פשרה בין אלפא בנק וגרנובסקי: איש העסקים ישלם 11 מ' ד'

בפברואר חשף "גלובס" כי הבנק פתח בהליך משפטי נגד גרנובסקי, בעל השליטה בוויליפוד, בשל חוב של 15 מיליון דולר ■ כעת הגיעו הצדדים להסכם מחוץ לכתלי ביהמ"ש

ההליך המשפטי של אלפא בנק נגד בעל השליטה בחברת ויליפוד, אלכסנדר גרנובסקי, מסתיים בפשרה, שבמסגרתה יקבל הבנק מגרנובסקי נכסים בהיקף של כ-11 מיליון דולר. הצדדים יישבו את המחלוקות ביניהם מחוץ לכתלי בית המשפט, לאחר שחתמו על הסכם פשרה והגישו לבית המשפט בקשה לתת לו תוקף של פסק דין. עם אישור ההסכם, יבוטלו גם הסעדים הזמניים שניתנו על-ידי בית המשפט, שמנעו מגרנובסקי שעבוד של החזקותיו בחברת BGI לטובת האחים ויליגר, לצורך קבלת הלוואה מהם.

גרנובסקי, שנקלע בשנה האחרונה למצוקה תזרימית ואינו עומד בהתחייבויותיו הפרטיות, שולט בויליפוד בשרשור, באמצעות BGI (הנסחרת בת"א) ואמבלייז (הנסחרת בלונדון). ההליך המשפטי בישראל נפתח בפברואר על-ידי אלפא בנק, מהבנקים הגדולים במזרח אירופה, בשל חוב של 15 מיליון דולר, שמקורו בהלוואה שניתנה לחברה בשליטתו, שעבורה חתם גרנובסקי על ערבות אישית.

לחץ דו-צדדי

בבנק העדיפו לפתוח את ההליך בישראל, משום שזיהו שנכסיו המשמעותיים יותר של גרנובסקי נמצאים בישראל. אלא שבסופו של דבר, הסכם הפשרה שנחתם, אינו נוגע לנכסיו בארץ אלא לנכסים באוקראינה. במסגרת ההסכם, גרנובסקי ישלם לבנק 2.4 מיליון דולר (מתוכם 400 אלף דולר במזומן, ו-2 מיליון דולר שיתקבלו כקו אשראי ייעודי מאלפא לשנתיים, בריבית של 13% לשנה). בנוסף, גרנובסקי יעביר לבנק נכסים בשווי של 8.5 מיליון דולר, הכוללים את מניות השליטה בבנק האוקראיני Finbank, מרכז קניות ובניין משרדים בעיר חרקוב.

את אלפא בנק מייצגים עורכי הדין אלון פומרנץ וד"ר גאי כרמי ממשרד ליפא מאיר, וגרנובסקי מיוצג על-ידי עורך הדין בעז בן צור ממשרד בעז בן צור ושות'.

ככל הנראה, שני גורמים הובילו את הצדדים להעדיף לסגור את הסאגה בפשרה. ל"גלובס" נודע כי אלפא פנתה באחרונה למחזיקי אגרות החוב של BGI (באמצעות הנאמן, עו"ד גיא גיסין), וזאת במטרה לרכוש מהם אג"ח, בצעד שנראה כניסיון להגביר את הלחץ על גרנובסקי. נראה שהמהלך תרם לרצונו של גרנובסקי להגיע לפשרה. מצידה של אלפא, החתימה על הפשרה מייתרת את הצורך בהפקדה בקופת ביהמ"ש של ערבות בנקאית בסך 30 מיליון שקל, שבית המשפט קבע שתתבצע באמצעות בנק ישראלי בלבד. היום חל המועד האחרון להפקדת הערבות, ואם לא הייתה מופקדת, תוקף הצווים הזמניים היה פוקע. המועד המקורי להפקדה היה 29 במארס אך בית המשפט נתן לאלפא ארכה עד היום; ייתכן שבבנק התקשו בהעמדת הערבות באמצעות בנק ישראלי, דבר שתרם לרצונם להגיע לפשרה.

היוזמות שאלפא טרפד

גרנובסקי, איש עסקים מאוקראינה, עלה לכותרות כשבקיץ 2013 עמד לצד נוחי דנקנר בראש קבוצת משקיעים שתכננה להשקיע בקונצרן אי.די.בי. ההשקעה לא יצאה אל הפועל, ובהמשך רכש גרנובסקי את השליטה בוויליפוד מהאחים ויליגר בהשקעה של כמעט 290 מיליון שקל. נכון להיום, החזקותיו בויליפוד שוות פחות מחצי.

בשל המצוקה התזרימית אליה נקלע, גרנובסקי תכנן להכניס שותפים לעסקיו - אנשי העסקים אהרון בלום ומשה פוטש, שהיו אמורים להזרים 20 מיליון דולר תמורת 50% מחברה חדשה שתחזיק בהחזקות הפרטיות של גרנובסקי ב-BGI ואמבלייז. ההליך המשפטי מול אלפא הוביל לביטול ההשקעה, ובמקומה חתם גרנובסקי על הסכם לקבלת הלוואה של 83 מיליון שקל מהאחים ויליגר. אולם, אלפא פעלה לטרפד גם את ההלוואה, וכאמור בית המשפט הוציא צו איסור דיספוזיציה שמנע את העברת כספי ההלוואה שהופקדו בחשבון נאמנות.

בעקבות זאת, האחים ויליגר דרשו לקבל לידיהם בחזרה את כספי ההלוואה, בטענה כי ישראל 18 - חברה פרטית במעלה הפירמידה שבאמצעותה גרנובסקי שולט בוויליפוד - הפרה את הסכם ההלוואה. נזכיר, שכחלק מהסכם ההלוואה, התחייב גרנובסקי לשעבד את מלוא החזקותיו ב-BGI לטובת האחים ויליגר, דבר שהיה עשוי להפוך אותם שוב לבעלי השליטה בחברת המזון שמכרו לגרנובסקי.

ההלוואה נועדה לאפשר לגרנובסקי לבצע פירעון מוקדם של מלוא היתרה הבלתי מסולקת של איגרות החוב (סדרה 1) של BGI, בסך 22 מיליון שקל, וכן לפרוע את יתרת ההתחייבויות הפרטיות בגין רכישות אמבלייז ו-BGI עצמה. בינתיים, תשלום למחזיקי האג"ח נדחה מסוף מארס, וייתכן שיידחה שוב, בכפוף לאישור מחזיקי האג"ח. עם זאת, BGI דיווחה בעבר שהיא מבקשת הלוואה בנקאית בסך 4.5 מיליון דולר לצורך התשלום, וכן כי הפקידה 8 מיליון שקל מהסכום לתשלום בחשבון נאמנות. נזכיר שכפי שפורסם ב"גלובס", כחלק מניסיונו לחפש מקורות שיסייעו לו לעמוד בהתחייבויותיו, גרנובסקי מנהל מגעים למכירת חלקו (50%) בשדה התעופה של אודסה.

הנכסים שיעביר גרנובסקי לבנק לפי ההסכם:

400 אלף דולר במזומן

2 מיליון דולר שיתקבלו כחלק מקו אשראי שיעמיד אלפא לגרנובסקי

5.5 מיליון דולר - שווי מניותיו (כ-99.6%) ב-Finbank

1.8 מיליון דולר - שווי מרכז קניות בעיר חרקוב

1.2 מיליון דולר - שווי בניין עסקים בעיר חרקוב

סה"כ: נכסים בהיקף של 10.9 מיליון דולר