תשואות מרשימות בתיקי ההשקעות המנוהלים ברבעון 1

חודש מארס בתיקי ההשקעות של הציבור התאפיין בביצועים מעורבים ■ לקיחת סיכון בשיעור גבוה במניות בישראל פיצתה על מגמה מעורבת במרכיבי האג"ח

פנסיה  / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

הרבעון הראשון הסתיים והשאיר את הפעילים בשוק ההון מופתעים אך מרוצים. התשואות ברבעון עלו על הציפיות, אך תחילה נסכם את חודש מארס. רבים מהמשקיעים משווים את ביצועי התיקים שלהם לביצועי המדדים בכל חודש, אולם בחודש החולף תהיה זו מלאכה לא פשוטה, כיוון שהשונות בביצועי התיקים השונים הייתה גבוהה בין חברות ניהול התיקים.

מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים, נזכיר, מבוססים על נתונים מבתי השקעות, ובהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב-דש, הראל, אלטשולר-שחם, תפנית-דיסקונט, הלמן אלדובי, אנליסט ותמיר פישמן, המנהלים קרוב ל-90% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות משקפות את ביצועי התיקים בפרופילים אלו.

השונות בתיקים בין המנהלים נובעת מביצועים שונים בתוך מדדי האג"ח, כאשר אלו הצמודים נפלו ולעומתם השקליים פרחו. שונות גבוהה הייתה גם באפיקי המניות, כאשר מרבית המדדים בארה"ב ירדו, ומאידך אלו בישראל ובאירופה עלו.

בסיכומו של חודש ראינו את התיק ללא מניות יורד בשיעור ממוצע של 0.29%, כאשר המרכיבים השקליים בתיקים דווקא עלו בשיעור קל של 0.07%, ואילו האפיקים הצמודים למדד נפלו בשיעור של כ-0.75%. הסיבות לכך הן המדדים השליליים, וההערכה, כי בנק ישראל ירכוש אג"ח שקליות בעתיד הקרוב.

באותו אופן, תיק המניות ללא אג"ח עלה בשיעור של 1.57% במארס, כאשר הכוכב התורן היה שוק המניות המקומי, שעלה בהרכבו בתיקים ב-5.9%; בעוד מרכיבי חו"ל בתיקים ירדו בשיעור של 2.61%, עקב משקל גדול לשוק המניות האמריקאי, וגם זאת - למרות עלייה בשערי החליפין.

הדברים הובילו לכך שמדד תיק ה-20:80 המסורתי עלה במארס בשיעור מתון של 0.06%; אולם מצפיה בתיקים רבים נוכל לספר, כי השונות החודש הייתה גדולה עבור תיקים במדיניות דומה אשר מתנהלים על ידי מנהלים שונים. כמה שונה? התוצאות הראו מגוון, שנע מירידה של 0.5% בתיק 20:80 ועד לעלייה של 0.4% בתיקי 20% מניות שמדיניות ההשקעות בהם זהה.

הסיבות לכך הן, כאמור, שונות בין ביצועי אפיקי האג"ח ואפיקי המניות, כך שהבחירה באפיק - בתוך המדיניות המותרת למנהל - הייתה קריטית לתשואה. תיק שהתבסס על השוק המקומי ראה תשואה עדיפה על פני תיק שהעדיף השקעה בחו"ל; ואילו תיק שהתבסס על אג"ח שקליות היכה את התיקים שלא עשו כך.

הסיכון הגבוה הוצדק בכל חתך

לא פחות מהסיפור המורכב של חודש מארס, הפעילים בשוק הופתעו מהביצועים המרשימים ברבעון הראשון (ראו גרף). מדדי אג'יו מלמדים על תשואות מרשימות בתיקים בסיכומו של רבעון - התיק הנפוץ ביותר בפרופיל 80:20 עלה בשיעור של 2.85%, זאת כאשר התשואות באג"ח הן אפסיות ואף שליליות בחלק מהאפיק האג"חי. מדד התיק המורכב מאג"ח בלבד עלה בשיעור לא מבוטל של 2.24%, ואילו התיק ללא מניות עלה ב-5.23% ברבעון.

משמעות הדבר היא, כי בחירת המשקיעים ברמת סיכון גבוהה הצדיקה את עצמה עד כה כמעט בכל חתך.

נראה, כי המגמות בשווקים, יחד עם הריבית השלילית בבנקים, ממשיכות לדחוף את המשקיעים לחיקו החם של שוק ההון. כבר רבות נכתב ונאמר על הסיכונים הגלומים בכך, אולם העובדות תומכות בנטייה זו, לפי שעה.

* הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

תשואה מרשימה בתיקים
 תשואה מרשימה בתיקים