"כמה מהרעיונות הגדולים הבאים יגיעו מתיכוניסטים"

מיכאל מטיאס, בן 19, שאירגן בהצלחה האקתון לתיכוניסטים בעמק הסיליקון, מביא את הבשורה גם לישראל

אם תלמידי תיכון יקימו את ענקית הטכנולוגיה הבאה? מיכאל מטיאס מאמין שזה אפשרי. מטיאס, בנו של פרופ' יוסי מטיאס, מנהל מרכז הפיתוח של גוגל בישראל וסגן נשיא להנדסה בגוגל העולמית, שבשבוע שעבר התגייס לצה"ל, יזם לאחרונה תחרות האקתון עבור תלמידי תיכון בעמק הסיליקון והעתיק את ההצלחה גם לג'מייקה ובעוד חודשיים יביא את הבשורה גם לישראל ולהודו.

מטיאס חי בצעירותו בפאלו אלטו וחזר לישראל בעקבות עבודתו של אביו בגוגל. אך מאז הוא שהה לא מעט בעמק הסיליקון, סופג את עולם הסטארט-אפים לאחר קורס יזמות שעבר ב-MIT והתמחות שעבר אצל פרופ' דן אריאלי. שם, הרחק מישראל, הוא ראה את הצורך לתת במה דווקא לצעירים. "הלכתי לדי הרבה האקתונים בפאלו אלטו וראיתי ששיעור הצעירים הוא יחסית נמוך. על כל 20 סטודנטים, היה תלמיד תיכון אחד. זה היה מוזר כי אני ידעתי על הרבה תלמידים שמפתחים ורצו להגיע", מספר מטיאס.

כך נולד הרעיון ל-Hacking Generation Y. עם חסויות של חברות כמו גוגל, MIT ואינטל הוא אסף תוך שבועיים מועמדויות של 1,200 תיכוניסטים ברחבי העולם, כשלבסוף הגיעו 450 להאקתון עצמו - 150 מהם הוטסו על חשבון המארגנים. מתוך ה-150, 30 אף הגיעו מחוץ לרחבי ארה"ב -גוואטמלה, פורטו ריקו, הודו, ישראל, גרמניה ובריטניה.

"במשך חודשיים - מהרגע שהרעיון עלה ועד ההאקתון עצמו הייתי במשרד משש בבוקר ועד ארבע בבוקר, כשהלכתי לשעתיים הביתה כדי לישון", מספר מטיאס. אבל נראה שההשקעה הייתה שווה את זה. "בדמו דיי הייתה קבוצה של נערים שלקחה את משקפי המציאות הווירטואלית Oculus Rift וחיברו להם כסא גלגלים וכך אפשרו לבעלי מוגבלויות להרגיש כאילו הם הולכים בתוך עולם וירטואלי שבו יכלו לשחק משחקים", מספר מטיאס, "צוות אחר יצר מעין פלטפורמת היכרויות שבמסגרתה בנים ובנות משחקים מול המחשב ולפי התוצאות של כל אחד מהם מבצעים התאמה לבני זוג".

מטיאס עצמו הקים סטארט-אפ בשם AnyMeal, שמאפשר לסווג תפריטים של מסעדות לפי דיאטה אישית - ללא סוכר, ללא גלוטן וכו'. מטיאס ושותפיו הצעירים לסטארט-אפ עמדו לגייס כסף ממשקיעים, אבל החליטו לבסוף לפרק את החבילה.

ההאקתון בישראל ייערך ב-12-13 ביולי ועל-פי מטיאס, הצפי הוא ל-1,000-1,500 תיכוניסטים, כולל אפשרות שיגיעו צעירים גם מחוץ לישראל. הפרסים הצפויים לשלושת המקומות הראשונים הם 15-20 אלף שקל, לצד טיסה לעמק הסיליקון ומפגש עם בכירי תעשיית הטכנולוגיה.

על השאלה איך צעירים בני 15-16 יודעים לפתח פתרונות שצריך בעולם האמיתי, זה שמחוץ לכותלי התיכון שבו הם לומדים, אומר מטיאס שהעולם השתנה. "למרות שהתיכוניסטים עדיין לא מספיק מבוגרים ולא מכירים אישית בעיות מהחיים, הם מאוד מחוברים. היום בגיל מאוד צעיר אתה לומד לתכנת ויכול להבין טוב מאוד מה צריך לפתור ואיך", הוא אומר.

"אנשים כמו ביל גייטס או מארק צוקרברג הקימו את החברות שלהן בזמן שהיו סטודנטים. אם היו להם הכלים שיש היום, אני מאמין שהם היו יכולים לפתח את הרעיונות שלהם כבר בתיכון. כמה מהרעיונות הגדולים הבאים יגיעו מתיכוניסטים", הוא מסכם ומקווה לראות את אחד מהם נוצר בהאקתון שייערך בישראל בעוד חודשיים.

שותפו של מטיאס הוא יונתן אורן, תלמיד תיכון ישראלי מפאלו אלטו, שהתקבל ללימודים במדעי המחשב באוניברסיטת סטנפורד. אורן בילה לצידו של מטיאס בהקמת מיזם ההאקתון לצעירים.