מיליונר נסע 75 קמ"ש בשטח בנוי - ונקנס ב-103 אלף דולר

פינלנד מחשבת דוחות תנועה בהתאם להון של העבריין, וכך נסיעה במהירות העולה ב-25 קמ"ש מהמותר מובילה לקנס עצום ■ אחד מעשירי המדינה, שנקנס ב-63,448 אירו: "פינלנד בלתי נסבלת לעשירים, שוקל לעזוב"

הלסינקי--פינלנד/ קרדיט: שאטרסטוק
הלסינקי--פינלנד/ קרדיט: שאטרסטוק

נהיגה במהירות מופרזת עלולה לעלות הון בפינלנד, בעיקר אם יש לך הון, כלומר: אם אתה עשיר. המדינה מנהיגה שיטת חישוב ייחודית לקנסות תנועה, המתבססת על רמת בין השאר ההכנסה של השנתית של עברייני התנועה. התוצאה, מבחינתם של עשירי המדינה, אינה נעימה במיוחד.

ריימה קואיסלה, אייל נדל"ן שעשה את הונו הראשוני מהימורים, נתפס בשנת 2013 כשהוא נוהג במהירות 122 קמ"ש בשטח בו המהירות המקסימלית המותרת היא 80 קמ"ש. אמנם מדובר בעבירת תנועה לא קלה, אבל הקנס הצניח מן הסתם את לסתו של קואיסלה: 63,448 אירו, שהיו אז כ-83,769 דולר.

לפני כמה שבועות זה קרה לו שוב, לקואיסלה: הוא נתפס נוהג במהירות מופרזת וחטף קנס ענקי נוסף - 54,024 יורו, שהם כיום כ-58 אלף דולר. במקרה זה חושב הקנס לפי הכנסה שנתית של כ-6.6 מיליון אירו.

שיטת חישוב הקנסות בפינלנד מתבססת על גובה ההכנסה השנתי, גובה התקבולים מרווחי הון (אם יש) ואפילו גיל הילדים של העבריין, שעדיין נזקקים לתמיכה. כך קורה שאדם המרוויח 54 אלף אירו בשנה, עלול לשלם קנס שאינו עולה על 370 אירו - בעוד שאדם במצב משפחתי דומה המרוויח 300 אלף אירו בשנה, ישלם על אותה עבירה בדיוק 1,480 אירו.

קואיסלה העלה לפייסבוק פוסטים זועמים, בהם טען כי פינלנד הפכה למקום בלתי אפשרי למגורים לאנשים בעלי הכנסה גבוהה. הוא יכול להתנחם אולי בעובדה שהוא אינו שיאן הקנסות בפינלנד. התואר המפוקפק שייך לבכיר בנוקיה, שדהר על ההארלי דייווידסון שלו בחוצות הלסינקי ו"זכה" בקנס בגובה 103,600 דולר, אשר חושב לפי משכורת שנתית בסך 12.5 מיליון דולר.

אגב, הקנסות האדירים שמקבלים עשירי פינלנד אינם בהכרח הסכומים שהם משלמים בסופו של דבר לאוצר המדינה. קואיסלה, לדוגמה, ערער על הקנס מ-2013 וקיבל "הנחה" גדולה מבית המשפט - ל-5,346 אירו "בלבד".