נעילה חיובית בת"א; כיל ירדה 2.1%, פריגו עלתה 1.6%

מגמה מעורבת בבורסות אירופה ועליות קלות בוול סטריט ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה ננעל היום (ב') בעליות שערים, בהתאם למגמה בוול סטריט ולאחר העליות החדות שנרשמו אתמול במדד המעו"ף על רקע הזינוק במניית פריגו. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.6 מיליארד שקל.

בסין דווח היום כי היקף הייצוא צנח בחודש מארס ב-14.6% במונחי מטבע מקומי לעומת צפי כלכלנים לעלייה של כ-8%. הייבוא לסין התכווץ ב-12.3% בחודש שעבר והעודף המאזן המסחרי עמד על כ-3 מיליארד דולר בלבד. ביפן דווח כי ההזמנות לציוד ומכונות ממפעלים ירדו בפברואר ב-0.4% לעומת צפי לירידה של כ-2%.

כלכלני הראל פיננסים מציינים בסקירה השבועית כי "אנו צופים המשך מגמות חיוביות בשוקי המניות העולמיים. השוק הישראלי להערכתנו אטרקטיבי מבחינת רמות התמחור, כאשר חלק מזה בא לידי ביטוי בסגירת הפערים שלו בתקופה האחרונה. ארה"ב ממשיכה להוות כ-50% מהחשיפה לחו"ל לאור המגמה החיובית והאפשרות להפתעות חיוביות בעונת הדו"חות. השווקים באירופה נתמכים גם בשיפור בנתוני המקרו וגם בהרחבה שמבוצעת שם, דבר שמביא לזרימת השקעות שלהערכתנו צפויה להמשך וכן גם השוק ביפן ובסין על רקע המשך ההרחבות הכמותיות שם".

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב-דש, מציין בסקירתו השבועית כי "אנחנו ממשיכים להעדיף לתת משקל יתר לשוק המניות האירופאי, בעיקר הגרמני, ולשווקים באסיה. בארה"ב אנו ממליצים לעת עתה להיות חשופים בלא יותר ממשקל שוק. רמות שיא בשוק המניות מעוררות חשש מפני התנפחות בועות".

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, מנסה לנתח בסקירת המאקרו של בית ההשקעות שפורסמה אתמול, את הסנטימנט במסחר בבורסות בתקופה הקרובה, וטוען כי קונצנזוס שקיים בקרב משקיעים הוא זה שנותן את הכיוון בבורסות, אבל "ככל שיותר משקיעים קופצים על העגלה כך גם הסיכוי לטבוע בבוץ הולך וגדל". גרינפלד מתייחס להשפעת המסחר באירו-דולר על שוקי המניות, ומראה כי השווקים בארה"ב יודעים לעלות גם כשהדולר מתחזק, לפי מתאם בין מסחר במט"ח לבין מדד ה-S&P500, וכן כי השווקים באירופה עושים את זה טוב יותר.

פריגו המשיכה לעלות

העלייה במניית פריגו , וסגירת רוב הפער מהצעת מיילאן, מצביעה על כך שבשוק מעריכים בסבירות גבוהה שפריגו אכן תימכר, אולי על בסיס ההצעה הנוכחית, אולי לאחר הצעה משופרת ממיילאן בהמשך, ואולי גם על ידי גורם אחר שיגיש הצעה מתחרה לרכישת פריגו, לפני שיהיה מאוחר מדי.

"סביר שג'ו יגיד No" - זאת ההכרזה בה יצאה UBS בעקבות ההצעה. האנליסט מארק גודמן מעריך שפריגו לא מעוניינת להימכר, בוודאי לא על רקע מחיר המניה הנוכחי שנלחץ בשל תנודות רבעוניות ברווח למניה. להערכתו, "מחיר של 225-250 דולר למניה ריאליסטי יותר" עבור הנהלת החברה.

מניות טבע , אסם , בזק , אלביט מערכות ואורמת נסחרו בעליות.

במיטב דש ברוקראז' מעדכנים את מחיר היעד למניית כיל מ-9.2 דולר ל-8.5 דולר, מחיר הגבוה בכ-18% ממחיר כיל בניו יורק העומד על 7.18 דולר. האנליסט אמיר אדר מציין כי "אנו מסבים תשומת ליבכם כי מאז שנחתם החוזה עם הסינים מרבית היצרניות כבר סגרו חוזים המגיעים למעל לכ-5 מיליון טון, עדיין נשאר מרחב פעילות לכיל אולם מובן מאליו כי השבועות הבאים הנם קריטיים".

חברת אינטק פארמה הודיעה אתמול על קיום מו"מ להסכם עם חברת תרופות גדולה, לפיו אינטק תפתח גלולת אקורדיון המכילה את התרופה של אותה החברה, ומאפשרת לה שחרור מושהה. במסגרת ההסכם, אם ייחתם, תקבל אינטק מיידית מיליון דולר למימון מחקר ופיתוח ראשוניים וכן תינתן אופציה, לפיה תקבל החברה הגלובאלית את זכויות המשך הפיתוח והשיווק של התרופה. אם החברה הבינלאומית תפעיל את האופציה הזו, היא תשלם לאינטק סכומים שיכולים להגיע עד 150 מיליון דולר, בהתאם להתקדמות המוצר, וכן תמלוגים ממכירות, אם וכאשר המוצר יגיע לשוק.

ארד , באמצעות חברת הבת בבעלות מלאה קונטזרה, זכתה בשלושה מכרזים (אחד בסיביליה ושניים במלגה) לאספקת מדי מים אלקטרוניים. המכרזים בהיקף כספי כולל של 3.6 מיליון יורו (1.2 מיליון יורו בגין מכרז סיביליה ו-2.4 מיליון יורו בגין מכרז מלגה) תחילת האספקות בגין שלושת המכרזים צפויה להיות ברבעון השני של שנת 2015.

ביולייט הודיעה היום כי חברת הבת, איי-אופטימה, השלימה מכירה ראשונה של מערכת ה- IOPtiMateTM למרכז רפואי בהונגריה. המכירה הראשונה בהונגריה התאפשרה כחלק מהסכם הפצה עליו חתמה החברה בהונגריה בסוף 2014.