תאגידי המים לבג"ץ: לבטל את דמי ההקמה האחידים

טוענים כי הכללים החדשים שפרסמה רשות המים, שנכנסו לתוקף ב-1 במאי, מפלים בין רשויות גדולות לקטנות

6 תאגידי מים דורשים בעתירה לבג"ץ להורות לרשות המים לבטל את התעריף האחיד שנקבע להקמת התאגידים ועומד על 76 שקל למטר בנוי. התאגידים טוענים כי הכללים החדשים שפרסמה רשות המים, שנכנסו לתוקף ב-1 במאי, מפלים בין רשויות גדולות לקטנות.

הפנייה לבית המשפט נעשתה על-ידי תאגידי המים של תל-אביב, חדרה, ראשון-לציון, נס-ציונה, יבנה ועכו. כמו כן הצטרף לעתירה מרכז השלטון המקומי.

העותרים דורשים צו על תנאי נגד הרשות והמועצה הממשלתית למים וביוב, בכל הנוגע לתשלום "דמי הקמה" אחידים לכל עירייה בארץ.

לטענת תאגידי המים, שיטת חישוב האחידה לקויה ופוגעת ביכולת המימון של תאגידי המים, שעלויותיהם משתנות מעיר לעיר ומאזור לאזור, על-פי תנאיו הפרטניים.

לטענת העותרים, קביעת ממוצע ארצי לכל תאגידי המים בארץ מביאה בהכרח לפער שלילי בין ההכנסות להוצאות בחלק מהתאגידים, בעוד תאגידים אחרים ייצאו "מורווחים", וקופתם תתעשר בשל אותו ממוצע ארצי.

באמצעות עורכי הדין עפר שפיר, אינסה גולדנברג וד"ר נחמיה אבנרי ממשרד עפר שפיר, מבקשים התאגידים כי במקום אותם "דמי הקמה", ייקבעו תשלומי חובה פרטניים לכל תאגיד בנפרד למימון השקעותיהם בהתקנת מערכות המים והביוב.

תעריף דמי ההקמה שפרסמה מועצת הרשות עומד על 76 שקל למ"ר. תעריף זה מבוסס על תחשיב כלל-ארצי, המביא בחשבון את כלל עלותן של מערכות המים והביוב של התאגידים, וכן את סך השטחים המבונים בתחומי התאגידים.

לטענת התאגידים, "לשון חוק התאגידים ברורה ואינה משתמעת לשתי פנים: יש לערוך תחשיב פרטני לכל תאגיד לגבי העלויות הריאליות הנדרשות לו כדי לבצע את עבודות המים והביוב (הקמתן, שדרוגן ואחזקתן)".

שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז, קבעה כי הרשות הממשלתית תיתן את תגובתה עד היום (10.5.15).