אנליסטים מסמנים את התחום הבא שיהפוך ל"בום כלכלי"

יפן מתכננת לסגור תחנות כוח מזהמות בהיקף של כ-2.4 ג'יגהוואט עד חודש מארס 2016 ולעבור להפקת אנרגיה מתחדשת

אנרגיה סולארית / צלם: רויטרס
אנרגיה סולארית / צלם: רויטרס

יפן, שעדיין מתאוששת מהאסון הגדול בפוקושימה, מכבה לאט-לאט את תחנות הכוח שלה הפועלות על נפט, פחם או גז טבעי, ועוברת לאנרגיות חלופיות ובעיקר - אנרגיה סולארית.

הפקת אנרגיה מהשמש תהפוך לרווחית ביפן ככל הנראה כבר במהלך הרבעון הנוכחי, כך לפי "הארגון לאנרגיות מתחדשות ביפן" (Japan Renewable Energy Foundation). בכך מפיקי האנרגיה הסולארית ישתחררו מהצורך בקבלת סובסידיה ממשלתית ויצטרפו למדינות G7 אחרות בהן הטכנולוגיה הזאת הפכה לכלכלית.

יפן היא כיום אחד מ-4 השווקים הגדולים בעולם בתחום ההשקעות באנרגיה סולארית, וההשקעות השנתיות בתחום זה במדינת האיים מוערכות במיליארדי דולרים.

יפן מתכננת לסגור תחנות כוח מזהמות בהיקף של כ-2.4 ג'יגהוואט עד חודש מארס 2016 ולעבור להפקת אנרגיה מתחדשת. מאז 2011 יפן סגרה את 43 הכורים הגרעיניים שלה והפקת חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות שילשה את עצמה לכ-25 ג'יגהוואט, כשאנרגיה סולארית מהווה כ-80% מכך.

אנליסטים מציינים כי צניחה במחירי הפאנלים הסולאריים ובמקביל שיפור ביעילות שלהם הפכו אותם לכלכליים. "כמו שהפקת נפט וגז מפצלי שמן שינתה לגמרי את תעשיית הנפט והאנרגיה המסורתית, כך האנרגיה הסולארית נמצאת על סף שינוי מאוד משמעותי בתעשיית האנרגיה התחליפית", אומר ווד מקנזי, יועץ בתחום.

ענקית האנרגיה אקסון מוביל מעריכה שהפקת חשמל באמצעות אנרגיה סולארית צפויה לזנק בשיעור של פי 20 עד שנת 2040.

ביפן, מחיר הפקת חשמל סולארית צנח ביותר מ-50% מאז 2010 לרמה של כ-25 סנט לקילווואט-שעה, דומה למחיר הפקת חשמל באנרגיות מסורתיות. מקנזי מעריך שהמחיר ימשיך לרדת "ביחד עם המשך ההתייעלות והשיפור בפאנלים".

בסין הפקת חשמל מאנרגיה סולארית עמדה ב-2014 על כ-26.52 ג'יגהוואט, פחות מ-2% מסך הפקת החשמל במדינה ובמדינות אחרות באסיה המצב דומה כך שהשוק הזה עדיין נמצא בחיתוליו.