עקב חשיפת "גלובס": המבקר יבדוק הוצאות הרשות השנייה

בעקבות פנייה של גורמים שונים הוחלט על בחינה ראשונית של הסוגייה ■ על-פי הנתונים, הרשות השנייה הוציאה ב-2014 מיליוני שקלים על מסעדות, כיבודים, נסיעות במוניות וטיסות לחו"ל

יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור
יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, החל בבדיקה של הוצאות הרשות השנייה בשנת 2014, בעקבות חשיפת "גלובס" בנושא השבוע. בעקבות פנייה של גורמים שונים, ובהם תנועת אומ"ץ, הוחלט על בחינה ראשונית של הסוגייה, ובימים הקרובים יוחלט באיזה היקף להתייחס לנושא במסגרת הדוח המיוחד שמכין בימים אלה משרד המבקר.

על-פי הנתונים, שהושגו באמצעות התנועה לחופש המידע, הרשות השנייה, הממומנת מכספי זכייניות הטלוויזיה והרדיו המסחריים, הוציאה ב-2014 מיליוני שקלים על מזון ממסעדות, כיבודים, נסיעות במוניות, טיסות לחו"ל והוצאות לסרטים בהפקתה. זאת בעוד זכייניות הטלוויזיה עצמן ספגו מהלומה כלכלית קשה ב-2014 בשל מבצע "צוק איתן".

מהנתונים עולה כי מנהלי ועובדי הרשות השנייה הזמינו בעבורם ובעבור חברי מועצת הרשות השנייה ואורחיהם מזון בסכום כולל של 450,254 שקל. הסכום כולל הזמנת מזון תדירה ויומית ממסעדות בירושלים כמו "יהודה ושרלי", מסעדת בשרים עממית, שההוצאות המזון השנתיות של עובדי הרשות בה הגיעו ללא פחות מ-143,488 שקל.

מסעדות אחרות שהזמינו מהן היו מסעדת "סבתא סנדוויץ'" - 37,260 שקל, בורגרס בר - 28,020 שקל; ואנשי הרשות אפילו הצליחו להגיע לסכום של 21,480 שקל בקנייה ברשת הפלאפל "4 טעמים".

על כל ההוצאות האלה, ועל אחרות, מציינת הרשות כי מדובר ב"ארוחות עובדים". אך לצד המזון שהזמינו עובדי הגוף הרגולטורי, הרשות השנייה מקפידה גם להשביע את תיאבונם של חברי מועצת הרשות השנייה. תחת הסעיף "כיבודים", שמשמעותו העיקרית היא כיבוד לישיבות מועצת הרשות השבועיות, ישנן הוצאות במאות אלפי שקלים.

כך למשל בעבור כיבוד, שמשמש גם אירועים של הרשות השנייה, נרשמה הוצאה של 72,758 שקל ברשת שופרסל, ובמקביל 37,337 שקל בחברה בשם אספרסו אמריקה. גם חברת בל ג.י.י.ר קיבלה הזמנה לכיבוד בעבור ישיבות בסכום שהגיע ל-7,000 שקל. לפאוזה שירותי קפה שילמה הרשות השנייה 3,526 שקל בעבור פולי קפה.

למרות שבמשרדי הרשות השנייה בירושלים יש חדר ישיבות שאמור לאכלס את ישיבות המועצה ומפגשיה, רק חלק מועט מהן נערכות בבירה. כך, הרשות משלמת מדי שנה כ-30 אלף שקל לבית ציוני אמריקה בתל-אביב, על מנת לעשות שימוש בחדר הישיבות שבתחומו, ו-10,620 לכפר המכבייה בעבור אותו שימוש. 4,099 שקל נוספות שולמו למלון "מצפה ירושלים" שבעיר ירושלים - בעבור שימוש בחדר הישיבות שלו וכמובן בעבור ארוחה.

תקציב הרשות השנייה לא אושר מאז 2012, למרות קיצוצים מסיביים שנערכו בגוף הרגולטורי בשנה שעברה. לאחר שהוצג תקציב בגובה 37 מיליון שקל לאוצר, שם ביקשו לערוץ סדרת קיצוצים נוספת שתוריד הסכום ל-30 מיליון שקל. כעת התקציב דרוש את אישור מועצת הרשות.