האג'נדה של ישראל באו"ם: לא רק פלסטינים, גם מילת נשים

מאמץ לנתץ את הנטייה הגלובלית להגדיר את ישראל רק בהקשרי הסכסוך עם הפלסטינים ומלחמת המילים עם איראן ■ שגריר ישראל יוצא נגד נישואי ילדות בנות 9 וקורא לבנות עולם שבו "כל אדם זוכה בכבוד שמגיע לו"

מה הדימוי של הפעילות הישראלית באו"ם? מחיפוש שטחי ברשת אפשר להתרשם ששגרירות ישראל במרכז הארגון בניו-יורק היא מפקדה לניהול מלחמת חורמה דיפלומטית נגד הפלסטינים ולהשחרת פני משטר האיתאללות בטהראן ושלוחותיו בלבנון ובעזה. הקובלנות למועצת הביטחון על ירי קסאמים בדרום או התגרויות של חיזבאללה בצפון יוצאות מהמטה הישראלי בצרורות. הנאומים המושחזים התכופים של השגריר רון פרושאור נגד מקבלי החלטות בעולם הערבי מצליחים להגחיך את מטרותיהם. אך זה לא הכל.

הלוחמה הדיפלומטית הזו היא אולי לחם חוקה של המשלחת, אבל היא רחוקה מלמלא את כל מסגרת פעילותה. במקביל לה, עושה השגרירות מאמץ מודגש לנתץ את הנטיה הגלובלית להגדיר את ישראל רק בהקשרי הסכסוך עם הפלסטינים ומלחמת המילים עם טהראן. החשיבה המנחה היא, שישראל היא מדינה ככל המדינות וככזו היא שואפת להיות חלק ממשפחת האומות ולתרום תרומה לשיפור המשפחה. וכך, למשל, במארס השתתפה ישראל באירוע גדול של או"ם על העצמת נשים וערכה כנס שהוקדש לחינוך ככלי להשגת מטרה זו.

השבוע נאם השגריר פרושאור בכנס של ועדת או"ם לאוכלוסיה ופיתוח (Commission on Population and development, או CPD), גוף שעוסק בנושאי ילודה, מגמות גלובליות של גידול האוכלוסיה ומעמד האשה, בעיקר בעולם המתפתח. לכאורה, זה נושא שרחוק מסדר היום הדיפלומטי של ישראל, אבל אל תאמרו זאת בנוכחות אנשי מש"ב, סוכנות הסיוע הבינלאומית של ישראל שפועלת בעיקר בעולם השלישי ושהכשירה כמעט 270 אלף בעלי מקצוע ב-132 מדינות, אף לא אחת מהן חברה ב-OECD. אמת, המטרה העיקרית בהקמת מש"ב, ב-1957, היתה לטפח יחסי ידידות עם מדינות באפריקה ובאסיה, בתקווה שיחסים אלה יישחקו מעט את חומת בידודה של בזירה הבינלאומית באותה תקופה. אבל מתוך שלא לשמה באה לשמה, והסיוע ההומניטרי של ישראל, באמצעות מש"ב ומסגרות אחרות, נחשב באו"ם כאחד מכלי הפיתוח היעילים ביותר בעולם השלישי.

בנאומו שם פרושאור דגש על כבוד האדם. הוא ציין את השיר "כבוד" (Respect), של זמרת הנשמה אריתה פרנקלין וציטט שורה ממנו: R-E-S-P-E-C-T, find out what it means to me. "השיר הוא המנון לכל אדם שאי פעם הרגיש שהוא מופלה או חש שכבודו נרמס", אמר השגריר. "כל בני האדם ראויים לכבוד. כאשר אנו מחזקים את הפרט, אנו מחזקים חברה שלמה".

הוא הדגיש: "גם היום, נמנעת מנשים רבות בעולם הזכות לקבל החלטות על חייהן. כמעט 39 אלף ילדות, חלקן בנות שמונה או תשע, נישאות בכל יום. במילים אחרות: מדי שתי שניות נישאת ילדה במקום כלשהו. עד שאסיים את הנאום הזה, יתחתנו עוד 150 ילדות קטנות".

"במקרים רבים מדי, ניצבות נשים לפני מחסומים בדרך להגשמת יעדיהן והתוצאה היא, שהחברה שבה הן חיות סובלת מעוני חמור", אמר פרושאור.

לדבריו, ישראל מאמינה שאף מדינה בעולם אינה צריכה להתמודד עם אתגרי פיתוח לבדה. זה יותר מ-50 שנה שולחת ישראל מדענים, רופאים, מהנדסים, מורים ומומחים לחקלאות כדי לשתף מדינות אחרות בידע ובניסיון שלה, במסגרת מש"ב. ישראל מובילה בפיתוחים בתחום הבריאות, שמשפיעים על חיי מיליונים ברחבי תבל. היא המדינה המובילה בפיתוח מכשירים רפואיים לנפש, ותוחלת החיים בה מדורגת במקום הרביעי בקרב מדינות OECD.

1.8 מיליארד ילדים וצעירים בעולם

לקראת הכנס, פרסמה הוועדה לאוכלוסיה ופיתוח של או"ם כמה עובדות על האתגרים האדירים שניצבים לפני או"ם בעולם המתפתח:

בעולם חיים עתה כ-1.8 מיליארד ילדים וצעירים, בין הגילים 10-24. זו הקבוצה הגדולה ביותר של בני גיל זה שחיה אי פעם בעולם. רבים מהם מרוכזים במדינות מתפתחות. ב-48 המדינות הפחות מפותחות בעולם ילדים ונערים מהווים את רוב האוכלוסיה.

שיעור התמותה במהלך לידה של נשים במדינות מדרום למדבר סהרה, באפריקה, דומה לזה של נשים באנגליה במאה ה-19. במילים אחרות: על כל 100 אלף תינוקות שנולדים במדינות מדרום לסהרה, מתות 510 נשים. בעולם כולו, כ-800 נשים מתות מדי יום מסיבות שקשורות בהריונן.

225 מיליון נשים במדינות מתפתחות רוצות להימנע מהריון, אך אינן משתמשות באמצעי מניעה מודרניים. עשרות מיליוני נשים אינן מקבלות טיפול בסיסי במהלך ההריון או הלידה.

שיעור המוות מאיידס ירד ב-35% מאז 2005, אך בקרב נערים מתבגרים בעולם השלישי מסתמנת עליה בשיעור המוות ממחלה זו.

אם תימשך המגמה הנוכחית, כ-15 מיליון נערות בין הגילים 15-19 יפלו קרבן למילת נשים (כריתת הדגדגן) מעתה ועד 2030.

מספר המהגרים בעולם גדול עתה יותר מאי פעם. ב-2013, 232 מיליון אנשים נחשבו כמהגרים ממדינה למדינה, בהשוואה ל-175 מיליון ב-2000.

למעלה ממחצית אוכלוסי תבל חיה עתה בערים - השיעור הגבוה ביותר אי פעם וגל האורבניזציה הגדול ביותר בהיסטוריה ישטוף את העולם עוד שנים רבות.