המילה של הרצוג

הרצוג מסרב לתת התחייבות לגבי הצטרפות עתידית לממשלה, ובצדק

יצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס
יצחק בוז'י הרצוג / צילום: רויטרס

יצחק הרצוג נמצא תחת התקפה רבתי, גם בתוך ביתו. דורשים ממנו שיתחייב שלא יצטרף לממשלת נתניהו, בכל תנאי ובכל מצב. והוא לא רוצה. ועל כך שופכים "חבריו" את דמו. אני, לעומת זאת, עומד ומביט בחיזיון בהשתאות ובהערכה רבה לעמידתו של הרצוג המסרב להיכנע ללחצים. ואומר לכם למה. כי זו התנהגות של פוליטיקאי ישר דרך. זה למה.

עמדת הפוליטיקאי המצוי

מה היה עושה במצב כזה הפוליטיקאי המצוי? הוא היה אומר לעצמו כך: אנשי המפלגה, רובם או חלקם, הבכירים או הזוטרים, לא משנה, דורשים ממני התחייבות. גם אני וגם מי שדורש זאת ממני יודעים היטב שהתחייבות כזאת שווה ל... הרי אם בעתיד ייווצרו תנאים שיצדיקו הצטרפות לממשלה, מה יאמרו דורשי ההתחייבות? האם עמדתם תהיה שצריך להצטרף, אבל אי אפשר כי התחייבנו? אני אגיד לכם כיצד ינהגו דורשי ההתחייבות במצב כזה. הם יתחרו ביניהם על מציאת סיבות מוחצות שיצדיקו את הפרת ההתחייבות שהם דרשו את נתינתה. הם ילחמו כגורי אריות על התיקים. במקביל הם יפילו כמובן הכל על האדם שהתחייב. תראו את הסמרטוט הזה, קודם הבטיח, ועכשיו הוא זוחל לממשלה. איך אפשר להאמין למילה שלו?

בשביל מה צריך התחייבות?

בקיצור, מבחינת הרצוג הדבר הכי קל זה לעשות את מה שרוב הפוליטיקאים עושים במקרים כאלה. כלומר: להבטיח, להתחייב, מה שרוצים, רק שיירדו ממנו, ואחר כך נראה. אחרי הכל, אם בעתיד הוא יפעל בניגוד להתחייבות, מה יעשו לו? יגישו נגדו תביעה, יילכו לבג"ץ? חחח...

מסרב להיות נביא

הרצוג אומר דבר נורא פשוט: עמדתי עכשיו היא לא להצטרף לממשלה. בתנאים הנוכחיים. אבל נגיד שמחר הסיעות החרדיות יפרשו מסיבה כלשהי, או שבנט יחליט שמספיק לו בממשלה הנוכחית. איך אמר מנחם בגין על סיטואציה היפותטית דומה? אז זה כבר לא אש"ף. למה אני, הרצוג, צריך לכבול את עצמי ומפלגתי לגבי העתיד, על סמך המציאות העכשווית שאולי תשתנה? לא רוצה. אם ייווצרו תנאים שיצדיקו הצטרפות, אני יודע שארצה להצטרף לממשלה. אז למה אני צריך להתחייב עכשיו? כדי שאותם פרשנים הדורשים זאת ממני יוכלו לבקר אותי על כך? אני, הרצוג, רוצה להישאר נאמן למילה שלי. לא רוצה לתת התחייבות שאי אפשר לדעת אם בעתיד אוכל או ארצה לקיים אותה. אני לא נביא. לא רוצה לתת עכשיו התחייבות שבעתיד אולי תהיה בניגוד לאינטרס הציבורי? במקום לכבד עמדה זו יש המנגחים אותו בתובנות פופוליסטיות וצבועות. אני מקווה שהרצוג לא ישבר, ונזכה למנהיג המייחס חשיבות למילה שהוא נותן.