חיים הורביץ: "יו"ר מיילן הוא איש גס-רוח עם אגו עצום"

הורביץ, לשעבר דירקטור בטבע ובנו של אלי הורביץ: "התחרות בינינו עסקית, אבל היה בה גם גוון מאוד אמוציונלי ואישי, אולי גם לאומי" (קורי הוא ממוצא לבנוני)

חיים הורביץ / צילום: יוסי כהן
חיים הורביץ / צילום: יוסי כהן

תקופה סוערת עוברת על טבע ועל השוק התרופות העולמי, ואתמול (ב') היא הגיעה לשיאה עם תשובת הסירוב הבוטה של חברת מיילן להצעה של טבע לרכוש אותה ב-41 מיליארד דולר. חיים הורביץ, לשעבר דירקטור בטבע, בנו של המנכ"ל והיו"ר המיתולוגי אלי הורביץ ז"ל ומייצג המשפחה, המחזיקה כ-1% בחברה, מגיב היום לראשונה על העסקה שלא יצאה אל הפועל, והוא אינו חוסך במילים.

"מיילן הייתה תמיד מתחרה מרה של טבע, ועוד בתקופה של אבי היה דם רע בין החברות, בין היתר בגלל היו"ר (והמנכ"ל מ-2002), רוברט קורי. התחרות הייתה עסקית, אבל היה בה גם גוון מאוד אמוציונלי ואישי, אולי גם לאומי (קורי הוא ממוצא לבנוני - ג"ו).

"כל מי שמכיר את קורי היה יכול לנחש שזה יהיה המהלך הבא. זה קורי "לפי הספר" - האיש מאוד בוטה, ויש לו המון מה להפסיד. המטוסים הפרטיים, המכוניות, הכל יילך לו. כולנו צפינו את החלק הזה. הדירקטוריון של מיילן מורכב בערך בחציו מאנשי הנהלה, שבעצם כפופים לו. אין שם ייצוג אמיתי של בעלי המניות. המלחמה האמיתית תהיה במגרש של בעלי המניות".

לדברי הורביץ, הסיפור מסתבך משום שחלק מבעלי המניות במיילן הם גם בעלי מניות בפריגו, ולכן האינטרס שלהם מורכב: מיילן הגישה הצעה אטרקטיבית לרכישת פריגו. בינתיים פריגו סירבה לה, אך מיילן עוד עשויה לשפרה. רכישת מיילן על ידי טבע תמנע את רכישת פריגו, ובעלי המניות בשתי החברות יצטרכו לשקול איזה תרחיש הם מעדיפים. בעיניי העסקה מצוינת למיילן אבל לא הייתי מהמר על 80%-90% סיכויים שהיא תצליח. עם זאת, זו הזדמנות לנסות.

"השאלה תהיה אם לבעלי המניות של מיילן יש סבלנות לעסקה שחלקה במניות, עסקה שבה אמנם לא משיגים מיידית את כל המזומן, אבל יש סיכוי לא רע לאפסייד כתוצאה מהסינרגיה בין החברות. אני חושב שהיסטורית, בעלי המניות של טבע מאופיינים בסבלנות, אבל אינני יודע אם גם המחזיקים במיילן הם כאלה".

גורם בתעשיית התרופות העולמית אמר היום ל"גלובס" שההתייחסות של קורי במכתבו לתרבות הארגונית הבעייתית לכאורה בטבע, החברה הישראלית הגדולה ביותר, אינה מועילה למעמדה של טבע בתעשיית התרופות העולמית, ולא למעמדה העסקי של ישראל באופן כללי, וזאת אף שכולם מודעים לסגנון הדיבור של קורי. הורביץ לא מתרגש.

"זה לא משקף את הדיעה של השוק על טבע", הוא אומר על המכתב, "אלה מילים של קורי. זה האיש. כל מי שמכיר אותו יודע שהוא גס-רוח עם אגו עצום. זה סוג של משחק. הם סובלים קצת מתסמונת הפינ'צר הקטן. מיילן עדיין מרוויחה חמישית מטבע, ונראה לי שהוא קצת התבלבל".

- האם ניתן היה לפנות למיילן ישירות ולא בצורת השתלטות לא עוינת, כפי שטוען קורי במכתבו?

"לא, בגלל ההיסטוריה בין שתי החברות ומשום שהדירקטוריון עוין לעסקאות מהסוג הזה".

חזרה למקורות

הורביץ, כבעל מניות, תומך בעסקה. "אני חושב שזו חזרה למקורות ולתחומים שבהם טבע הייתה חזקה במשך כל השנים. מיילן היא חברה מצוינת, יציבה, ברורה, עם שתי רגליים על הקרקע והחיבור הוא הגיוני. אפשר אולי להתווכח אם המחיר יקר או לא יקר, ודאי שהוא הכי יקר שהייתי רוצה לשלם עבור מיילן. אני מכיר אותם די מקרוב במשך הרבה שנים, וההתרשמות שלי היא שבעוד טבע חזקה מאוד ביכולות השיווקיות ויש לה יותר 'פלפל' מסחרי, מיילן מוצלחת מאוד במו"פ ובייצור".

- הדגש שוב עובר מאינובציה לגנריקה

"הרי לא מזמן רכשנו את אוספקס, חברה אינובטיבית עם טכנולוגיה שיכולה להניב 50-60 לידים למוצרים חדשים, ומהם הגיוני לצפות שיגיעו לשוק 5-6. נמשיך להסתכל גם על חברות כאלה.לגבי מיילן אנחנו עוד לא יודעים בדיוק אילו מוצרים אינובטיביים יש להם, אבל יכולות להיות רק הפתעות לטובה, ובין היתר טכנולוגיות שיכולות לעזור בפיתוח מוצלח יותר של מוצרים אינובטיביים ממקורות אחרים".

- לפני כמה שנים היה פופולרי לומר שהשוק הגנרי אינו מה שהיה פעם, ולכן לא ניתן להתבסס עליו.

"התחרות בענף הגנריקה גברה, זה נכון, אולם דווקא סינרגיה כזו יכולה לאפשר להתחרות במחיר מול כל המתחרים הבינוניים והקטנים, שמחיר הוא היתרון היחיד שלהם. חברות גנריות קטנות יותר מהמזרח הרחוק מתחרות במחיר בזכות כוח אדם, ואנחנו נוכל לעשות זאת באמצעות טכנולוגיות טובות יותר".

- זו לא עסקה שגדולה על טבע?

"אני לא חושב כך. היום, בשביל טבע לגייס 20 מיליארד דולר לעסקה כזאת, זה כלום. יעמדו בתור כדי לתת לנו. אפשר היה אפילו 30 מיליארד. לשתי החברות יש רכוש, נכסים, כך שהבנקים מקבלים את הערבויות הכי טובות שיש".

- מה תוכל לומר לבעל מניות במיילן שמעדיף את עסקת פריגו?

"אם מיילן קונה את פריגו, היא לדעתי מוכרת את נשמתה. היא משלמת מחיר שלא ברור איך פריגו לא מתנפלת עליו. הרי רק לאחרונה התפרסמו התוצאות שהראו שפריגו מרוויחה זו השנה השנייה בערך מיליארד דולר, כלומר הם מקבלים פי 30 על הרווח בחשבון גס. מי ייתן לך כזה דבר? לדעתי רכישה כזאת לא תוביל למיילן יותר חזקה. אבל לפעמים השיקולים הם לא רק ביזנס, ובניגוד לעמיתי, אני לא חושב שהסירוב של פריגו הוא רק תרגיל. הם התכוונו לזה".

- האם רכישה של חברה גנרית כה גדולה נוספת בארה"ב יכולה לדלל עוד יותר את הזהות הישראלית של טבע?

"ממש לא. אין להתבלבל, זה לא מיזוג אלא רכישה, וטבע תטמיע גורמים מההנהלה של מיילן בהנהלתה רק אם תרצה בכך. המרכז נשאר פה".