טבע סירבה לרכוש את פריגו לפני מספר חודשים

הסיבה: תחומי הפעילות השונים של שתי החברות ■ עתה אחת מהן עשויה להפוך שותפה למיילן - טבע אם תרכוש אותה, או פריגו, אם תירכש על-ידה

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

אפשרות לרכוש את חברת התרופות האמריקאית פריגו עמדה בפני טבע לפני מספר חודשים והיא השיבה כי אינה מעניינת, כך נודע ל"גלובס". פריגו שכרה בקיץ האחרון בנקאים כדי לבחון את מכירתה בדרך של מיזוג לתוך חברת תרופות גדולה, ואותם בנקאים פנו לטבע והציעו לה לרכוש את פריגו.

ככל הנראה, התשובה השלילית נבעה משום שפריגו פועלת בעולמות שונים מאלה של טבע בתעשיית התרופות. פריגו מתמקדת בעיקר בתחום ה-OTC Store Brand שבו היא מובילת שוק, ובו היא מייצרת תרופות שנמכרות תחת מותג של הקמעונאיות הבולטות. לטבע יש אמנם פעילות בתחום ה-OTC אך לא Store Brand. פעילות ה-OTC של טבע מתבצעת במסגרת מיזם משותף עם פרוקטר אנד גמבל.

מתוך שתי עסקאות ענק העומדות כיום על הפרק בשוק הפארמה העולמי, ומעורבות בהן שתי החברות, אשר נסחרות בבורסה בתל אביב, תצא בסופו של דבר רק עסקה אחת אל הפועל, אם בכלל. טבע מבקשת לרכוש את מיילן בעסקה של יותר מ-40 מיליארד דולר. מיילן, שמסרבת להצעה, מבקשת מצידה לרכוש את פריגו בעסקה של למעלה מ-34 מיליארד דולר, וגם פריגו מסרבת להירכש. עסקת טבע-מיילן מותנית בכך שמיילן לא תרכוש את פריגו, וטבע הבהירה זאת כשפנתה למיילן.

פריגו, המנוהלת על-ידי ג'וזף פאפא, מתמחה כאמור בתחום ה-OTC - תרופות ללא מרשם רופא - ופעילה במקביל בשווקים משיקים. לאחרונה השלימה פריגו את רכישת אומגה מבלגיה בעסקה בהיקף של 3.8 מיליארד דולר, שצפויה להרחיב את פעילותה הבינלאומית. מניית פריגו נסחרת בניו יורק ובתל אביב, בורסה שאליה הצטרפה לפני עשור כשרכשה את חברת התרופות המקומית אגיס, ושווי השוק שלה הוא 28.3 מיליארד דולר.

רוב המשקיעים בעד טבע

מכיוון שהצעת טבע לרכוש את מיילן מותנית בכך שמיילן לא תרכוש את פריגו, הרי שאם עסקת מיילן-פריגו תצא לפועל, טבע לא תרכוש את מיילן ואז סביר להניח שמניית מיילן תרד חזרה לרמות שבהן הייתה קודם לכן - 55 דולר, לעומת 71.3 דולר כיום. בכל הדיווחים של טבע בנוגע לרכישת מיילן, מדגישה החברה שרכישת מיילן על-ידה עדיפה לבעלי המניות של מיילן על פני רכישת פריגו, ונראה שרוב האנליסטים והמשקיעים מסכימים עם עמדה זו.

עוד מתברר כי מיילן העלתה לאחרונה את מחיר תרופת הדגל שלה - EpiPen. לפי נתונים שפרסם האנליסט מארק גודמן מ-UBS, מיילן העלתה את מחיר התרופה בתחילת החודש ב-14.9%. במקביל העלתה מיילן את מחיריהן של עוד שתי תרופות שלה. תרופת ה-EpiPen ניתנת בזריקה ומיועדת לטיפול בתגובות אלרגיות חמורות. זוהי התרופה הראשונה של מיילן שעקפה את רף המכירות של 1 מיליארד דולר בשנת 2014, והובילה לכך שמכירות התרופות הייחודיות של מיילן צמחו ב-21% ביחס לשנת 2013.

לפי הערכות, התרופה מהווה תרומה מרכזית לרווחיה של מיילן. מדובר בתרופה מקורית, בניגוד לרוב פעילותה של מיילן המתרכזת בתחום הגנריקה. התרופה הגיעה למיילן במסגרת רכישת Merck KGaA הגרמנית בשנת 2007, רכישה שעליה התמודדה גם טבע.

כיום טבע מפתחת גרסה גנרית ל-EpiPen, ואילו מיילן מפתחת גרסה גנרית לקופקסון - תרופת הדגל של טבע. ההערכות הן שבמסגרת רכישת מיילן על-ידי טבע, יידרשו החברות על-ידי רשויות ההגבלים העסקיים למכור חלק מקווי המוצר החופפים שלהן, וייתכן שמדובר גם על הגרסאות הגנריות של EpiPen וקופקסון.