תביעה: "יש לאלץ את אוה"ה לחלק מניות לאומי שברשותה"

החברה להשבת נכסי נספי השואה דורשת לחלק את מניות לאומי כדיבידנד בעין ■ אוה"ה: "צעד קנטרני ומיותר של גוף שמתיימר לסייע לניצולי שואה"

נפתח סיבוב נוסף בסאגה לחלוקת מניות בנק לאומי המוחזקת בידי אוה"ה (אוצר התיישבות היהודים). החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה, המחזיקה ב-24.8% מהון מניות אוה"ה אך רק ב-12.4% מזכויות ההצבעה, הגישה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה נגד אוה"ה ובעלת השליטה שלה, ההסתדרות הציונית, בדרישה לחלק את מניות לאומי כדיבידנד בעין.

נזכיר כי אוה"ה מחזיקה בכ-5% ממניות בנק לאומי , השוות כ-1.1 מיליארד שקל, ומהוות את עיקר הפעילות של אוה"ה. בעבר נעשו ניסיונות של בעלי מניות באוה"ה ובראשם החברה להשבת נכסים וכמה משקיעים מוסדיים לכפות על חלוקת המניות, בטענה כי לאוה"ה אין ערך מוסף בהחזקה במניות, וכי חלוקתן תביא להצפת ערך לבעלי המניות. נציין כי שווי השוק של אוה"ה הוא 813 מיליון שקל - הנמוך ב-26% משווי החזקותיה בלאומי.

"העוול הנגרם לניצולי השואה הנזקקים מהתנהלותן של אוה"ה וההסתדרות הציונית זועק לשמיים", אומרים בחברה לאיתור נכסי נספי השואה.

עוד הם טוענים: "חלוקת מניות לאומי תמנע הפסד של 77 מיליון שקל, המיועדים לסיוע לניצולי שואה נזקקים. הכסף מיועד להגיע ל-11 אלף ניצולי שואה, כלומר מדובר בעוד 7,000 שקל לכל ניצול".

בחברה לאיתור מדגישים כי חובה לבצע את חלוקת המניות בהקדם, שכן החברה לאיתור בעצמה אמורה להתפרק עד סוף שנת 2017, וקודם לכן להנזיל את נכסיה, ולהעבירם לניצולים.

"החזקות לאומי הכלואות באוה"ה במשך תקופה כה ארוכה, מבלי שיש לה יכולת להשיא מהן ערך מוסף, הביאו לכך שמניותיה נסחרות לאורך שנים בדיסקאונט הולך וגדל ביחס לשווי מניות לאומי", אומרים בחברה להשבה.

עוד הם אומרים: "מניות אלה משמשות כעלה תאנה לאי-פעילותה של אוה"ה, וכהצדקה להחזקת דירקטוריון מנופח ויקר של 15 דירקטורים, שחבריו ממונים על-ידי בעלת השליטה בהתאם לאינטרסים האישיים שלה. רק חלוקת מניות לאומי תיתן מענה לדיסקאונט ולקיפוח המיעוט הזועק בחברה".

הגשת התביעה נעשתה לאחר שלפני כחודשיים, בתום אסיפת בעלי מניות סוערת, הצביעו רוב בעלי המניות של אוה"ה בעד חלוקת מניות לאומי כדיבידנד בעין. אלא שבאוה"ה טענו כי אין משמעות להצבעה, שכן האסיפה הכללית אינה מוסמכת להחליט בדבר חלוקת דיבידנד החורג מיתרת הרווח של החברה, וכי החלטה שכזו צריכה לעבור דרך בית המשפט.

"ההחלטה לפנות לבית המשפט הינה לאחר שכל ניסיונות ההידברות עם אוה"ה כשלו. צר לנו כי אולצנו לפנות לבית המשפט", אמר יו"ר החברה לאיתור ולהשבת נכסים, מיכה חריש.

מחברת אוה"ה נמסר בתגובה: "זהו עוד צעד קנטרני ומיותר של גוף שמתיימר לסייע לניצולי שואה, ובמקום זאת עוסק במלחמות מיותרות. אם כל-כך חשוב היה לחברה להשבה לממש את מניות אוה"ה שהיא קיבלה ללא תמורה, מדוע לא מכרה אותם בבורסה? הרי האופציה הזו עומדת בפניהם בכל עת, אך הם מעדיפים משיקולים זרים לפנות לבית המשפט. גם המספרים המועלים בתביעה על נזק כביכול שנגרם מנותקים מהמציאות ומעידים על חוסר תום.

"זאת ועוד; הטענה כאילו נציגי החברה להשבה ניסו לבוא בדין ודברים עם ראשי אוה"ה היא מופרכת. אנחנו סמוכים ובטוחים שבית המשפט יידחה על הסף את התביעה הזו".