דאגה באוצר: שפל חסר תקדים בשיווקי קרקע

ברבעון הראשון אשתקד פרסמה רמ"י מכרזים ל-4,590 דירות ■ סגן הממונה על התקציבים מתריע מפגיעה בהיצע הדירות ודורש דיון ביום א' ■ ואילו יישובים מאוד דומיננטיים במכרזים האחרונים? ההתנחלויות ביו"ש

הקרקע בחולון / צילום: תמר מצפי
הקרקע בחולון / צילום: תמר מצפי

שפל חסר תקדים בשיווקי קרקע. ברבעון הראשון של 2015 פרסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מכרזים לשיווק קרקע ל-1,259 יח"ד בלבד, זאת בהשוואה לשיווק 4,590 יח"ד ברבעון הראשון אשתקד, כמעט פי 4.

רמת גן וראשון לציון היו הנציגות היחידות מלב אזור הביקוש ברבעון הראשון, עם שיווק 113 יח"ד בשתי הערים יחדיו. ביו"ש שווקו ברבעון הראשון קרקעות ל-472 דירות ושכונת הר יונה בנצרת, המיועדת בעיקר לציבור החרדי, מככבת בראש השיווקים, עם קרקע ל-537 יח"ד, כמעט מחצית מהיקף השיווקים הכולל.

ל"גלובס" נודע כי ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שלח היום מכתב לשר הבינוי אורי אריאל, שבו הוא מתריע כי היקפי השיווקים מתחילת השנה "מקשים על מאמצי הממשלה להרחבת היצע הדיור במטרה להביא לירידת מחירי הדיור".

ניצן, הדורש לדון בסוגיית השיווקים המצומצמים בישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקבועה ליום ראשון הבא (19 באפריל), מדגיש במכתב כי "העיכובים בתוכנית העבודה אינם נובעים מקיומו של תקציב המשכי או בעיות בתקצוב פעילות הפיתוח. זאת ועוד - בתקופה זו משרד הבינוי ורמ"י לא הציגו כל חסם לשיווק הדורש טיפול תקציבי בפני חמ"ל הדיור".

שיאניות השיווקים
 שיאניות השיווקים

משחקים במספרים

בינואר האחרון ערכו משרד הבינוי ורמ"י מסיבת עיתונאים חגיגית שבה הכריזו על שיא במספר השיווקים בשנה שהסתיימה. "זהו יום חג לעם ישראל", אמר שר הבינוי אורי אריאל, שדיווח על פירסום מכרזי קרקע ל-50,500 דירות בשנה החולפת, עלייה של 33.5% לעומת 2013. בנוגע לשנת 2015, אמר אז השר אריאל כי "אנחנו שואפים להגיע ל-60 אלף יחידות דיור. זה נראה יומרני מאוד, אבל גם שהבאנו להחלטת ממשלה את היעד ל-2014 חשבו שאנחנו מגזימים".

מנהל רמ"י בנצי ליברמן אמר במסיבת העיתונאים כי "מצאנו את הנוסחה לפתרון מצוקת הדיור. יש פתרונות לחסמים, הגדלנו והחזרנו את התכנון ובעיקר הבטחנו שיש לנו סחורה במחסנים גם לשנים הבאות".

באופן לא מפתיע, יש לומר, השיא השלילי שנרשם ברבעון הראשון של 2015 - קצב שנתי של כ-5,000 יח"ד - מלמד שהממשלה בעיקר התאמצה "לדחוף" שיווקים בסוף 2014. רבים מאותם שיווקים, אגב, התבררו בדיעבד כבלתי ראויים לשיווק, ומועד הגשת ההצעות נדחה בחודשים האחרונים שוב ושוב.

בנוסף, רמ"י משותקת כבר חודשים ארוכים, בין השאר לאור הנבצרות של מנהל המינהל ליברמן החשוד בהפרת אמונים. גם שר הבינוי אורי אריאל, האחראי על רמ"י, היה עסוק ברבעון הראשון בעיקר בענייני הבחירות ובניסיונות להציל את תוכנית הדגל שלו, "מחיר מטרה", שכנראה לא תשרוד את הממשלה הבאה (עד כה שווקו מתחמי במודיעין ובראש העין, עם סיכויי הצלחה מפוקפקים וללא שום השפעה רוחבית על השוק). מעבר לכך, במשרד הבינוי וברמ"י מיקדו בעת האחרונה מאמצים גדולים ומתוקשרים בשיווקים הגרנדיוזיים המתוכננים - פינוי מחנות צה"ל, הסכמי הגג מול הרשויות המקומיות ועוד - מה שככל הנראה בא על חשבון פרסום מכרזים שוטפים.

ההמתנה כעת לשר הבא, שגם יצטרך למנות מנהל חדש לרמ"י, זאת על רקע ההבטחות הגדולות של שר האוצר המיועד משה כחלון לערוך רפורמה מקיפה ברשות וכן האיום של קק"ל להתנתק מהמדינה בקיץ הקרוב (רמ"י מנהלת את קרקעות קק"ל, כ-12% מקרקעות המדינה, באמנה היסטורית שלא חודשה השנה), עלולה להצביע על עוד חודשים ארוכים של שיתוק וקיפאון בשיווקי הקרקע.

וכאמור, קשה שלא לשים לב לדומיננטיות של יהודה ושומרון בכל המכרזים האחרונים. ביישוב אלקנה (צפון) שווקה קרקע ל-156 דירות, בקרית ארבע (גבעת החרסינה) שווקה קרקע ל-102 דירות, באלפי מנשה (גבעת טל) שווקה קרקע ל-78 דירות ובאדם (גבע בנימין) שווקה קרקע ל-60 דירות וכן 54 צמודי קרקע.

שלמה בן אליהו: פקידי האוצר ממשיכים להלך אימים כדי להטיל מסים חדשים

מנכ"ל משרד הבינוי שלמה בן אליהו הגיב בזעם לסקירה השבועית של אגף הכלכלן הראשי באוצר שפורסמה השבוע, שלפיה הורים רכשו ככל הנראה לילדיהם 'דירות להשקעה' בכרמי גת, אף על פי שרבע מדירות המגורים שנרכשו באזור באר שבע נרכשו על ידי בעלי הכנסה של כ-3,000 שקל בחודש וכרבע מהדיעות במחירים דומים על ידי בעלי הכנסה חודשים של 26 אלף שקל. לפי האוצר, אומר בן אליהו, מדובר במשקיעים ויש לשנות את המיסוי.

"זהו ניסיון נוסף של פקידי האוצר לדחוף הצעות חדשות ורעות בתחום מיסוי המקרקעין, שעלולות לזעזע את שוק הנדל"ן בישראל", אמר.

"אין פלא שסקירה שבועית של אנשים באוצר בוחרת 'לגלות' דווקא בעת המו"מ הקואליציוני את ההורים שעוזרים לילדיהם שנישאו לרכוש את דירתם הראשונה ולקרוא להם 'משקיעים' או 'מלביני הון', תוך עיוות של הגדרות המקובלות בשוק הנדל"ן", אמר בן אליהו, "אנשי האוצר חושבים כי לזוגות צעירים במגזר החרדי או במגזר הכללי יש הון עצמי של 300 או 400 אלף שקל? האם בשל העובדה שמשכורתם נמוכה מדובר במשקיעים?".

בן אליהו הוסיף כי "בשבועות האחרונים הופתענו לגלות מקריאה בתקשורת כי בכוונת אגף התקציבים להציע לשר האוצר הנכנס תיקוני מסים בשוק המקרקעין שלא תואמו עמנו ולא נבחנו על ידי הגורמים המקצועיים בממשלה האמונים על שוק הדיור. ניסיון העבר בתחום מלמד כי שינויי מסים תכופים בתחום הנדל"ן יוצרים חוסר יציבות בשוק, מקשים על גיבוש מדיניות ממשלתית עקבית ופוגעים ביכולת השוק לאזן את עצמו".במכתב ששלח בן אליהו למנהל רשות המסים, משה אשר, לפני כשבועיים כתב בן אליהו כי ״אגף התקציבים אינו גורם מקצועי בתחום הדיור ואינו מוסמך לקבוע מדיניות בשוק הדיור״.

באוצר סירבו להגיב על טענותיו של בן אליהו למרות שמשוכנעים כי מכתבו בא בתגובה למכתבו של ניצן על קצב שיווק הקרקעות האיטי. באוצר שורר כעס על בן אליהו ולדברי גורמים במשרד עדיף שמשרד השיכון יעסוק בנושאים שבאחריותו ולא יתערב בסוגיות של מיסוי נדל"ן הנמצאות באחריות האוצר.