גאלופ: ישראל בעשיריה המובילה של המדינות החילוניות ביותר

ישראל בעשיריה המובילה של המדינות החילוניות ביותר ■ 57% הגדירו עצמם לא דתיים, 30% רואים עצמם דתיים ו-8% - אתאיסטים ■ ארבע המדינות הכי פחות דתיות – סין (61% אתאיסטים), יפן, שוודיה וצ'כיה

הכותל המערבי ירושלים תפילות יום כיפור דתיים שופר / צלם: בלומברג
הכותל המערבי ירושלים תפילות יום כיפור דתיים שופר / צלם: בלומברג

ישראל נמצאת בעשיריה המובילה של המדינות החילוניות ביותר בעולם. כמעט שני שלישים מאוכלוסייתה מגדירים עצמם "לא דתיים" או "אתאיסטים". כך עולה מסקר של גאלופ אינטרנשנל ושל WIN, רשת גלובלית של חברות לחקר שווקים.

בסקר, שנערך ב-65 מדינות, במדגם מצרפי של 63,898 בני אדם, התבקשו הנשאלים להשיב על השאלה הבאה: בין אם אתה מבקר בבית-תפילה כלשהו ובין אם לאו, האם היית מגדיר את עצמך "דתי", "לא דתי" או "אתאיסט"? בישראל, השיבו 57% מהנסקרים שהם רואים עצמם "לא דתיים"; 8% אמרו שהם "אתאיסטים"; 30% הגדירו עצמם "דתים" ו-5% לא השיבו או אמרו שאינם יודעים. נתונים אלה - 65% לא דתיים ואתאיסטים - מציבים את ישראל במקום השמיני ברשימת המדינות הכי פחות דתיות בעולם.

לעומת זאת, ב"שטחים הפלסטיניים" (עורכי הסקר אינם מציינים האם הוא נערך גם בעזה או רק בשטחי הרשות הפלסטינית), 75% מהנשאלים הגדירו עצמם "דתיים"; 18% אמרו שהם "לא דתיים" ו-1% ראו עצמם כ"אתאיסטים". 5% אמרו שאינם יודעים או לא השיבו.

על פי הנתונים, ישראל חילונית יותר ממדינות כגרמניה (59% לא דתיים ואתאיסטים), אוסטרליה (58%), שווייץ (58%) וארה"ב (39%).

מהסקר עולה שישראל היא חריג באזור הגיאוגרפי שלה. 82% מהתושבים במדינות המזה"ת שנסקרו רואים עצמם דתיים. אזור המזה"ת וצפון אפריקה הוא האזור הדתי ביותר בעולם. בכל אופן, עורכי הסקר דילגו על כמה מדינות משמעותיות במזה"ת ובמפרץ הפרסי שהיו מעלות, ללא ספק, את שיעור הדתיים שבו, ובכללן, סעודיה, מצרים, איראן, סוריה ועיראק. שיעור הדתיים באפריקה הוא 86%. לעומת זאת, במערב אירופה, בערך כמחצית מתושבי המדינות שם מגדירים עצמם כלא דתיים או אתאיסטים.

התמונה הגלובלית: 63% מאוכלוסי תבל רואים עצמם דתיים; 22% אמרו שהם חילונים; 11% הגדירו עצמם אתאיסטים.

המדינה החילונית ביותר בעולם היא סין: 61% מתושביה הגדירו עצמם כאתאיסטים; 7% אמרו שהם חילונים ורק 7% אמרו שהם דתיים. קונפוציאניזם, בודהיזם וטאואיזם, שהיו המסד הרוחני של סין, פינו את מקומם לחומרנות גורפת. (בסקר גלובלי אחר, מ-2013, הסכימו 71% מהסינים עם האמירה: "אני מודד את הצלחתי באמצעות הדברים שבבעלותי", יותר מאשר בכל 20 המדינות האחרות שתושביהן נסקרו).

מתחת לסין, בעשיריה המובילה של המדינות החילוניות ביותר נמצאות (בסדר יורד) יפן, שוודיה, צ'כיה, הולנד, הונג-קונג, בריטניה, ישראל, וייטנאם וגרמניה.

המדינה הדתית ביותר בעולם היא תאילנד: 94% מהנשאלים שם הצהירו שהם דתיים. רק 1% הגדירו עצמם לא דתיים ו-1% זיהו עצמם כאתאיסטים. מתחת לתאילנד, בעשיריה המובילה של המדינות הדתיות ביותר נמצאות (בסדר יורד) ארמניה, בנגלה-דש, גיאורגיה, מרוקו, פיג'י, דרום-אפריקה, אלג'יריה, קניה ומקדוניה (בכולן שיעור הדתים הוא 88% או גבוה יותר).

מהנתונים עולה עוד, כי צעירים (בני 34 או פחות) נוטים להיות דתיים יותר מאשר קבוצות גיל מבוגרות יותר; בעלי השכלה נמוכה הם הדתיים ביותר (אך דתיים בכל רמות השכלה הם הפלח הגדול ביותר); בקרב בעלי הכנסות בינוניות-גבוהות וגבוהות, פחות מ-50% מגדירים עצמם דתיים, אך בקרב בעלי הכנסות נמוכות, 70% רואים עצמם ככאלה.