חגיגת ל"ג בעומר של ג'רמי פארגו

הציוץ של ג'רמי פארגו על הלו"ז של הליגה הצית מדורה גדולה. ולמען האמת, הוא ומכבי ת"א צודקים במהות: הליגה כאן היא מסטיק ארוך, שנגמר לו הטעם מזמן; מצד שני, אל תתנו לליברליות וחופש הדיבור שקפצה על המועדון הזה להטעות אתכם - כשצריך לחנוק את הלו"ז לטובת מטרות מסחריות או טיולים בארה"ב, הכל אפשרי ■ דעה

ג'רמי פארגו / צילום: מכבי ת"א
ג'רמי פארגו / צילום: מכבי ת"א

אין שום בעיה עם הציוץ של ג'רמי פארגו על הלו"ז העקום של הליגה בכדורסל ("The WinnerLeague schedule is a freakn JOKE!!!"). בעיקר כי פארגו מתאר את מה שכולם מרגישים וחושבים: הליגה הזאת היא מסטיק ארוך, שנגמר לו הטעם מזמן, ולועסים אותו מכוח האנרציה, ובסוף ממילא לזהות האלופה אין שום משמעות מלבד עוד כמה שקלים לחשבון.

מצד שני, למכבי ת"א מאוד נוח להגיב על הציוץ הזה באופן מאוד דמוקרטי כאילו שמדובר במועדון שמעודד ליברליות ("דבריו של פארגו עומדים לחלוטין בקנה אחד עם עקרונות חופש הביטוי והבעת דעה"), כי הוא משרת מצוין את המטרה שלהם. כבר שנים שבמכבי מביעים דרך כל מי שאפשר את דעתם על השיטה, אורך הליגה, כמות הישראלים, המיזוג באולמות. כולם שותפים לרטוריקה הזאת, המאמנים, הבעלים, השחקנים. בכל פעם נשלח מישהו אחר ליילל.

ובכל זאת, הם צודקים מבחינתם בדבר אחד עקרוני - לא הגיוני שהעונה הופכת לבלתי-נגמרת רק בגלל שמינהלת הליגה מכרה את נשמתה לשטן והחליטה שבתמורה לכסף מותר לתת לספונסר של הליגה (הטוטו) עוד כמה משחקים על החשבון.

הבעיה העיקרית היא שארגוני הספורט מפוצלים לכל כך הרבה גופים שלא מסונכרנים ביניהם וגם לא רוצים להסתנכרן. כולם מסוכסכים עם כולם ונלחמים על חלקם באותו לוח שנה, שמבחינתו מתעקש להיות תקוע על 365 ימים. פיב"א מסוכסכת עם יול"ב, המינהלת מסוכסכת עם האיגוד. מכבי מסוכסכת עם העולם.

ביורוליג החליטו לפני שלוש שנים לשנות שיטה והגדילו את כמות המשחקים. התוצאה: האלופה יכולה להגיע ל-31 משחקים בפורמט החדש לעומת 23 משחקים לפני כן; בפיב"א אף אחד לא מוכן לוותר על אירועי הבורקסים של הקיץ, וממשיכים לעשות את אליפות אירופה או אליפות עולם או מוקדמות של אליפות כלשהי; איגוד הכדורסל הישראלי לא יוותר על משחקי גביע המדינה; מאמן הנבחרת ירצה בקיץ את השחקנים כמה שיותר מוקדם; הספונסר, בעל המאה, רוצה גביע ווינר לפני תחילת העונה? יאללה, ניתן לו גם את זה. כל אחד רוצה את חלקו. לוח השנה הולך ומתארך ונדחס.

עכשיו השאלה היא מה מתאים למי. כשהגדילו את כמות משחקי היורוליג והבטיחו למכבי עונה אירופית ארוכה, אף אחד לא יילל על זה שם. זה התאים למכבי - כי זה יורוליג, ואת מכבי מעניין רק היורוליג. גיא גודס צוטט ב-ONE בסופ"ש כשאמר ש"אין ספק שהשנה ליגה עם שלושה סיבובים ורק לאחר מכן סדרות פלייאוף היא הכי ארוכה אי-פעם. פעם הליגה הייתה נגמרת בסוף מאי, אבל כעת אנחנו בין הליגות שנגמרות הכי מאוחר באירופה ולא היה דבר כזה מעולם". מבחינת גודס התוצאה היא שמכבי תשחק העונה 78 משחקים רשמיים - ממוצע של משחק בכל 3.5 ימים. אבל זה לא משהו שנחת עליו פתאום, ופעם באמת היה סבבה. עונת כדורסל הייתה 45 משחקים, עם 6-7 טיסות לאירופה, פה ושם שחקנים מקסימום חלו בשפעת, את האליפות אפשר היה לתת כבר בתחילת העונה, ואפשר לצאת לנפוש בסוף מאי (או הרבה לפני זה - בשנה שמכבי זכתה באליפות אירופה הראשונה, 1977, היא סיימה את הליגה ב-4 באפריל).

פעם היה סבבה. כי גם לא היו אלף ואחת התחייבויות כלכליות. היום גם יש למכבי אינטרס לעשות לוח משחקים ארוך, ולדחוס ללוח השנה אירועים בגלל מטרות מסחריות שלה. בקיץ האחרון זו הייתה נסיעה למסע משחקים בארה"ב, שהתווסף למסע המשחקים בגביע הביניבשתי בברזיל. וגם הקיץ מכבי הולכת לשרוף קילומטרים במסע משחקים בארה"ב.

אגב התחייבויות, לא ראיתי את פארגו מצייץ על הנסיעה המתוכננת של מכבי השבוע לכרמיאל לאירוע שהיא מחויבת מול הספונסר שלה - מפעל קליל. כן, הולך להיות כיף שם. במקום לקום בכיף עם כוס קפה של בוקר, ולהתאושש מה"לו"ז המזורגג של הליגה", כדאי שפארגו ישים שעון מעורר כי בשעה 11:00 הוא כבר יתייצב לקבלת פנים וסיור מקצועי במפעל שיכלול "שילוב השחקנים בעמדות העבודה - פחחות, ריתוך, נהיגה במלגזות (ככה בהודעה לעיתונות), אח"כ משחק ידידות עם נבחרת עובדי המפעל", אחר כך, כיוון כללי 13:30, יפרשו הצדדים ל"ארוחת צהריים בחדר אוכל ומפגש עיתונאים". מילא הבוקר, כמו שזה נראה כרגע הלכה לפארגו גם השנ"צ.