14 שנים לאחר אסון ורסאי: לא תוקנו הכשלים בענף הבנייה

דוח מבקר המדינה: "רוב ההמלצות לטיפול בענף רחוקות מיישום, ומצב הבקרה ההנדסית הטכנית על תכנון המבנים ובנייתם אינו שונה במידה ניכרת מהמצב שהיה בתחום זה במאי 2001"

יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור
יוסף שפירא / צלם: אוריה תדמור

14 שנים לאחר אסון ורסאי - ומדינת ישראל לא עשתה כמעט דבר כדי לשנות את הכשלים המרובים שהתגלו בענף הבנייה, כך קובע מבקר המדינה בדוח חמור על יישום מסקנות ועדת זיילר.

אסון ורסאי שהתרחש במאי 2001, גבה את חייהם של 23 בני אדם וגרם לפציעתם של מאות לאחר שתקרה באולם השמחות שבירושלים קרסה. בעקבות כך הוקמה ועדה מיוחדת שנועדה לבחון את הכשלים שהובילו לאחד מליקויי הבנייה החמורים בישראל.

בדוח הנוכחי בחן המבקר כיצד יישמו המדינה וענף הבנייה את מסקנות הוועדה, שהצביעה עוד ב-2003 על שורת כשלים חמורה בכל הנוגע לבטיחות מבנים וקבעה כי דרוש שינוי מבני עמוק בענף.

וכך כותב המבקר: "בדיקת הביצוע של המשימות שהטילה הממשלה על משרדיה במסגרת יישום ההמלצות של ועדת זיילר מעלה מחדלים מתמשכים בניהול הפרויקט להקמת המערך החדש. 11 שנים לאחר פרסום הדוח, ורוב ההמלצות שפורטו בו רחוקות מיישום ומצב הבקרה ההנדסית הטכנית על תכנון המבנים ובנייתם אינו שונה במידה ניכרת מהמצב שהיה בתחום זה במאי 2001".

דוח המבקר מעלה תמונה מדאיגה, שלא נאמר מפחידה, בנוגע ללקחים שלא יושמו על ידי הממשלה, שכן גם היום ניתן לראות פגמים שהם תוצאה של כשל מתמשך בהליך הייצור של מבנים בישראל. "אין לקבל את אוזלת היד המתמשכת בביצוע החלטות הממשלה", קובע המבקר, "...מדובר בכשל מערכתי מתמשך ביישום המלצות הוועדה ועל הממשלה לפעול בנחישות לתיקונו של כשל זה ללא דיחוי". המבקר אף מתייחס באופן פרטני למנכ"לי משרדי הממשלה הרלוונטיים שהיו אמורים לעסוק ביישום המלצות ועדת זיילר - משרדי הבינוי, הפנים, הכלכלה ומשרד ראש הממשלה - וקובע שאף אחד מהם לא העמיד את הנושא בראש סדר העדיפויות שלו.

בנוסף מצביע המבקר על שורה של אסונות שהתרחשו בישראל בעשור האחרון, וקובע כי העובדה שהממשלה והמשרדים האמונים על הנושא כאמור לא עשו די כדי להוביל לשינוי המציאות הקיימת בענף כפי שדרשה ועדת זיילר - יש חלק בשרשרת התקלות שהובילו לאסונות אלה. בין היתר מזכיר המבקר את אסון התמוטטות גשר התאורה בזמן ההכנות לטקס יום העצמאות ה-64 ברחבת הר הרצל שבו נהרגה קצינת צה"ל, הילה בצלאלי ז"ל, ואסון דליפת הגז בבניין מגורים בירושלים בינואר 2014, שבו נהרגו שלושה בני משפחה. המבקר גם מזכיר אירועים חמורים אחרים שלמרבה המזל הסתיימו ללא קורבנות בנפש, כמו קריסת הקיר התומך בקו הרכבת מודיעין-תל אביב בדצמבר 2013; קריסת המרפסת בחדרה בבניין של חברת גינדי השקעות גם היא בדצמבר 2013; שקיעת מחלף דרור ימים ספורים לאחר פתיחתו; וקריסת גשר בכניסה לירושלים.

נציין כי דברים אלה מצטרפים לדוח החמור אודות משבר הדיור שפרסם מבקר המדינה לפני כחודשיים, שהצביע על שרשרת כשלים חמורה בפעילות ממשלות ישראל בשנים האחרונות שלא זיהו ולא טיפלו בעליית המחירים הגואה. גם הדוח הנוכחי מתקשר באופן ישיר לעובדה שממשלות ישראל האחרונות לא הקדישו תשומת לב מספקת לבעיה ולא עקבו או יישמו את החלטות הממשלה, ולכן גם עשור לאחר שפורסמו מסקנות ועדת זיילר - כמעט לא נעשה דבר.