תקנות שמגנות על רוכשי קרקע חקלאית מעוכבות

על פי התקנות, משווקי קרקע שלא יידעו את הלקוח בתקן השמאי החדש ולא יציגו אותו יעמדו בפני קנס כספי של 22 אלף שקל ■ בדיקת "גלובס" העלתה כי פיזור הממשלה והבחירות הובילו לכך שכבר כמעט חצי שנה ממתינות התקנות החדשות לאישור

קרקע חקלאית שנמכרה בחדרה / צילום: איגל צילומי אויר
קרקע חקלאית שנמכרה בחדרה / צילום: איגל צילומי אויר

בתחילת דצמבר, לפני כמעט חצי שנה, נכנס לתוקפו תקן שמאי מספר 22. תקן זה קובע בפעם הראשונה כיצד צריכים שמאי מקרקעין להתייחס לשומה שהם עורכים לקרקע בלתי מתוכננת, המשווקת בין היתר כקרקע חקלאית שעשויה להיות מופשרת לבנייה בעתיד. התקן גובש על ידי מועצת שמאי המקרקעין במשרד המשפטים יחד עם הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן הכפופה לשר הכלכלה.

בעוד במשרד המשפטים גיבשו את התקן השמאי, שכאמור נכנס לתוקפו בראשון לדצמבר האחרון, ברשות להגנת הצרכן וסחר הוגן היו אחראים על גיבוש התקנות הכוללות אכיפה ועיצומים כספיים.

נכון להיום, אומנם גובשו התקנות וגם נקבעו העיצומים הכספיים שניתן יהיה להטיל על מי שלא יפעל על פי התקן האמור אך הן טרם אושרו והן ממתינות לאישור ועדת הכלכלה ולאחר מכן לחתימת שר הכלכלה.

בדיקת "גלובס" העלתה כי פיזור הממשלה והבחירות הובילה לכך שכבר כמעט חצי שנה ממתינות התקנות החדשות לאישור וזאת כדי להעבירן לאישור שר הכלכלה החדש שייכנס לתפקיד. בינתיים, התקן השמאי על פיו אמורים השמאים לפעול כבר נמצא בתוקף אך ללא יכולת אכיפה אמיתית. במשרד הכלכלה אישרו שהתקנות כלל לא הגיעו לשולחנו של השר הנוכחי וברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מסבירים כי בשל תקופת המעבר, ממתינות התקנות לאישור השר החדש ולישיבת ועדת הכלכלה הראשונה שתתקיים לאחר הקמת הממשלה.

על פי התקנות, שכאמור כבר גובשו אך ממתינות חצי שנה למעבר לאישור השר והועדה, משווקי קרקע שלא יידעו את הלקוח בתקן השמאי החדש ולא יציגו אותו יעמדו בפני קנס כספי של 22 אלף שקל לכל לקוח שכזה. באם יוחלט על ידי הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן כי מדובר במקרה המצריך אישום פלילי, יוגש כתב אישום שכזה ועל פי התקנות, העונש המירבי הצפוי למשווק קרקע שיואשם יעמוד על עד 204 אלף שקל.

מכיוון שהתקן השמאי כבר נכנס לתוקפו בתחילת דצמבר 2014, השמאים כבר מחוייבים לעבוד על פיו בעריכת שומות חדשות על קרקע חקלאית. מסיבה זו מקיימת לשכת שמאי המקרקעין מחר (יום ה') כנס בו יקבלו השמאים הסבר על הנושא. "בהחלט הגיע הזמן שמדינת ישראל תחל להתערב בשוק הפרוע שמתנהל כיום בתחום המסחר בקרקעות לא מתוכננות בישראל", אמר היום ל"גלובס" אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, "אזרחים רבים נפגעים כתוצאה מחוסר מידע ומהיעדר האפשרות האמיתית שלהם לנתח אותו, גם אם היה מצוי ברשותם. בעניין זה החליט משרד המשפטים בשיתוף הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, להפוך את ציבור שמאי המקרקעין ל"שומרי הסף", אשר יציידו את הרוכשים הפוטנציאליים בכל המידע הרלוונטי הנדרש לקבלת החלטה".

כפי שפורסם ב"גלובס" בעבר, היקף העסקאות לרכישת קרקע חקלאית אינו מבוטל ובעשור האחרון נערכו עסקאות בקרקעות חקלאיות בשווי של 4.5 מיליארד שקל. בשנת 2013 נרשם שיא של 680 מיליון שקל בשווי העסקאות המהווה עליה בשיעור מצטבר של למעלה מ-100% לעומת שנת 2009. ההכנסה החציונית של השכירים רוכשי הקרקעות החקלאיות עומדת על כ-9,100 שקל לחודש בשנת 2013, וגילם הממוצע על 40.