מסתמן: כך תיראה הממשלה ה-34 של ישראל

שרים מכהנים רבים צפויים להישאר בתפקידיהם, כמו יעלון, ליברמן, לנדבר, כץ - ואולי גם בנט ■ כחלון יהיה שר האוצר, גלנט שר השיכון ■ איילת שקד צפויה לקבל את תיק התרבות והספורט, אורי אריאל את החקלאות

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

החגים מאחורינו, המו"מ הקואליציוני נכנס לישורת האחרונה - ונראה שכך תיראה הממשלה הבאה של ישראל: בשבועות האחרונים, מאז קיבל נתניהו את המנדט מהנשיא להקים את הממשלה בפעם הרביעית, חלה התקדמות במגעים בינו לבין ראשי המפלגות שעתידות לכהן בממשלה הבאה. עד כה - התמונה נראית כך, ונראה שאלה יהיו התפקידים בממשלה ה-34.

התפקיד הראשון שחולק, ואפילו עוד לפני הבחירות, היה ליו"ר כולנו, משה כחלון, שיהיה שר האוצר הבא. הוא אפילו כבר החל לעבוד עוד בטרם נכנס לתפקיד, ונפגש עם ראשי אגף התקציבים על מנת להכין תקציב דו-שנתי שבו יתוקצבו הרפורמות בדיור, בבנקאות ויישום מסקנות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני.

בנוסף לכחלון, ימונה ח"כ יואב גלנט לתפקיד שר השיכון והבינוי. משרד הגנת הסביבה שדרשו בתחילה ב"כולנו", ככל הנראה יופקד בידי שר חיצוני. כחלון יקבל לידיו גם את הסמכויות על מנהל התכנון שבמשרד הפנים - מה שלא יותיר הרבה לאריה דרעי, יו"ר ש"ס, במשרד אליו הוא צפוי לחזור אחרי יותר מ-20 שנה.

דרעי הוא למעשה "הפגוע התורן" במשא-ומתן, לאחר שהתברר כי פניו לא למשרד התחבורה עתיר התקציבים, אלא ל"משרד פנים מקוצץ". דרעי צפוי לקבל פיצוי כלשהו בתמורה לוויתור הזה. מחלוקת עיקרית במו"מ הקואליציוני עדיין נסובה סביב משרד הדתות - בין ש"ס לבין הבית היהודי, אולם ההערכה היא שש"ס תקבל את התיק.

עד לשלב זה, קווי היסוד בין המפלגות השונות סוכמו - וההסכמים עם מפלגתו של כחלון ויהדות התורה, שתחזיק בתיק הבריאות ובוועדת הכספים, כבר מוכנים לחתימה. בתחילת השבוע הבא יעסוק נתניהו בחלוקת התיקים - בין היתר גם לרבים מחברי מפלגתו המצפים לשדרוג או להתמנות לשרים לראשונה.

גורם בכיר במערכת הפוליטית מוסר כי רבים מהח"כים מעדיפים שלא להתמנות לתפקיד שר המשפטים - זאת לאור הסתבכויות קודמות של פוליטיקאים שכיהנו בתיק הזה כמו חיים רמון ויעקב נאמן. הקרב ניטש דווקא על תיק אחר, שבתחילה לא היה מבוקש כלל: תיק החינוך. ההערכה היא שלתפקיד ימונו גלעד ארדן או יובל שטייניץ.

ישראל כץ צפוי להישאר במשרד התחבורה, וכמוהו גם יעלון בביטחון, ליברמן במשרד החוץ - וסופה לנדבר במשרד הקליטה. מסתמן שגם נפתלי בנט יישאר במשרד הכלכלה, ויקבל לידיו גם את התיק לעניינים אסטרטגיים. איילת שקד צפויה להתמנות לשרת התרבות והספורט, ואורי אריאל יהיה שר החקלאות.