ארגוני הסביבה מתנגדים בתוקף להקמת העיר "בת הרים"

רשות מקרקעי ישראל החליטה באוקטובר 2014 לקדם הקמת עיר חדשה שתיקרא "בת הרים" ותכלול את השטח שבהרי ירושלים, בין ירושלים לבית-שמש ■ החברה להגנת הטבע: ההחלטה אינה חוקית, ויש לבטל את התוכניות

הרי ירושלים / צילום: דב גרינבלט
הרי ירושלים / צילום: דב גרינבלט

"ועדת ההרשאות לתכנון" ברשות מקרקעי ישראל החליטה באוקטובר 2014 לקדם "תכנון שלדי" לעיר חדשה שתוקם בהרי ירושלים, בשטח שבין ירושלים ובית שמש וכולל בין היתר את צור הדסה ומבוא בית"ר. העיר החדשה תיקרא "בת הרים". ההחלטה עוררה את זעמם של ארגוני הסביבה, שטוענים כי היא התקבלה בניגוד לחוק ולכן יש לבטל את התוכניות הללו.

במכתב ששלחה "החברה להגנת הטבע" ליועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל, היא טוענת כי היוזמה להקמת "בת הרים" נדחתה בעבר מספר פעמים ולא נכללה במסגרת תמ"א/ 35 ובתממ/ 30/1 בטענה כי מוסדות התכנון לא ראו מקום ליוזמות אלו במסגרת פתרונות הדיור המוצעים לאזור ירושלים.

במכתב, החברה להגנת הטבע מצטטת את ההחלטה של המועצה הארצית מ-2007 לדחות את היוזמות הללו: "בהסתמך על המידע שהוצג בפני המועצה הארצית ועל סמך מכלול השיקולים שהועלו בדיון ובכללם שיקולים כלכליים, חברתיים, דמוגרפים וסביבתיים, רואה המועצה הארצית חשיבות בהעברת מסר של התמקדות בריקמה העירונית הקיימת על פני הרחבת שטחי פיתוח מערבה", לשון ההחלטה.

בנוסף, החברה להגנת הטבע טוענת כי "ספק כבד מלווה גם את שאלת סמכותה של רמ"י ליזום תכנון שכזה", זאת מאחר שבמסגרת הרפורמה שביצעה הממשלה במנהל מקרקעי ישראל, הוצאה מידיו פעילות התכנון.

ביום ראשון הקרוב רשות מקרקעי ישראל תקיים דיון בעניין תוכניות הבנייה בהרי ירושלים. וקראת הדיון, פנה גם מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד לפלר, לשר הפנים ולמנכ"ל המשרד, בבקשה לפעול מיידית לביטול היוזמות. "הרחבת ירושלים מערבה, על ידי פיתוח מנותק גיאוגרפית מהעיר, תצריך השקעה אדירה בתשתיות, תוביל לפגיעה בשטחים פתוחים ערכיים ובציבור הירושלמי", כתב פלר. "הרחבה זו אינה נכונה ומנוגדת למגמות אותן מובילה ממשלת ישראל בתקופה האחרונה. לאור היתרונות הברורים של חיזוק הערים על פני ביזורן... אני קורא לכם לפעול מיידית לביטול היוזמות המקודמות בצורה לא מחושבת במערב העיר".