חברות היי-טק ישראליות גייסו כמיליארד דולר ברבעון הראשון

סקר IVC-KPMG: מדובר ברבעון השני בטיבו בעשור האחרון מבחינת גיוסים ■ חברות אינטרנט גייסו ברבעון החולף סכום שיא של 343 מיליון דולר ■ הגיוס הממוצע: 9.1 מיליון דולר

סטארט אפ  הון סיכון הייטק כבלים בינארי /  צלם:   thinkstock
סטארט אפ הון סיכון הייטק כבלים בינארי / צלם: thinkstock

ההון סיכון הישראלי ממשיך לשגשג: ברבעון הראשון של שנת 2015 גייסו 166 חברות היי-טק כמיליארד דולר (994 מיליון). כך עולה מנתונים שאספו חברת המחקר IVC ומשרד רואי החשבון KPMG‏ סומך חייקין.

הרבעון הראשון של השנה הוא הרבעון השני בטיבו בעשור האחרון. נציין כי מדובר בירידה של כ-10% ביחס לרבעון האחרון של שנת 2014, שהיה הרבעון הטוב ביותר בכל הזמנים. ברבעון האחרון אשתקד גייסו 184 חברות סכום מצרפי של כ-1.1 מיליארד דולר.

מי שמחפש אינדיקציה לכך שההיי-טק הישראלי נמצא באחת התקופות המוצלחות בתולדותיו מוזמן להשוות את הרבעון הראשון של השנה לרבעון הראשון אשתקד. בשנת 2014 הושקעו 673 מיליון דולר "בלבד" ב-160 חברות ואילו בשלושת החודשים הראשונים של 2015 זינק הסכום ב-48%.

נתון נוסף שמצביע על הגאות הוא ההיקף הממוצע של סבב גיוס ראשון. הסכום הזה עמד על 6 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, בדומה לרבעון האחרון אשתקד ובהשוואה ל-4.2 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2014. אם בוחנים את ההיקף של גיוס ממוצע (שאינו בהכרח סבב ראשון) רואים שהסבב הממוצע הסתכם ב-9.1 מיליון דולר, זאת לעומת 7.7 מיליון דולר ו-6.1 מיליון דולר, שהושקעו ברבעון הקודם וברבעון הרביעי של 2014, בהתאמה.

עופר סלע, שותף היי-טק ב-KPMG סומך חייקין התייחס לממצאים ואמר כי: "נתוני הרבעון הראשון של 2015 מראים כי רמת ההשקעות שמופנות לחברות ישראליות הולכת ועולה. המגמה שהתחילה כבר ב-2014, נתמכת בתוצאות עסקיות משופרות של חברות מגובות הון סיכון בישראל. עם זאת, עליית הערך מהשבחת חברות הפורטפוליו ומהתשואה על ההשקעות בחברות אלו מתרכזת בעיקרה אצל משקיעים זרים, בשל העובדה שהמשקיעים המוסדיים בישראל, והציבור הישראלי דרכם, לא משתתפים ברמה מספקת בהשקעות הון סיכון".

קובי שימנה, מנכ"ל חברת המחקר IVC, הוסיף כי "העלייה שאנחנו רואים בנתוני הגיוסים של חברות היי-טק היא לא מקרית, ומשקפת בצורה ישירה את מגמת העלייה בהשקעות בחברות בצמיחה ושווי העסקאות לחברות בשלבים מתקדמים".

רוב הכסף מגופים זרים

איך התפלגו גיוסי ההון ברבעון הראשון של שנת 2015? התחום שגרף את רוב הכסף בתקופה האמורה הוא סקטור האינטרנט, שהשלים רבעון שיא. בתקופה האמורה גייסו 44 חברות סכום מצרפי של 343 מיליון דולר, כ-35% מכלל הכסף. במקום השני ניתן למצוא את סקטור מדעי החיים (22%) ואחריו נמצא תחום התוכנה שגרף 19% מההון הכולל.

מי שהזרימו את רוב הכסף להיי-טק הישראלי הם דווקא גופים זרים. קרנות הון סיכון ישראליות השקיעו ברבעון החולף 180 מיליון דולר, שהם 18% מכלל הסכום. הקרנות הישראליות הציגו קיטון קל ביחס לרבעון האחרון של שנת 2014 (שבו השקיעו 17% מכלל ההון), אך רשמו זינוק של 80% בהשוואה לרבעון הראשון אשתקד שבו השקיעו 100 מיליון דולר, שהיוו 15% מכלל ההון.

קובי שימנה מ-IVC התייחס לשגשוג של חברות אינטרנט ואמר כי "אם עד לפני שנה היינו רגילים לראות סבב ממוצע של כ-3 עד 4 מיליון דולר בחברת אינטרנט, ברבעונים האחרונים אנחנו רואים עלייה בגובה העסקה הממוצעת. זה בולט עוד יותר בעסקאות של חברות אינטרנט בשלבי צמיחה, כשהעסקה הממוצעת זינקה משישה מיליון דולרים עד לפני כשנה עד ל-16.3 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה.

"עסקאות ענק כמו הסבב של טאבולה או ההשקעה בקוויקסי, שהובילה עליבאבא, אחראיות לזינוק ברבעון האחרון, אבל הניתוח שלנו מראה שלא מדובר באירועים נקודתיים וחד פעמיים, כי אם במגמה שמלווה את הסקטור, וזאת במקביל לעלייה גם במספר ההשקעות בחברות בשלבים מקדימים. אלה הן במידה רבה מגמות שמזינות אחת את השניה - הגידול במספר חברות האינטרנט הצומחות, מושך עוד יזמים ומשקיעים לסקטור. אנחנו מאמינים שהצלחות הסקטור יביאו להמשך הגידול בהיקף העסקאות בצמיחה, בד בבד עם עלייה נוספת בהשקעות בסטארט-אפים צעירים בתחום, שסבל עד הרבעון האחרון מירידה בהיקף השקעות הסיד".

מגמה נוספת שעליה מצביע סקר IVC-KPMG היא הגידול בעסקאות גדולות - שהיקפן עומד על 20 מיליון דולר או יותר. ברבעון הראשון של 2015 בוצעו 16 עסקאות כאלה, אשר גרפו 55% מכלל ההשקעות - נתוני שיא. נציין כי ברבעון האחרון של 2014 בוצעו 13 עסקאות גדולות (שריכזו 42% מכלל הגיוסים) וברבעון המקביל אשתקד בוצעו רק 6 עסקאות של יותר מ-20 מיליון דולר (27% מההון).

קטר ההיי-טק צובר תאוצה
 קטר ההיי-טק צובר תאוצה