הורים זועמים על הארכת החופשות: "מייצר הוצאות מטורפות"

החלטת משרד החינוך להוסיף 7 ימי חופשה החל מהשנה הבאה עוררה את חמתם של הורי התלמידים: "חוסר הלימה עם החופשות במשק, יפגע בנשים העובדות" ■ במשרד דחו את הטענות והשיבו כי מספר ימי החופשה לא השתנה

תלמידים / צילום: תמר מצפי
תלמידים / צילום: תמר מצפי

משרד החינוך פרסם אתמול (ב') את לוח החופשות לשנת הלימודים הבאה (תשע"ו), שממנו עולה כי חופשות החגים חנוכה ופסח יתארכו, ועורר את זעמם של ארגוני הורים.

"יש חוסר הלימה משווע בין החופשות במשק, המסתכמות ב-12 ימים בשנה, לבין אלו במערכת החינוך 42 ימים. זה בעיקר 'דופק' את הנשים העובדות", תוקפת טלי בריל, אימא לארבעה ילדים וממקימי ארגון "הורים דורשים מהפך בחינוך". לדבריה, "40 שנה תנאי העבודה נשארו אותו הדבר, למרות ששוק העבודה השתנה".

לפי לוח הלימודים החדש, החל משנה הבאה תתארך חופשת הפסח ל-18 ימי חופשה, במקום 15 השנה, ולחופשת החנוכה יתווספו יומיים, מה שיאריך אותה לשבוע ימים. זאת, נוסף על שני ימי חופשה נוספים. בסך הכול מסתכמים ימי החופשה בשנת הלימודים הבאה ב-49 ימים, לעומת 42 בשנה זו.

בריל טוענת כי לוח החופשות החדש מכביד על ההורים מבחינה כלכלית. "אין פה שום היגיון: זה יוצר לחץ גדול על שוק התעסוקה, יש כאן אובדן ימי עבודה והוצאות כספים מטורפות על מסגרות", הסבירה. לדבריה, מדובר באפליה מול המגזר החרדי, שיוצא לחופשות מרוכזות הן במשק והן במערכת הלימודים. "למה שלא נצא לחופשות מרוכזות כמו אצלם? אנחנו לא יהודים? הם יוצאים ביחד, לא שוברים את הראש מה לעשות עם הילדים ואיך לעזאזל לוקחים עוד יום חופש מהעבודה. אני נהנית עם הילדים שלי וזה תורם לפיתוח הגרעין המשפחתי, אבל כל עוד לא יהיה פה סנכרון, זה לא אפשרי".

יו"ר ארגון ההורים הארצי, גדעון פישר, הצטרף לדבריה ואמר: "לא סביר שימי חופשות יהיו אקורדיון שרק מתרחב. הגדלת ימי החופש מרחיבה את ההוצאות המשפחתיות בתקופה שבה המצב הכלכלי קשה". נוסף לכך, טוענים נציגים בארגון ההורים הארצי כי הם מעדיפים להגדיל את ימי הלימוד ל-230 יום, וכי הם ממתינים לכניסתו של שר החינוך החדש כדי להסדיר את הבקשות בנושא.

משרד החינוך: מספר ימי החופשה לא השתנה

עם זאת, במשרד החינוך לא מקבלים את הביקורת. לטענתם, מספר ימי החופשה לא השתנה, אלא חוזר לקדמותו: 209 ימי לימודים בבתי הספר היסודיים לעומת 213 השנה, ו-219 ימי לימוד בחטיבות הביניים ובתיכונים במקום 223 שהיו השנה כפי שהיה נהוג שנים רבות. התנודה בימי החופשה החלה לפני ארבע שנים, אז החליט שר החינוך לשעבר גדעון סער להקדים את פתיחת שנת הלימודים ל-27 באוגוסט. החלטה זו קיצרה למעשה את חופשותיהם של המורים בארבעה עד חמישה ימים.

החלטתו של סער התקבלה על רקע לחץ ציבורי כבד של ארגוני הורים, שטענו כי חופשת הקיץ ארוכה מאוד ויוצרת נתק לימודי לא סביר בין שנת לימודים אחת לאחרת. בשלוש השנים שעברו מאז נכנסה ההחלטה לתוקף, חזרו התלמידים מחופשותיהם ב-27 באוגוסט או יום קודם לכן, אם פתיחת שנת הלימודים נפלה על סוף השבוע. במשרד החינוך הסבירו כי מאחר שימי העבודה של אנשי ההוראה מעוגנים בחוזי עבודה קיבוציים, הוחזרו להם ארבעה-חמישה ימי חופשה במהלך שנת הלימודים בדרך כלל בחופשות ארוכות, קרי חנוכה ופסח. פירוש הדבר הוא גם הארכת ימי החופשה לתלמידים. עם זאת, הסכמי השכר של המורים אינם חשופים לציבור, לכן עולות הטענות כי מספר ימי החופשה של המורים אינם מעוגנים חוזית, אלא נוהג שהשתרש עם השנים וניתן לשנותו בעת הצורך.

לאחר כניסתו של שי פירון לתפקיד שר החינוך, ותחת לחץ הורים נוסף להתאים את לוח החופשות של התלמידים להוריהם בעבודה, הוקמה ועדה מקצועית משותפת בין נציגי ההורים ונציגי משרד החינוך, בראשות מנהלת מחוז דרום במשרד החינוך, עמירה חיים. הוועדה בחנה את מבנה שנת הלימודים והחליטה במרץ 2014 להחזיר את מועד פתיחת הלימודים ל-1 בספטמבר בשנת הלימודים הנוכחית, תשע"ה. עם זאת, סוגיית היעדר ההלימה בין חופשות ההורים לתלמידים נותרה לא פתורה.

ההחלטה גררה צעדים נוספים של קיזוז ימי חופשה, ולכן, כך מסבירים במשרד, בשנת הלימודים הבאה יוחזרו למורים חמישה ימי עבודה חוב משנת הלימודים הנוכחית. למרות זאת, הדבר אינו פותר את שני ימי חופשה החדשים שנוספו למערכת החינוך בשנה הבאה.

"משרד החינוך משקר ופועל במחשכים"

"הם פשוט משקרים וזה מרתיח אותי", טענה יערה ישורון, יו"ר ארגון "הורים עובדים לשינוי" בשיחה עם וואלה חדשות. "הם לא פועלים בשקיפות במשרד, כמו איך הם קובעים את ימי החופשה. הרי פקידים יושבים וקובעים את ימי החופשה. זה הנושא הכי רגיש למשק ולתעסוקת ההורים, וזאת תוספת כל כך מפלה ודרמטית". ישורון תקפה גם את הערפול סביב הסכמי שכר המורים, שעומדים בבסיס הטענה לקיזוז ימי לימודים. "הם כל הזמן מנפנפים בהסכמים - תראו לנו אותם. הכול המחשכים ובהסתר, ויש להם סיבה".

בחופשת חג הפורים האחרונה גילו ההורים כי משרד החינוך הוסיף להם עוד יום חופש בתענית אסתר, לראשונה זה שנים, דבר שהעלה את חמתם. זאת ועוד, בפורים עצמו עודכנו ההורים כי הילדים ילמדו רק חצי יום. ישורון, בשיתוף ועד הורים יישוביים, עתרו לבג"ץ נגד החלטה זו בניסיון למנוע אותה בשנה הבאה, אך הדבר לא עלה בידם.

"אנחנו ספרנו את ימי הלימודים וזה יוצא 218 יום במקום 220 בממוצע בשנה. לאורך כל התוספות של השנה האחרונה, בדקנו את ימי החופשה והנה שוב הוסיפו חופש בתענית אסתר, שזה בפורים בכלל, והשנה באופן חדשני ומקורי הוסיפו עוד יום חופשה בתחילת פסח", הוסיפה ישורון. "כל השנים החג נפתח באופן מסורתי ב-ו' בניסן, והנה השנה ב-ה' בניסן. למה? כי הם יכולים. גם עם החמישה ימים שהם כאילו חייבים למורים הם מסבנים אותנו. אין קשר בין שנה קודמת לשנה הבאה. כל שנה אומרים מה שנוח להם. הם יותר חזקים. מה הכוח של ההורים? שביתה על חשבון ימי החופשה שאין להם מהעבודה? נמאס כבר. אנחנו מחכים למינוי שר חינוך כדי לפתור את הפארסה הזו".