"רכישת מניות אי.די.בי בשוק הייתה יותר זולה מאשר בהנפקה"

פרופ' אבנר קלעי, המומחה מטעם ההגנה במשפטם של נוחי דנקנר ואיתי שטרום: "זה לא דבר ששמעתי עליו או שקורה הרבה, והקטע שאנשים רוכשים בלי להסתכל על המחיר ובלי שהוא חשוב להם היה קצת מוזר"

נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף
נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף

"להפתעתי הרבה ובניגוד לציפיות הראשונות שלי, רכישת מניות אי.די.בי אחזקות בשוק הייתה יותר זולה מאשר בהנפקה. זה דבר נדיר. בדרך-כלל זה הפוך. מדובר היה בסדר גודל לא טריוויאלי 7.5% יותר מהשוק. זה התחבר לי עם מה ששמעתי מנוחי דנקנר ועורכי דינו, שמדובר היה בהנפקת חברים" - כך העיד היום (ב') פרופ' אבנר קלעי, המומחה מטעם ההגנה במשפטם של נוחי דנקנר ואיתי שטרום, בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

דנקנר ושטרום עומדים לדין בפני השופט חאלד כבוב בגין הרצת מניות חברת אי.די.בי אחזקות בפברואר 2012. זאת, לטענת המדינה, במטרה לשפר את סיכויי הנפקת המניות. מי שביצע את המסחר בפועל הוא עד המדינה עדי שלג, שותפו לשעבר של שטרום בחברת אי.אס.פי טריידינג. לטענת הפרקליטות, שלג קיבל הוראות משטרום, שמצדו קיבל הוראות מדנקנר ואף מומן על-ידו.

פרופ' קלעי הציג, כאמור, חוות-דעת כלכלית מטעם ההגנה, הסותרת את טענות התביעה והמומחים מטעמה כי אופן המסחר במניות אי.די.בי אחזקות מחזק את התזה כי הנאשמים ביצעו הרצת מניות.

בפני קלעי הוצגה תזת ההגנה של דנקנר כי מדובר היה ב"הנפקת חברים" מובטחת מראש, ולפיכך לא רק שלא הייתה הרצת מניות כטענת הפרקליטות, אלא גם לא היה צורך בכך.

"זה לא דבר ששמעתי עליו או שקורה הרבה, והקטע שאנשים רוכשים בלי להסתכל על המחיר ובלי שהוא חשוב להם היה קצת מוזר", העיד פרופ' קלעי.

לדבריו, "כתוצאה מכך הלכתי אל מועד ההנפקה בפועל, והשוויתי את מחיר המכירה בהנפקה למחיר בשוק". בהמשך, העיד קלעי, הוא בדק הנפקות קודמות וגילה כי אכן, כפי שהניח, ב-85% מההנפקות מחיר ההנפקה היה יותר זול.

עוד ציין המומחה בעדותו כי נפח המסחר מול חברת סיטי ברוקר (של מאיה שלג, רעייתו של עדי שלג) ביומיים הראשונים היה 51% יותר מ-17 מיליון שקל, והיה מסחר ישיר או עקיף בין אי.אס.פי לסיטי ברוקר.