, תגדיל את מחזורי המסחר ותחזק את היקפי הפעילות במניות. כמו כן, חברות הטכנולוגיה הביטחונית, קרי רפא"ל ותע"ש, יגבירו את התעניינות המשקיעים הזרים בשוק המניות המקומי.

תמהיל מניות מדד ת"א 100 מורכב כיום ברובו ממניות הבנקים, המהוות כ-18% מהמדד, ומניות תעשיית הפרמצבטיקה אשר משקלן הכולל הוא כ-20% מהמדד. אנו מעריכים, כי יישום תוכנית הנפקת החברות יביא עמו שינוי משמעותי בהרכב המגזרי של מדדי המניות, שכן בעקבות שווין הגבוה של החברות המונפקות, מרביתן ייכנסו אל מדדי המניות המובילים דרך "המסלול המהיר". נדגיש, כי בכדי שהחברות הממשלתיות ייכנסו אל מדדי המניות, על המדינה להנפיק לפחות 20%-25% מהון המניות שלהן.

הסטת כספי הפנסיה אל המניות

על אף העלייה הנאה בשיעור החיסכון של הציבור הישראלי, ניתן לזהות מגמה גוברת של הסטת כספי חוסכים מקרנות הפנסיה וקופות הגמל לעבר שוקי ארה"ב וגוש האירו. על-פי נתוני בנק ישראל, בשנת 2014 אפיק מניות חו"ל בתיק הנכסים של ציבור עלה ב-20%, שעה ששוויו של אפיק המניות בארץ ירד בכ-1% (רוב העלייה התרחשה החל מחודש אוגוסט, תקופה שבה חל בשקל פיחות של כ-13% לעומת הדולר). אנו סבורים, כי הגופים המוסדיים יגיבו בחיוב למהלך הנפקת החברות הממשלתיות, והכסף הישראלי ימצא את דרכו חזרה אל שוק המניות המקומי.

המשקיעים הפרטיים

פעילי אחוזת בית נמצאים תקופה ארוכה במלכוד מתמשך - סביבת הריבית הנמוכה והיעדר אלטרנטיבות השקעה ראויות, דוחפים את המשקיע הישראלי לביצוע השקעות מעבר לים על-ידי השקעה ישירה במניות ואיגרות חוב או באמצעות רכישת קרנות נאמנות מתמחות.

הנפקת החברות הממשלתיות תעניק למשקיע הפרטי אפשרות השקעה בחברות יציבות בעלות איתנות פיננסית, ותגוון את תמהיל המניות בתיקי ההשקעות השונים. יתרה מכך, הפיכתן של החברות הממשלתיות לבורסאיות תייצר אלטרנטיבת השקעה גם באפיקים הסולידיים.

אנו מעריכים, שהנפקת האג"ח של רכבת ישראל, שבוצעה במהלך חודש מארס, היא הסנונית הראשונה בתחום הנפקות האג"ח הציבוריות של החברות הממשלתיות, וכי בעתיד חברות נוספות יגישו תשקיפים להנפקת חוב לצורך מימון והרחבת פעילותן העסקית. כך לדוגמה, דווח באחרונה, כי חברת המים מקורות החלה בהכנות לקראת הנפקת אג"ח סחירות בהיקף של מיליארד שקל - מהלך אשר צפוי להתבצע לקראת הרבעון הרביעי של 2015.

לסיכום, נזכיר כי בתחילת החודש פרסמה סוכנות הדירוג פיץ' דוח מעודד על תוצאות בחירות האחרונות. לדבריה, "הממשלה אשר צפויה לקום עשויה להנהיג רפורמות תקציביות, שיכללו ביטול פטורים ממס, קיצוצים בהוצאות הביטחון, שינויים בחוקים התקציביים והצגת מסגרת תקציבית לטווח הבינוני". על שר האוצר המיועד לדרוש את המשך תוכנית הפרטת החברות הממשלתיות, שכן יישומה יייצר משאבים כספיים לטיפול בגירעון ולמימון רפורמות בתחום יוקר המחייה. לכל מי ששאל במהלך הבחירות הלפני אחרונות "איפה הכסף"? מסתבר, כי לא פחות מ-15 מיליארד שקל נמצאים אצל רשות החברות הממשלתיות.

* הכותב הוא מנהל פעילות קרנות הגידור ב-MORE בית השקעות. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם