ניר גלעד לא ישתתף בסיור של החשכ"לית במתקני כיל

על-פי גורמים בכיל, הסיבה היא מערכת יחסים עכורה בין השניים ■ כיל: "יש חשיבות גדולה בביקור המשלחת, היו"ר ישתתף בדיון בסוף הסיור"

החלטה שהתגבשה בכיל-החברה לישראל: יו"ר כיל ניר גלעד לא ישתתף בסיור במתקני כיל שיערוך צוות הנכסים ממשרד החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו ביום רביעי הבא. כך על פי גורמים בחברה. הסיבה, על פי אותם גורמים, היא מערכת היחסים העכורה בין השניים. עם זאת, אפשר שנוכח חשיפת העניין, כיל מודיעה ל"גלובס" כי גלעד יארח את עבאדי לארוחת צהריים.

ההערכה היא שזהו ניסיון לשדר לשר האוצר הנכנס משה כחלון שמכלול העימותים בין הקונצרן בשליטת עידן עופר לבין האוצר ומשרד ראש הממשלה, שהגיע לקיצוניות מופגנת כנגד נתניהו בשבועות שקדמו לבחירות האחרונות - נובע כולו מעניין אישי של יחסים עכורים בין גלעד לעבאדי בויאנג'ו, ולא ממחלוקות ענייניות שבאו להגן האינטרס הציבורי.

זהו עוד פרק ב"תסמונת כחלון", שמרעידה במעט את המשק לקראת כניסתו למשרד האוצר. הבנקאים כבר הביעו דאגתם והזהירו מפני הידרדרות למצב של אי יציבות בנקאית שעלולה לבוא כתוצאה מתוכניות כחלון לרפורמה להגברת התחרות לטובת עסקים קטנים ומשקי בית. אתמול פרסם המרכז לשלטון המקומי תוכנית דיור עצמאית משלו, שקוראת לממשלה החדשה: "תנו לנו לבנות בעצמנו", בתוספת הבטחה להוזלה מיידית של מחירי דיור בכ-25%. גם כאן ההערכה היא שהתוכנית באה כהגנה מול תוכנית הדיור של כחלון, מחשש שזו תפגע בכוחם של ראשי הרשויות.

הכוונה המקורית למניעת מפגש בים המלח בין גלעד לעבאדי לא כללה שינוי בנוהג המקובל על גלעד, פעם חשב כללי באוצר, להיפגש באופן תדיר עם בכירי המשרד. פגישות אלה נמשכות, כמו עשרות רבות של פגישות שהתקיימו בשנים האחרונות שבהן המשרד, תחת השרים יובל שטייניץ ויאיר לפיד, היה מעורב בריסון התנהלות כיל-החברה לישראל. מדובר בפעולות שהחברה לישראל ראתה בהן פגיעה בה: שינוי חוק עידוד השקעות הון, מימון קציר המלח, מיסוי הרווחים הכלואים, הניסיון למכור את השליטה בים המלח לפוטאש הקנדית, בוררות התמלוגים שהחברה מנסה לשנות אותה, ועדת שישינסקי השנייה, הבדיקה שנעשית ממש בימים אלה בעניין זכות המדינה במניית הזהב למנוע פגיעה בנכס הציבורי, וקביעת התנאים הכספיים לסיום הזיכיון בתחילת 2030. מידיעות שפורסמו בחודשים האחרונים התבררו פגישות עם המנכ"לית יעל אנדורן, אנשי אגף התקציבים בראשות אמיר לוי, המשנה לתשתיות אודי אדירי והרפרנטית עדי חרמון ומנהל רשות החברות אורי יוגב.

המלצות הצוות יהוו בסיס להמשך

על הקמת "צוות הנכסים" בראשות החשבת הוחלט בוועדת שישינסקי 2, בהסתמך על שטר הזיכיון במטרה לחשב את ערך הנכסים המוחשיים המשתייכים לבעל הזכיון הנוכחי, שהממשלה תשלם לו עבורם עם סיום החוזה ביניהם, וכן "לגבש המלצות באשר לפעולות הממשלה הנדרשות לקראת תום תקופת הזכיון, ולבחון את אופן הקצאת הזכיות העתידי". ההמלצות יוגשו עד סוף הרבעון הראשון של 2016. הן יהוו בסיס להמשך פעילות המשרד, אפשר שלקראת מכרז בינלאומי למתן זיכיון חדש. החשבת תגיש תחשיביה לשר האוצר כחלון בטרם תסיים את הקדנציה שלה.

תגובת כיל: "הידיעה אינה נכונה. כיל רואה חשיבות גדולה בביקור משלחת החשבת הכללית והיא רואה בביקור הזדמנות להציג את פעילותה ותרומתה. יו"ר כיל יארח את המשלחת לארוחת צהריים וכן גם לדיון מסכם בסוף הסיור; בנוסף, מנכ"ל החברה ומנהלים בכירים נוספים ישתתפו בביקור וילוו את משלחת החשבת".

תגובת אגף החשכ"ל: "הסיור מתוכנן במסגרת תהליכי עבודת המטה הנערכת באגף לקבלת החלטה על נכסי כיל בתום תקופת הזיכיון, כחלק מהמלצות ועדת שישינסקי. האגף איננו קשור לגיבוש רשימת המשתתפים. חשובה נוכחות אלה שיכולים לתת נתונים ולענות לשאלות. כל פעילות האגף והחשבת הם מקצועיים וענייניים, בוודאי שאין בהם כל עניין אישי".